Samael Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Ja sikkert, men, Katolisisme er en annen religion en Kristendom. Har du ikke forstått at du tar feil? Skal du si noe som ligner på det du tror, så må det være at de katolske har andre synspunkter på viktige ting innen troen, enn de protestantiske, lutherske...ikke at" katolisisme er en annen religion en kristendom"...det er bare tullball det.. Du kan jo bare godta at du tar feil! Les de to siste postene av mr_trout også! Han prøver også å få deg til å forstå noe! Ehhh, tar feil, n000000b, jeg studerer mytologi og religion, ikke så smart å gå seg ut mot meg du. Katolisisme er ikke samme religion som Kristendom, de er ikke den samme, og det er ingen forskjell i "trosretning", akkurat som at Jehovas Vitner ikke er Kristne. Hvorfor skal jeg godta at jeg har feil, når jeg kan dette her, er nok du som ikke har forstått at du har feil. Tullball my ass, er det morsomt å drite seg ut , Katolisisme ER en annen religion, studer litt før du preiker tull til en som nærmest har viet sitt liv til slike ting. Er nok du som ikke forstår. Endret 2. juni 2005 av Samael Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Kristendom er et felles-begrep for alle relegioner som baserer seg på nytestamentet og evangeliene rundt jesus kristus. Lutherske og katolske er begge en retning innen kristendom. De er forskjellige, men likevel er begge en form for kristendom. Kan du forresten underbygge påstandene dine med logikk(skiggelig logikk, ikke sånn tulelogikk) eller dokumentasjon i stedet for å slenge ut elitistisk tull? Endret 2. juni 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Samael Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Kristendom er et felles-begrep for alle relegioner som baserer seg på nytestamentet og evangeliene rundt jesus kristus.Lutherske og katolske er begge en retning innen kristendom. De er forskjellige, men likevel er begge en form for kristendom. Kan du forresten underbygge påstandene dine med logikk(skiggelig logikk, ikke sånn tulelogikk) eller dokumentasjon i stedet for å slenge ut elitistisk tull? Eh, så du sier at Jehovas Vitner er Kristne. Nei, Katolikker er Katolikker, de er ikke kristne, og det er ikke elitisk tull, og jeg gidder nesten ikke å forklare det, dere vil jo ikke tro på det uansett, jeg studerer religion, og det er min jobb å kunne slikt, og hvis du motsetter det jeg sier, da er det du som gjør det til elitisk tull, ikke jeg. Sjekk det opp selv vis du ikke tror på meg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Samael, hva som er din jobb å kunne eller ikke, og hvor "n0000b" man er forandrer ikke fakta. Nå skal ikke jeg ta stilling, for den eneste bakgrunnen jeg har er at gjennom 12 års skolegang har jeg lært at katolisismen, prostestantene og en del ovenfornevnte grupper er Kristne. Skal jeg forresten fortelle deg en vits? Vet du hva det står i margen i politikerens manus? -"Hev stemmen, dårlig argumentasjon" Du virker litt slik, nå... "Dette kan jeg, ph34r my powaaa!!! alle som argumenterer mot meg har PH4IL.!!" Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Nei, Katolikker er Katolikker, de er ikke kristne, og det er ikke elitisk tull, og jeg gidder nesten ikke å forklare det, dere vil jo ikke tro på det uansett, jeg studerer religion, og det er min jobb å kunne slikt, og hvis du motsetter det jeg sier, da er det du som gjør det til elitisk tull, ikke jeg. Sjekk det opp selv vis du ikke tror på meg. Les og lær! En hver student, vet at kilder er det viktigste du kan underbygge dine påstander med. Å be noen sjekke opp selv, uten å oppgi kildene du vil de skal sjekke, er så useriøst at det er vanskelig å ta deg alvorlig. Dine kilder kan ihvertfall ikke være de samme som teologiske institusjoner i Norge bruker når de utdanner teologer. Dersom du virkelig mener det du skriver, foreslår jeg at du kontakter teologisk fakultet på UIO eller menighetsfakultetet. Hvis du klarer å få dem til å skifte mening om kristendommen, skal nok jeg også vurdere saken. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 (endret) Samael: Du har forsatt ikke sagt noe som støtter synet ditt. Med elitisk mente jeg: "Ehhh, tar feil, n000000b, jeg studerer mytologi og religion, ikke så smart å gå seg ut mot meg du." "Hvorfor skal jeg godta at jeg har feil, når jeg kan dette her, er nok du som ikke har forstått at du har feil." "Er nok du som ikke forstår." Ingen av disse er argumenter eller kan brukes som grunnlag for påstandene dine. Hvis du virkelig kan så mye om dette så kan du vitterlig meg argumentere for det. Med mindre du... ikke kan noe om det da. PS: Ingens om tar det mer seriøst av å oppføre seg på en slik elitistisk måte, det bare gjør at de oppfatter deg som en narssisist uten argumenter what-so-ever. Endret 2. juni 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Ehhh, tar feil, n000000b, jeg studerer mytologi og religion, ikke så smart å gå seg ut mot meg du. Ikke for å flame noen, men det å delta i et studie, eller for så vidt å klare å stå i det studie, betyr ikke at man kan "alt" om de temaene man studerer. Noen studenter sklir gjennom med et såpass labert kunnskapssyn at det nesten er et mirakel de står De store verdenreligionene er Jødedommen, Islam, Hinduisme, Buddhisme og Kristendom. Disse kan man dele inn i tre grupper: Jødedom, Islam og Kristendom i gruppe 1. Hinduisme i gruppe 2 og Buddhisme i gruppe 3. Forskjellen