Gå til innhold

Hvilke jobb har best snittlønn i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobb og utdanning er to forskjellige ting. En forretningsadvokat tjener ikke det samme som en jurist som jobber i det offentlige. På samme måte har vel de mange siv.øk. her i landet godt over 2000 yrkestitler (sånn mener jeg å huske) og det er derfor selvsagt et stort sprang mellom hva de ulike tjener. Du må også ta inn arbeidsmengde, de som tjener mye jobber også ofte veldig mye.

Lenke til kommentar
Jobb og utdanning er to forskjellige ting. En forretningsadvokat tjener ikke det samme som en jurist som jobber i det offentlige. På samme måte har vel de mange siv.øk. her i landet godt over 2000 yrkestitler (sånn mener jeg å huske) og det er derfor selvsagt et stort sprang mellom hva de ulike tjener. Du må også ta inn arbeidsmengde, de som tjener mye jobber også ofte veldig mye.

Derfor, advokater MED EGEN PRAKSIS topper statistikken. Men en jurist behøver ikke tjene mer enn 300 000 i en statlig stilling. Villest, synes jeg, er at vår statsminister har under en million i lønn...

Lenke til kommentar

Det finnes hauger av forskjellige måter å måle dette på. Olje- og energibransjen har de beste snittlønningene, og de som er utdannet til siv.øk./ing. er blant de som har de høyeste snittlønningene. Er man enten siviløkonom eller sivilingeniør og jobber i oljebransjen, finnes det et godt håp...

Lenke til kommentar
Tjener siv.ing så godt da? Trodde snitte der lå på sånn 3-400 000?

Man begynner der. De som har jobbet en stund (5-10 år) tjener 500.000-600.000 per år i snitt.

Jeg kjenner siv.ing.-er, både nyutdannede og "gamle i gamet". Lønninger varierer like mye her som innenfor andre yrkesgrupper, siv.ing. er også en samlebetegnelse for en rekke forskjellige linjer.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner siv.ing.-er, både nyutdannede og "gamle i gamet". Lønninger varierer like mye her som innenfor andre yrkesgrupper, siv.ing. er også en samlebetegnelse for en rekke forskjellige linjer.

Da kan du spørre dem om du kan få se lønnsstatistikken fra Tekna. Så ser du hva som er vanlig. Tallene jeg gav er forresten fra privat sektor. I det offentlige er det lavere.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner siv.ing.-er, både nyutdannede og "gamle i gamet". Lønninger varierer like mye her som innenfor andre yrkesgrupper, siv.ing. er også en samlebetegnelse for en rekke forskjellige linjer.

Da kan du spørre dem om du kan få se lønnsstatistikken fra Tekna. Så ser du hva som er vanlig. Tallene jeg gav er forresten fra privat sektor. I det offentlige er det lavere.

Jeg betviler ikke summen, men påpeker bare at det er stillinger som gir lønn, ikke tittel på graden.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Så dette er bare tull altså?

 

:

 

"Ingeniør elektronikk: Inntekt for en Bachelor i ingeniørfag vil antydningsvis ligge fra omkring 250-270.000.- i startlønn, til ca 350-380.000.- etter et antall år, avhengig av hvor du arbeider, kommunalt, statlig eller privat ansatt."

 

"Marinteknolog: Grunnlønnen for en nyutdannet mariningeniør ligger omkring kr 320 000 i privat bedrifter mens den i statlig virksomhet er nærmere kr 280 000. Topplønn etter noen år opp mot 500.000.-."

 

Legg merke til at 500 000 er topplønn.

 

 

"Maskiningeniør: Gjennomsnittslønn ligger litt over 350.000 (352.092), men da er alle medregnet, også de med god ansiennitet."

 

Alt er sakset fra jobbfeber. Petroleumsingeniør passet noe bedre med ideen om 5-600 000 selv om det ikke engang der var nevnt så store lønnsnivå etter en stund i yrket.

Lenke til kommentar
Så dette er bare tull altså?

 

:

 

"Ingeniør elektronikk: Inntekt for en Bachelor i ingeniørfag vil antydningsvis ligge fra omkring 250-270.000.- i startlønn, til ca 350-380.000.- etter et antall år, avhengig av hvor du arbeider, kommunalt, statlig eller privat ansatt."

 

"Marinteknolog: Grunnlønnen for en nyutdannet mariningeniør ligger omkring kr 320 000 i privat bedrifter mens den i statlig virksomhet er nærmere kr 280 000. Topplønn etter noen år opp mot 500.000.-."

 

Legg merke til at 500 000 er topplønn.

 

 

"Maskiningeniør: Gjennomsnittslønn ligger litt over 350.000 (352.092), men da er alle medregnet, også de med god ansiennitet."

 

Alt er sakset fra jobbfeber. Petroleumsingeniør passet noe bedre med ideen om 5-600 000 selv om det ikke engang der var nevnt så store lønnsnivå etter en stund i yrket.

Det er forskjell på siv.ing. og ing. vet du. Master vs. bachelor.

Lenke til kommentar

Ja, oops... Men likevel, se her:

 

"Sivilingeniør: Lønnsnivået for sivilingeniører er godt sammenlignet med andre yrker. Sivilingeniører uteksaminert i 2001 fikk følgende gjennomsnittlig begynnerlønn: Privat sektor - 349 594.-, statlig sektor - 305 389.- og kommunal sektor - 297 710.-.

Etter 10 år som sivilingenør vil du gjennomsnittlig tjene kr 508.000.- i privat sektor, kr 377.000.- i statlig sektor, og 347.000.- i kommunal sektor.

 

Lønn i privat sektor er en del høyere enn for statlige/kommunale stillinger. Men her skal vi jo være klar over at mange ønsker seg nettopp til offentlig eller kommunal arbeidsgiver av helt andre grunner enn lønn."

 

Som du ser så er det her heller ikke snakk om så mye som 5-600 000. Det er snakk om 500 000, men da kun når det gjelder PRIVAT sektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...