NilsJohan Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Min mor skal til USA og mens hun er der har hun tilbudt seg å kjøpe kamera for meg. Tenkte å kjøpe 350D, med optikk, i USA. Er ikke helt sikker på hva slags optikk som er lurt å kjøpe til mitt bruk, har forsøkt å sette meg godt inn i det, men har ikke blitt helt klok på det. Tenkte å kjøpe hvertfall en all-round linse med litt zoom. Bruker for det meste kameraet til landskapsbilder, hvertfall det jeg gjør av litt mer seriøs fotografering. Har sett at mange anbefaler å kjøpe 2 objektiver, en 70-200 og en som går fra 18-70 eller noe sånt. Mitt budsjett er vel 12000 max. Regner med å spare litt i USA, men hvis det ikke er mulig å få gode objektiver for denne prisen så får jeg heller bare kjøpe et objektiv og vente til senere. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tror jeg ville kjøpt 350D+70-200mm f/4 og Sigma 18-50mm f/2.8. Sprenger vel kansje budsjettet... Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tror jeg ville kjøpt 350D+70-200mm f/4 og Sigma 18-50mm f/2.8. Sprenger vel kansje budsjettet... Ville definitivt gått for Canon EF 17-40mm f/4L fremfor Sigma 18-50. Hos B&H er det bare $180 i forskjell. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tror jeg ville kjøpt 350D+70-200mm f/4 og Sigma 18-50mm f/2.8. Sprenger vel kansje budsjettet... Ville definitivt gått for Canon EF 17-40mm f/4L fremfor Sigma 18-50. Hos B&H er det bare $180 i forskjell. Hvorfor? Sigmaen er mer lyssterk, har større zoomområde, og de er vel også relativt likeverdige optisk..? Et argument er forsåvidt at man sparer langt mer på Canon enn på Sigma i USA, men mener du 17-40L er verdt ~1100 mer? Tror jeg ville gått for Sigmaen. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tror jeg ville kjøpt 350D+70-200mm f/4 og Sigma 18-50mm f/2.8. Sprenger vel kansje budsjettet... Ville definitivt gått for Canon EF 17-40mm f/4L fremfor Sigma 18-50. Hos B&H er det bare $180 i forskjell. Hvorfor? Sigmaen er mer lyssterk, har større zoomområde, og de er vel også relativt likeverdige optisk..? Et argument er forsåvidt at man sparer langt mer på Canon enn på Sigma i USA, men mener du 17-40L er verdt ~1100 mer? Tror jeg ville gått for Sigmaen. - Byggekvalitet (=bruktprispotensiale) - EF-S - Tregere AF (som av noen betegnes som alt for dårlig ved vanskelige lysforhold) - Myk ved største åpning - Roterende fokusring i AF Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Canon Zoom Telephoto EF 70-200mm f/4.0L USM Og Sigma 18-50 f2.8 objektivet burde fungere bra? Lenke til kommentar
fotoelsker Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Noen som har kjøpt objektiver fra B&H og fått sendt til Norge? hvordan foregikk fortollingen? hvor mye utover 25% i moms måtte du betale i gebyrer hos posten/tollvesenet? Slapp du å betale moms hos B&H? Er keen på 17-40 f/4L USM ... men vet ikke om det lønner seg å importere Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Noen som har kjøpt objektiver fra B&H og fått sendt til Norge? hvordan foregikk fortollingen? hvor mye utover 25% i moms måtte du betale i gebyrer hos posten/tollvesenet? Slapp du å betale moms hos B&H? Er keen på 17-40 f/4L USM ... men vet ikke om det lønner seg å importere Jeg har ikke kjøpt derfra, men har "bred erfaring" i å handle fra utenlandske nettbutikker. Du slipper selvsagt å betale moms hos B&H. Fortollingsgebyret er hos Posten 150,- kroner ved forsendinger verdt over 1000,- kroner. De andre speditørene har ca. samme sats som dette. Du må også betale mva. på frakten. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 ... så alt i alt sparer man et sted mellom 600 og 1000 kroner akkurat nå. Er i litt av den samme situasjonen, vurderer 17-40 (eller et eller annet annet som gir meg vidvinkel på 10D) men er skeptisk til å handle fra USA så lenge det er snakk om såppass liten differanse, all den tid Canon har litt rykte på seg for å ha skrantende kvalitetskontroll også på enkelte av L-objektivene. Kan fort bli jæ*lig dyrt om man må sende et objektiv fram og tilbake noen ganger, og Canon virker jo ikke akkurat villige til å hjelpe deg om du har utenlandskjøpt vare som ikke fungerer.. Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Alle Canon sine L objektiver har WW garanti, dvs at Canon norge må reparere. Om man kjøper at standard ikke L glass så ser man av garantien at den kun gjelder USA og Canada. På L glass står det USA,Canada og world wide.. (Usa og canada er altså ikke endel av verden..) Etter hva jeg har forstått er ikke Canon Norge veldige vanskelige på dyrere objektiver. Mitt 70-200 er kjøpt der borte men jeg var vel såpass heldig at jeg fikk en som er mer eller mindre 100% perfekt. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Ok, høres spennende ut, om dette er tilfelle gjør det kjøp av L-glass fra statene straks mye mer interessant. Jeg trodde - eller noen har fortalt meg, her eller et annet sted - at det er mye liten skrift i disse worldwide-garantiene, at det er en del forutsetninger som må oppfylles for at den worldwide-garantien skal gjelde, for eksempel at man bor i USA? Er dette feil? Lenke til kommentar