på disse religionene er mange, men ett hovedtrekk er forskjell på gudesynet, altså de har forskjellig gud(er). Jødedommen, Islam og Kristendommen har samme gud, men de har forskjellig navn på deres gud. Jødedommen kaller sin gud for Jahve (Jødene kan ikke uttale dette navnet muntlig da det er en synd). Islam kaller sin gud for Allah (arabisk for gud). Kristendommen omfavner mange språk, så "Gud" har mange navn i denne religionen. Men disse tre religionene har allikevel samme gud. Jødedommen er stamfar for disse religionene, Kristendommen og Islam er utspring fra denne religionen. De deler samme gud, men har forskjellig syn på blant annet profetene, og i noen tilfeller forskjellige profeter. I Kristendommen er Jesu fødsel starten på denne religionen, eller rettere sagt så grunnla Jesu Kristendommen selv om Kristendommen ikke ble skikkelig definert før på kirkemøte i Nikea (Nikea-konsilet år 325). Ifølge Kristendommen er Jesu guds sønn og den største profeten. Jødedommen fornekter dette og mener han verken er Guds sønn eller en profet. Islam ser på Jesu som en profet og ikke som Guds sønn. Kristendommen hadde stort sett kun en retning fram til år 431. Da opplevde den sin største splittelse, da den ble delt i den apostoliske kirke (øst Syriske), den andre delte seg igjen 20 år senere, og i enda flere fraksjoner i de kommende århundrene (ganske komplisert historie).Ca rundt år 1054 kan man begynne å snakke om den Katolske kirke. På 1500 tallet brøt Luther fra den Katolske kirke og dannet den Protestantiske trosretning. I dag er Kristendommen dominert av den Katolske kirke, dvs denne er størst. Den Protestantiske trosretningen følger så etter. Pga struktureringen i kirkens oppbyggelse til den Protestantiske kirke har dette gitt grobunn for ytterlige delinger, og består i dag av mange tusen små og store forskjellige fraksjoner. Dette i motsetning til den Katolske kirke som har vært mer eller mindre homogen siden den ble definert. Selv om religionsspørsmål ofte kan ha mange svar, er svarene ganske konkrete når det gjelde religionshistoriske spørsmål av nyere karakter. Å definere Katolikker som ikke-kristne er en feil av historiske dimensjoner... Hva slags studie er det du går på? Kan du fortelle meg hva bøkene du bruker heter? Det hadde vært interessant å lese på trykk det du påstår.... Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) Ehhh, tar feil, n000000b, jeg studerer mytologi og religion, ikke så smart å gå seg ut mot meg du. Katolisisme er ikke samme religion som Kristendom, de er ikke den samme, og det er ingen forskjell i "trosretning", akkurat som at Jehovas Vitner ikke er Kristne. Hvorfor skal jeg godta at jeg har feil, når jeg kan dette her, er nok du som ikke har forstått at du har feil. Tullball my ass, er det morsomt å drite seg ut , Katolisisme ER en annen religion, studer litt før du preiker tull til en som nærmest har viet sitt liv til slike ting. Er nok du som ikke forstår. Å, vær så snill, fortell meg at du bare kødder!! Ikke fortell meg at det er jeg som driter meg ut her! Da er det bare du som driter deg enda mer ut, enn du har gjort fra før av...Nå må det for guds skyld være nok!! hvor gammel er du egentlig? bare lurer jeg altså.. Endret 3. juni 2005 av -mAdz- Lenke til kommentar
XimeN Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Her må jeg støtte alle bortsett fra Samael.:yes Samael: Du har feil, og du er for dum til å innrømme det. Hør på majoriteten av de som har svart på denne tråden, og forstå at du ikke kan ha rett om alt. Og å kalle kalle katolikker for ikke-kristne er å gå for langt! Lenke til kommentar
Samael Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Her må jeg støtte alle bortsett fra Samael.:yes Samael: Du har feil, og du er for dum til å innrømme det. Hør på majoriteten av de som har svart på denne tråden, og forstå at du ikke kan ha rett om alt. Og å kalle kalle katolikker for ikke-kristne er å gå for langt! Ja dum ja, jeg er veldig dum, spesielt siden jeg valgte å fortsette på skolen selv om jeg er lei av det, jeg er så dum. Pass munnen din og vit hva du snakker om før du sier noe(sier jeg ja ), det er du som er dum vis du kaller andre dum, frekke bøgunge. Majoriteten ja, for majoriteten har jo alltid rett, det er vel derfor de to siste matrix-filmene suger selv om mange likte dem. jeg har aldri sagt at jeg har rett om alt, ikke ta deg friheter bare fordi at erfaringene dine sier det, alle er ikke like, så noen må jo ha rett. Hvilken del av; jeg studerer dette var det ikke du forsto, det er mitt ansvar å kunne slike ting, Katolisisme er ikke samme religion som Kristendom, jeg sa aldri at de ikke er Krist'ne, Jehovas Vitner er ikke Kristendom bare fordi at folk tror det er det. Og det er du som går for langt når du kaller folk som elsker slike ting, som bare vil at sannheten og original-formatet skal bevares, spesielt siden folke-meningene er verre en kjemiske reaksjoner, for dum. Hva folk tolker ting, slik som Bibelen, er bare utdatert. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Og når folk begynner å kalle hverandre dumme istedet for å diskutere sak, så må moderator gripe inn. Siden tråden har havnet på viddene blir den stengt. Det er ikke all right å gå fra saklig uenighet til personkrangel. Kan dere ikke bli enige om definisjonene så ta konsekvensen av det og avslutt diskusjonen før det blir moderatormat. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg