Gå til innhold

Sportsbilder til lavbudsjett?

Anbefalte innlegg

Er det i det hele tatt mulig å ta brukbare actionbilder av fotballkamper med et kompaktkamera? Og i så tilfelle - hvilken prisklasse må man opp i?

Er temmelig nybegynner når det gjelder digitale kameraer, men skulle ha tatt noen bilder av kampene til mitt lokale 7 divisjonslag (så farten på spillerene er ikke akkurat ekstremt høy) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere kameraer som kan dette. Ettersom du er ute etter et kompakt kamera regner jeg med at du skal ta bilder fra sidelinjen uten stativ? Da bør i så fall kameraet ha et godt grep slik at det er lett å holde det stødig. Små ultarkompakte modeller som du må balansere på to fingre er ofte vanskelig å holde stødig. Vekten spiller også en rolle her (veldig lett = ustabilt). Denne stabiliteten er særlig viktig siden det i fotball er mest vanlig å bruke tele når man tar bilder (alle ustødigheter synes lettere på resultatet).

Det jeg mener det er viktig å se på når man kjøper at kamera til denne bruken er:

Lysstyrke på full tele (blenderåpning, lavere tall er bedre)

Hvordan kameraet presterer på høyere ISO-verdier (at støyen er lav)

Zoom-område (bør ha forholdvis god tele)

Ergonomi

Hurtighet (utløserforsinkelsen må være lav)

(Billedstabilisator)*

*Noen kameraer har også billedstabilisatorer av ulike slag. Vet blant annet at Panasonic har det på noen av sine kompaktkameraer, uten at jeg har noen erfaring med dem. En billedstabilisator (fortrinnsvis optisk) gjør det lettere å få skarpe bilder på full tele og ved dårlige lysforhold.

I tillegg til disse kriteriene kommer det selvfølgelig også "de vanlige" som for eksempel billedkvalitet, byggekvalitet etc.

For at noen i forumet her skal kunne komme med en konkret anbefaling vil det nok være best om du nevner hvor mye penger du har tenkt å bruke på kameraet.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å holde meg rundt 3000,- Er som sagt kun til amatørbruk.

Ser det har kommet en ny anmeldelse av Ricoh Caplio R2 som beskrives som et raskt kamera. Tror du det er et brukbart kamera til denne type bruk? Ser prisen her ligger rundt 3300,-

Lenke til kommentar

Ricoh Caplio R2 vil være et rigtigt godt kamera til dit brug, selvom man altid kan bruge mer zoom til sportsfotografi. Men dette kamera virker suverænt på alle områder, og at udløserforsinkelsen og autofokushastigheden er stort set ikkke-eksisterende vil du blive glad for i alle situationer.

Lenke til kommentar
Det er vel kun en hake ved Capilo R2 til ditt bruk: At det ikke presterer bra nok ved høye iso verdier, noe som igjen betyr at du må bruke lengre lukkertid og risikerer uskarphet i bildene.

Dette er jo et problem for alle kompaktkameraer... At dette så har mulighed for ISO 800 gør jo ikke ISO 400 hverken mer eller mindre ubrugelig end samme indstilling ved andre kameraer

Lenke til kommentar
Dette er jo et problem for alle kompaktkameraer... At dette så har mulighed for ISO 800 gør jo ikke ISO 400 hverken mer eller mindre ubrugelig end samme indstilling ved andre kameraer

ISO 400 på Capilo R2 gir en del mer støy enn på andre kameraer. Det var det jeg mente.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter et kamera for samme type bruk. Såvidt jeg kan se er Casio Exilum EX-P550 det beste for dette behovet. Er det noen som har erfaring med dette, - eller mener det er spesielt godt eller dårlig egnet ???

Jeg er særlig opptatt av hurtighet, lysfølsomhet, og at man kan zoome mens man filmer. Antall megapixler er mer enn bra nok....

Lenke til kommentar
QUOTE (Carlos @ 31/05/2005 : 16:41)

ISO 400 på Capilo R2 gir en del mer støy enn på andre kameraer. Det var det jeg mente.

Dette virker mest til at være et rygte... På de billeder jeg har set er ISO 400 hverken værre eller bedre end på andre kompaktkameraer. Støjniveauet er i hvert fald ikke noget der vil afholde mig fra at købe Ricoh R2, især ikke med de åbenlyse fordele kameraet ellers har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...