Gå til innhold

Oversikt over salg av mp3 - spillere i Norge

Anbefalte innlegg

Hei. I morgen har jeg økonomi-eksamen på Grunnkursnivå, og har fått utdelt følgende informasjon for hjelp:

Kristin, Ida og Inger Lise ønsker å starte import og salg av MP3-spillere og USB-minnepenner.

MP3 er en forkortelse for MPEG Audio Layer III. Det er standard for å komprimere lyd, slik at musikkfiler bli mindre uten at musikken taper nevneverdig kvalitet. Allerede i 1989 tok forskningssenteret Fraunhofer-instituttet i Tyskland patent på MP3-formatet, men den første bærbare MP3-spilleren kom ikke før i 1999. I dag er MP3-spilleren i ferd med å fortrenge CD-en og minidisken som lagringsmedium for bærbar musikk. Markedsleder er iPod fra Apple Computers.

USB-minnepennen, også kjent som USB Flash Drive på engelsk, bruker den samme teknikken for å lagre data som blir benyttet i mange digitalkameraer og MP3-spillere. Diskettene er blitt for små til lagring av datafiler med lyd, bilder eller videogrammer og de fleste CD-ene lar seg bare brenne én gang. USB-minnepennen er derfor blitt et populært lagringsmedium for transport av datafiler. Den fungerer som en vanlig harddisk og er kompatibel med både Windows og Mac OS.

For å kunne lage en god eksamensbesvarelse må du blant annet kartlegge dagens tilbud på MP3-spillere og USB-minnepenner. Du bør legge de mest aktuelle kildeutskriftene med som vedlegg til besvarelsen din.

På eksamen skal du blant annet arbeide videre med

• Forretningsidé

• Produktkalkyle

• Regnskap og budsjett

• Forbrukerlover

Jeg trenger derfor informasjon over hvor mange mp3 - spillere som faktisk blir solgt her i landet, totalt etter type (flashminne, cd, harddisk mm.), og etter de forskjellige prisklasser. I tillegg trenger jeg samme type informasjon om USB - penner.

Har ikke funnet noe om dette enda, så jeg setter stor pris på hjelp. Noen som har tips til en eller flere side® med informasjon ?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt sent å begynne NÅ når du har eksamen i morgen, men mitt tips ville vært å sende mail til de store butikkene og spørre..

Jeg ville lagt ved hele oppgaven, og fortalt akkurat det samme som du sier her, og håpt på svar..

Lenke til kommentar

Du kan jo gå igjennom prisguiden på hardware for å finne mp3-spillere. Hvis du søker etter alle spillere til enhver prsiklasse, vil du nok få opp en god del spillere. Disse selges jo selvfølgelig i nettbutikk, men de fleste spillere som selges fra nettbutikker, vil også selges fra andre, vanlige utsalgssteder. Prøv å finne informasjon på hardware og en søkemotor som yahoo! eller google. Kanskje "tv2 hjelper deg", "forbrukerinspektørene", "din side" eller forbrukerombudet har noen linker eller noe informasjon.

Lenke til kommentar

Mhm, prisguiden er blitt brukt flittig, men den forteller ikke noe om statistikken på hvor mange spillere/usb-penner som blir solgt per år i de forskjellige prisklasser mm. Altså hva som er mest populært. En kan jo få en viss føling med det ved å se hvor mange ulike det er av de forskjellige, men jeg leter etter mer nøyaktive tall.

Takk for tipsene om de andre mulighetene, skal sjekke dem ut! :)

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...