Elph Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Tror jeg ville gått for EF-s 17-85 IS jeg utmerket arbeidsområde... og stort minnekort, minimum 1GB, eller kanskje 2 på 1GB :-) Batterigrep er og gull synes jeg Om du vil ha ett lyssterkt objektiv til portrett anbefaler jeg EF 85mm f1,8 USM, nydelig objektiv på en EOS 20D i allefall :-) Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg er i noe lunde samme situasjon. Min bror drar til USA for ett par uker og jeg vurderer også å få han til å kjøpe med kamera til meg. Noen som har noen praktiske erfaringer med dette? Han skal til New York og må jo da evt handle fra en butikk der (tips mottas med takk ) Hvordan blir det med moms og toll når man skal ta dette med seg hjem? Får man refundert den amerikanske momsen? Til slutt er det ett EOS 350D jeg også kunne ha tenkt meg, heter vel noe annet i US? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg er i noe lunde samme situasjon. Min bror drar til USA for ett par uker og jeg vurderer også å få han til å kjøpe med kamera til meg.Noen som har noen praktiske erfaringer med dette? Han skal til New York og må jo da evt handle fra en butikk der (tips mottas med takk ) Hvordan blir det med moms og toll når man skal ta dette med seg hjem? Får man refundert den amerikanske momsen? Til slutt er det ett EOS 350D jeg også kunne ha tenkt meg, heter vel noe annet i US? New York har jo (selvsagt) alt hva man kan begjære av fotoutstyr. Anbefaler B&H; http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...=SuperStore.jsp Ang. moms, så tar han rett og slett bare med kamera hjem, og later som om det er kjøpt i Norge. Det kan være en stor fordel å sende kvitteringer og esker med f.eks. UPS eller FedEx, så unngår man ubehagelige overraskelser når tollerne oppdager fotoustyr til mangfoldige tusen. Norsk moms er som kjent 25%, kamera i NY er det 8.625% på. Det sier seg selv at det blir mye dyrere å betale norsk moms. Kameraet heter Canon Digital Rebel XT. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Ang. moms, så tar han rett og slett bare med kamera hjem, og later som om det er kjøpt i Norge. Det kan være en stor fordel å sende kvitteringer og esker med f.eks. UPS eller FedEx, så unngår man ubehagelige overraskelser når tollerne oppdager fotoustyr til mangfoldige tusen. ...og det er jo spesielt hyggelig når noen er så greie at de gjør deg tjenesten å kjøpe kamera for en i utlandet (sånn som det er i trådstarters tilfelle) å be dem om å gjøre noe slikt, som tross alt er både ulovlig og straffbart. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 ...og det er jo spesielt hyggelig når noen er så greie at de gjør deg tjenesten å kjøpe kamera for en i utlandet (sånn som det er i trådstarters tilfelle) å be dem om å gjøre noe slikt, som tross alt er både ulovlig og straffbart. Selvsagt kan de moralske sidene ved dette diskuteres, men det er her en bror det er snakk om. Rent praktisk skal det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Alle Canon sine L objektiver har WW garanti, dvs at Canon norge må reparere. Om man kjøper at standard ikke L glass så ser man av garantien at den kun gjelder USA og Canada. På L glass står det USA,Canada og world wide.. (Usa og canada er altså ikke endel av verden..) Garantien (inkl. worldwide garanti) er på ett, maks to år. Kjøper du i Norge får du fem års reklamasjonsrett, noe du ikke får ved kjøp i USA. Lenke til kommentar
NeoGeo Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Ser de har flere pakketilbud f.eks: Canon EOS Digital Rebel XT (a.k.a. 350D) 8.0 Megapixel, SLR, Digital Camera (Black) with Canon 17-85mm EF-S IS USM Lens $ 1,399.95 eller EOS Digital Rebel XT (a.k.a. 350D) 8.0 Megapixel, SLR, Digital Camera (Black) Kit with Canon 18-55mm EF-S Lens and Lexar 1GB 80x CompactFlash Card $ 995.95 Like godt å oppgradere linsen med en gang eller? Lenke til kommentar
opsahle Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Selve huset hadde jeg kanskje kjøpt i norge pga garanti.. Ikke så fryktelig mye å spare uansett. 995 * 1.085 * 6,5 = 7000,- (ca).. altså en 500-600 kr.. Objektiver derimot er det mye å spare på og det er mindre som kan gå feil på de etter 1 år en på selve huset. L glass er bygd for å vare så eneste grunnen til å ha garanti på det må være for å korrigere eventuelle produksjonsfeil noe man uansett gjør med en gang. Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Selve huset hadde jeg kanskje kjøpt i norge pga garanti.. Ikke så fryktelig mye å spare uansett. 995 * 1.085 * 6,5 = 7000,- (ca).. altså en 500-600 kr.. Objektiver derimot er det mye å spare på og det er mindre som kan gå feil på de etter 1 år en på selve huset. L glass er bygd for å vare så eneste grunnen til å ha garanti på det må være for å korrigere eventuelle produksjonsfeil noe man uansett gjør med en gang. Støtter den ang. huset. Den norske reklamasjonsretten/kjøpsloven er helt utrolig god å ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå