Gå til innhold

Skal kjøpe multifunksjonsskriver og trenger tips

Anbefalte innlegg

Heisann alle! (var ikke mange postene her gitt..)

Trenger å kjøpe en multifunksjonskriver, og kommer primært til å bruke denne til faks og printing. Hovedfunksjon vil være utsendelse av tilbud og kontrakter. Har også satt et tak på 3500 inkl. mva.

I denne forbindelse har jeg sett på to stykker:

HP LaserJet 3020

og

HP Officejet 7210

evt.

HP PSC2710

Ser at den sistnevnte har fått en dårlig kommentar, mens OfficeJet 7210 har fått hederlig omtale hos PCWorld. Eller burde jeg kanskje se på denne: Canon Pixma MP760.

Eller er det andre som er bedre?

Jeg ønsker at den skal være stabil, helst ha gode drivere mot både GNU/Linux og Windows (derfor hovedvekt på HP), og ikke koste en formue i hyppige utbyttinger av tonere.

Håper på mange gode og informative svar!

mvh

Escariot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har bare god erfaring med skriverne fra canon .

har nå min andre skriver som er en Canon.

jeg vet at HP stotset hadde bare 2 patroner på nesten alle skriverne sin - en med svart og en med farger. og noen fa kunne man fa separate farger på men de var en del dyrere.

Canon var tidligere ute med separate farger.

hvis du går for farger ( blek er biliger en laser) så anbefaler jeg separate farge hvis du skal skrive mye ut.

hvis du kun skal ha svar/hvit utskrift er det mange som sier at det blir bligere med laser.

Canon har ver øverst i det meste av tester som er utført.

farge patronene er blant de bligste. har et intryk av at de ligger på ca 100 kr pr stk.

mens hp sine patroner er vesentllig dyrere.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal skrive ut sorthvitt så vil jeg anbefale deg en laser multifunksjon.

ett eksempel til 2645,-: http://www.psdata.no/ps.asp?it=111423&mlevel=060205

Brother har også en modell til 3135,- som i tillegg til scan/print/fax også har nettverkskort: http://www.psdata.no/ps.asp?it=111424&mlevel=060205

Du sparer MYE i lengden på å velge laser multifunkson kontra vanlig blekk, og de er ikke noe særlig dyrere.

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

Tanken var egentlig kun sort/hvitt, da jeg anser det som viktig i første omgang. Dette fordi jeg vil ha en dedikert skriver til farge, når det behovet evt. måtte dukke opp.

Nettverk er også viktig. Samtidig så har jeg et ønske om å bruke Linux så mye som mulig, og derfor er også "åpen" drivertilgjengelighet litt viktig. Er dette noe Brother har god tilgang på?

Og hva er den store forskjellen mellom laser og blekk? Jeg tenker da tid og penger..

Jeg vil anta at laser skriver raskere og får fler utskrifter, men dersom jeg bruker mer penger på å skifte en laserpatron i fremtiden enn det verdien av blekkpatroner har akkumulert seg til ved samme periode er ikke laser så viktig for meg.

Noen tanker rundt dette?

Takker for alle svar hittil..

-Escariot

Lenke til kommentar

En ny blekktoner til brother som holder for 2500 sider koster 4-500 kr, altså svært lav kostnad per side.

Når det gjelder linux, så fant jeg ikke drivere direkte på brothers support side, MEN.. se her: http://solutions.brother.com/Library/sol/p...ux_install.html

Se også denne siden: http://solutions.brother.com/dcp7025_eu_as/en_us/

Der er det bilde av en linux pingvin :)

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

Jeg vurderer selv minstemann i den serien til Brother (uten fax) fordi jeg bruker både Mac, linux og windows. Skriver bare ut store mengder i sort-hvitt og kopimaskin er alltid kjekt.

Til farge/foto utskrifter er det alltid best å bruke en dedikert fotoprinter uansett.. multifunksjons printere er sjelden gode nok til det.

Hvis du vil spare noen kroner så finner du dem litt billigere på databutikken.com

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

når det gjelde hvor lenge en patron ( blekk) eller trommel (laser) så må det taes med en klype salt.

produsenten opererer gjerne med bare 5% dekning pr. ark.

forskjelen på laser og blek er at blekt blir sprøytet på arket som bitanå dråper ( gerne helt ned i 1picoliter), mens en lasere brenner et sags pulver på arket.

jeg mener at hastighete på en laserskrive kontra blek er om trent de samme.

en blek skriver kan faktisk ha høyere opløsning en en laserskriver.

lasrskriver engner seg ikke til bilder ( hvis du skule begynne å skrive ut bilder)

når du eventuelt kjøper en farge skriver så er det lurt å tenke på dift kostnadene.

f.eks separate patroner og papiret du bruker

Lenke til kommentar

Takk for forklaringen elg-elg123.

Da har det faktisk blitt flere tilbakemeldinger, enn hva jeg trodde denne delen av forumet kunne ta i seg ( i skrivende stund er det vel 5 snutter i Forum\Hardware\Skrivere).

Da er i allefall avgjørelsen et skritt nærmere å bli "fullbyrdet", og jeg kommer til å poste mitt valg og avgjørelsen av dette når multifunksjonsskriveren er innkjøpt.

-Escariot

Lenke til kommentar

Vel, da er multifunksjonsskriver innkjøpt, og på veg med posten.

Skriverene jeg til slutt stod og falt mellom var Brother MFC 7420 og HP PSC2610.

Valget falt da til slutt på Hewlett Packarden, mest på grunn av økt Baudrate på faxmodemet og større minne.Det spilte også inn at den ble billigere som førstegangskjøp, selv om nåverdien av den mest sannsynligvis vil bli høyere enn Brotheren.

I motstridning til tidligere uttalte meninger spilte det og litt inn at det var farge tilgjengelig. I perioden før en evt. dedikert fargeskriver blir aktuelt, kan det være "kjekt å ha".

Vil takke for alle hjelp på forumet!

mvh

Escariot

Lenke til kommentar

jeg ser at av liken din til komplet utvidet informasjon at hp-en har en patron med svart og en med de andre fargene. det kan bli lit dyrere i på utskriften hvis du bruker fargene.

men du kan siker skrive dem ut i mono også ( forskjelige grå toner).

det er lit synd at man ikke kan få alt som er bra på en myltifunksjons skriver.

lykke til med ny skriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...