Gå til innhold

Overklokke en Pentium-M 735 1,7 ghz notebook?

Anbefalte innlegg

Heisann,

har lest litt rundt omkring at det faktisk går an å overclocke bærbare maskiner også.

Jeg har en Netshop 1557GLS med disse specsa:

Prosessor: Intel Pentium-M 735 1,7 ghz

Chipset: Intel i855PM

Minne: 1024 mb DDR (166 mhz) ram

Hadde vært kult om noen kunne si meg hvordan jeg skal overklokke en slik maskin.

Tørr ikke ta sjangsen på å overclocke maskinene uten å være sikker på at jeg gjør alt riktig, derfor er det viktig å ha riktige innstillinger til mine specs.

Takker for alle svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg ville ha modda socketen med noe vire sånn at pcen tror du kjører cpu med 133/533bus, Da blir hastigheten på cpu 2261mhz.. Dette er en forholdsvis enkel mod, og man slipper å kjøre masse script i oppstarten av windows for å sette overklokkinga...

Dette forutsetter jo at chipsetet støtter 533bus, noe jeg er usikker på.. For mer info om hvilke pinner som må kortsluttes ville jeg ha leita på xtremesystems.org

Når det kommer til det du omtaler som riktige instillinger til dine specs, så finnes ikke de... Dette er noe man må prøve seg frem til... Ingenting kan bli ødelagt, så lenge man bruker sunn fornuft, passer på temperaturene, og er nøye med arbeidet.. Det farligste som kan skje er at pcen ikke vil boote... Litt usikker på hvor cmos ligger lagret på en laptop, men jeg antar at det må gå ann å slette info i denne som på desktop pcer??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Ok.. litt seint svar dette..

Her finner du "kongeprogs"..

Han som skriver disse må være i "toppklassen" blant "tweaker-programmere".. til og med "råere" enn han som koder Clockgen... :)

Som det står på websiden.. "If you are a beginner, do not use this software"..

Men uten å ta sjanser så er jo livet kjedelig.. :)

Har prøvd ett par av versjonene til Apo... og de funker aldeles utmerket.. bare du finner den versjonen (av mange) som passer "clock-generator" for ditt hk..

Bruker bl.a. denne for mitt Epox Via KT600-baserte HK..

Prøvde ut denne for min HP Pavilion dv1045.. i855GM m/Intel "dothan" 1.4Ghz (FSB100)..

Har vært litt forsiktig foreløpig, men fikk en pen ytelsesøkning ved å sette FSB=110.. Skal prøve litt mer seinere..

OBS! Denne inneholder koder for to stk. "PLL'er".. en med 12 til slutt (for FSB100) og en med 13 til slutt (for FSB133).. Velger du feil.. så får du hastverk med å reboote... :)

Pinmod som Un0kai foreslår er en måte, men krever jo demontering.. noe som ikke er hverken dokumentert eller en enkel affære på noen laptops (ihvertfall ikk min HP)..

Bios er jo som på desktop-PC'er fra "de store" per def. ikke "tweakbar"..dessverre.. :thumbdown:

Lenke til kommentar

TL1000S høres ikke ut som du har prøvd det, for det funker UTROLIG dårlig. Alle jeg har prøvd krasjer med en gang. :p

Men til det med pinmod:

Har en 1.6/400 i min i9300 nå, den kjører på 2.13. Dette kan bare gjøres med de nyere brikkesettet som støtter 533 MHz FSB (915), og ikke 855 som din 1557 har

Du kan jo altids prøve å klokke med med Clockgen, men her stoppa det opp på 135 MHz FSB :!:

Her er vidunderet, MERK: VELDIG liten. Måtte bruke pinsett og forstørrelsesglas :!:

image4.jpg

Pinnene den skal oppi:

image6.jpg

image7.jpg

3 rad, 15. og 16. kolonne. :p

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Jepp, PC'er basert på Aopen 1557GLS (dette omfatter omtrent alle pcer som selges i norge med modellbetegnelsen 1557, uansett merke, bla. Netshop 1557, PS Data Tundra 1557, HPC Mobile 1557 og Whitebox 1557) kjører på 400 MHz-brikkesettet i855M, som ikke støtter nevnte 'pinmod'...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S høres ikke ut som du har prøvd det, for det funker UTROLIG dårlig. Alle jeg har prøvd krasjer med en gang. :p

Selvsagt har jeg prøvd :mad: .. trur'u jeg juger ell' :)

Det funker forsåvidt greit nok, men med en HP Bios...i855GM Montara uten mulihget for AGP/PCI-lock så er det begrenset hvor mye man kan klokke..

SOm jeg skrev i forrige innlegg.. så går det greit fra FSB100-110.. 10% er det de fleste HK uten "lock" klarrer.. Går du lenger så er det første som går/svikter.. lyden.. Jeg har kjørt(Super-Pi) på FSB115, men ser ikke noe poeng i å ødelegge hardwaren for å si det sånn.. Dette var av ren nysgjerrighet.. og fordi.. alt må jo testes... også en "simpel" HP Pavilion dv1045..:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...