Ornamental Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei, jeg har en feil med laptopen min. Den går i stå, piper ti korte pip, og slår seg av. Den har en AMI BIOS, og i følge BIOS Central betyr det "CMOS shutdown register read/write error", som vil si "The shutdown for the CMOS has failed". Kan noen være så snille å forklare hva dette betyr på legspråk? Lenke til kommentar
TheRekster Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei, jeg har en feil med laptopen min. Den går i stå, piper ti korte pip, og slår seg av. Den har en AMI BIOS, og i følge BIOS Central betyr det "CMOS shutdown register read/write error", som vil si "The shutdown for the CMOS has failed". Kan noen være så snille å forklare hva dette betyr på legspråk? Prøv å bytte cmos batteriet. Lenke til kommentar
Ornamental Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Takk for forslaget, men jeg har dessverre uttrykt meg dårlig. Spørsmålet er i forbindelse med denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=424964 Jeg ønsker primært å vite hva dette er for noe: "CMOS shutdown register read/write error", som vil si "The shutdown for the CMOS has failed". Dette er noe jeg bør ha svar på for å kunne gå videre med en klagesak. Likevel, forslag til utbedringer mottas med takk!! Hadde ikke tenkt på at det faktisk også er svært intressant for meg... Lenke til kommentar
RazAquato Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) har lest den forrige/andre tråden din og denne.. søkt litt på internett, og min konklusjon er definitivt: lever tilbake maskinen. en bios oppdatering vil nok ikke hjelpe, da dette er en feil på hovedkortet. for å prøve å forklare enklest mulig... "CMOS shutdown register read/write error" denne meldingen betyr at det er et/en komponent på selve hovedkortet som ikke fungerer som den skal. Dette er en komponent som fungerer i samkjøring med CMOS minnet (derav tidligere tips om å bytte CMOS batteri) som inneholder alle BIOS instillinger. Det vil derimot ikke fungere å bytte CMOS batteriet, ettersom det er i en komponent feilen liggger, og av alle de trådene jeg har lest rundt omkring, er alltid konklusjonen "problem med hovedkort, løsning: bytte hovedkort" så som jeg skrev i starten: lever tilbake maskinen håper dette var til hjelp, og husk å sette 'solved' eller lignende i topic Endret 1. juni 2005 av wamp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå