Gå til innhold

Mikrokontroller - eller noe enklere?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg forsterker nå, og da trenger jeg litt småelektronikk til å styre volum og inngangsvelger. Volumet reguleres av en 24-trinns attenuator som styres av en steppermotor, inngangene velges av diverse releer. Alt styres av enkeltpulser fra to rotasjonspulsgivere i front.

Volum

Volumreguleringen skal som sagt drives av en steppermotor. Jeg har selve driveren til den, så alt jeg trenger er retningsgiver og pulsgiver til rotasjonen. Kretsen har to operasjoner, volum opp og volum ned, som hver gir én puls.

Inngang 1: Utgang 1 gir 13 raske pulser til stepperdriveren

Inngang 2: Utgang 1 gir 13 raske pulser til stepperdriveren, mens utgang 2 gir 5V til retningsvelgeren mens pulsene går.

Inngangsvelger

Forsterkeren har tre innganger som aktiveres med hvert sitt rele. Kretsen må derfor gi konstant 5V ut på den aktuelle utgangen. Disse velges i likhet med volumkontrollen med én puls pr. skifte.

Inngang 1: Hver puls skifter 5V ut fra utgang 1-2, 2-3 osv, enten i endeløs syklus eller bare disse to operasjonene.

Inngang 2: Det samme som inngang 1, men andre veien, altså 3-2, 2-1.

Det er også en fordel å kunne velge utgang direkte (ved puls fra en IR-krets), men det er ikke nødvendig.

Høres dette noenlunde greit ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres en smule avansert ut :-) IR-biten gjør jeg enklest mulig, og kjøper ferdig sett fra ELFA. Dobbelt så mange kanaler som jeg trenger, men.

Etter litt tenking har jeg kommet fram til en løsning på begge styringene, men jeg er avhengig av å ha en god, gammeldags lysbryter i elektronikkform. Det vil si at den gir en utgangsspenning når den får en puls på inngang 1, og holder den til den får en ny puls på inngang 2. Går det an å bruke en 4043 til det?

Til volumkontrolleren bruker jeg en 4020 14-stegs teller. Når jeg gir den manuelle pulsen skrur jeg på "bryteren" til den innebygde oscillatoren, som teller seg glad og fornøyd gjennom 13 steg. Det siste steget skrur av "bryteren".

Inngangsvelgeren er bare en "lysbryter" for hver inngang, som aktiveres direkte av IR-mottageren. I tillegg har jeg en NMOS som ved manuell puls først deaktiverer alle innganger, og så aktiverer neste. Til det skulle jeg hatt en to-stegs teller, men med litt miksing og triksing kan jeg jo bruke en 4020 der også.

Det kan godt hende dette er helt på bærtur, eller kan gjøres mye bedre, så kom igjen!

Lenke til kommentar

And I'm back! En god blanding av Beastie Zone, dickinson.edu og ikke minst DatasheetArchive.com har fått meg nesten helt i mål. Det eneste jeg mangler nå er en enkel måte å få forsinket et signal på, gjerne rundt et halvt sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...