uncel Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg prøvde å legge denne posten inn i "Inspiron 9300 - Erfaringer"-tråden, men fikk ikke noe skikkelig respons, så da prøver jeg her også (har lyst å få skikkelige svar før gratis frakt, dobbel-ram å 800 kr i avslag-tilbudet går ut på dell.no): Jeg har siklet en stund etter Inspiron 9300 nå, og har bare fått mer å mer lyst på den etter å ha lest denne tråden. Men jeg har ikke helt bestemt meg for å kjøpe den ennå. Jeg skal i militæret til høsten og skal begynne på NITH høsten 2006. Og lurer på om denne maskinen er grei å ta me seg i militæret og hver dag på skolen, eller om den blir for stor til det? Jeg skal bruke den til: - programmering - spilling - bildebehandling - høre på musikk - se film - surfing Jeg har nå en stasjonær pc med 19" skjerm (kjører oppløsningen 1280x1024), pcen er en Athlon XP2500+, med 1024 mb RAM, radeon 9700 128mb skjermkort. Denne pcen har jeg klart meg helt fint med til mitt bruk, og klarer meg forsåvidt fint ennå. Jeg lurer også på om Inspiron 9300 med P-M 1,73 ghz, 1024 mb RAM, Geforce Go 6800 vil kunne brukes til mitt bruk i ca. 4 år (selvsagt ikke med spill på høyeste instillinger), eller om jeg bør vente til etter militæret med å kjøpe pc slik at den bare trenger å holde i 3 år? Og trenger jeg den WUXGA-skjermen når jeg ikke kjører bedre oppløsning enn 1280x1024 på en 19" skjerm? Eller er det mer etterslep på WXGA-skjermen? Jeg vil helst ikke legge ut mer enn 13000kr, men regner med det går an å få en ganske brukbar Inspiron 9300 til den prisen, eller? Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg skal bruke den til:- programmering Funker vel fint til det. Bra skjermoppløsning og godt tastatur (dog litt uvant i starten) - spilling Perfekt. Skjermkortet er noe av det beste (Go6800 Ultra) er bedre, men klarer HL2 med alt max - bildebehandling Bør vel funke bra til dette? Har ingen erfaringer. - høre på musikk Overraskende bra. Høytallerne er det beste jeg har hørt på en bærbar pc! - se film Utrolig bra. 17" widescreen, det blir vel ikke bedre? - surfing Bra, men ikke ideelt med 1920x1200 skjermoppløsning egentlig. Men du kan jo ha flere vindu åpne samtidig. Teksten kan også bli for smått for noen, men ikke for meg hvertfall. Og trenger jeg den WUXGA-skjermen når jeg ikke kjører bedre oppløsning enn 1280x1024 på en 19" skjerm? Eller er det mer etterslep på WXGA-skjermen? WUXGA-skjermen har "TrueLife" som betyr at den er glossy (og har bedre responstid har jeg hørt) noe ikke WXGA+ skjermen har. Husk at WUXGA er 77% større enn WXGA+. Du burde kanskje se en 17" WUXGA før du kjøper hvis du er i tvil. Men det er hvertfall veldig digg med glossy skjerm! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på Endret 30. mai 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 - surfing Bra, men ikke ideelt med 1920x1200 skjermoppløsning egentlig. Men du kan jo ha flere vindu åpne samtidig. Teksten kan også bli for smått for noen, men ikke for meg hvertfall. Neeh, har du ikke tenkt på at man kan justere skriftstørrelse rimelig fort i nettleseren da? Personlig har jeg Logitech MX 1000 Laser som øker skriftstørrelsen ved å holde inn en knapp, for så å rulle opp/ned på hjulet. Fett sånn. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 - surfing Bra, men ikke ideelt med 1920x1200 skjermoppløsning egentlig. Men du kan jo ha flere vindu åpne samtidig. Teksten kan også bli for smått for noen, men ikke for meg hvertfall. Neeh, har du ikke tenkt på at man kan justere skriftstørrelse rimelig fort i nettleseren da? Personlig har jeg Logitech MX 1000 Laser som øker skriftstørrelsen ved å holde inn en knapp, for så å rulle opp/ned på hjulet. Fett sånn. Det går jo selvfølgelig an, men det ser jo ikke bra ut Dessuten er ikke 1920x1200 for lite om man ikke har feil med synet. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det går jo selvfølgelig an, men det ser jo ikke bra ut Dessuten er ikke 1920x1200 for lite om man ikke har feil med synet. Ser ikke det bra ut? Neivel, så kjøp deg MX 1000 og prøv det ut. Det er faktisk helt knall noen ganger hvis teksten er med skriftstørrelse 4 og sånn. Og ja, jeg gleder meg også til så heftig oppløsning. Skal litt til å knuse den - mye til! Lenke til kommentar
uncel Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Hvordan syns du det er med størrelsen på maskinen Fredrik? Tror du den er for stor til å ha med seg på skolen hver dag, og flytte fra klasserom til klasserom? Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hvordan syns du det er med størrelsen på maskinen Fredrik? Tror du den er for stor til å ha med seg på skolen hver dag, og flytte fra klasserom til klasserom? Jeg skal kjøpe den selv, og broren min har en lignende modell. Den veier jo 3.5 kg, men jeg vil ikke si det blir altfor tungt å drasse med på skolen. Det eneste jeg har baktanker om, er om noen "tilfeldigvis" skubber borti PCen så den "tilfeldigvis" faller ned etc. En annen uheldig teori er jo om noen stjeler den, men tilbake til tema: Personlig tror jeg det vil gå helt toppers med en slik PC. Du kvitter deg jo sikkert med litt kladdebøker du ikke får bruk for mer - noe som resulterer i mindre vekt i sekken/bag/veske. Lenke til kommentar
uncel Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Sannsynligvis vil det eneste jeg har med være laptopen, så det burde jo ikke være noe problem. Det at folk kan komme borti den slik at den faller på gulvet, eller at den blir stjålet vil jo være et problem uansett hvilken laptop jeg velger og uansett når jeg kjøper den. Lenke til kommentar
password Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hvordan syns du det er med størrelsen på maskinen Fredrik? Tror du den er for stor til å ha med seg på skolen hver dag, og flytte fra klasserom til klasserom? Burde ikke være noe probem i det hele tatt. Selvfølgelig mer å drasse på enn en 15" lap, men dette tror jeg går mer på vane. Bare pass på at du får deg en passende sekk/veske. Jeg har selv dennne pc'en, og er meget godt fornøyd. Skal selv bruke den til studier til høsten, og ser ikke på størrelsen som noe problem. Du sier selv at du skal ha den i militæret. I forbindelse med det kan jeg si deg èn ting, og det er at du i militæret kommer til å bære, slite og drasse rundt på så mye ræl(sannsynligvis), at når du har prøvd det kommer transporteringen av i9300 til å bli en drøm i forhold (Har selv vært der) Jeg kan si det på den måten at det eneste minuset er størrelsen, men du får så mye ekstra med denne lapen i forhold til en mindre laptop, at valget burde være enkelt... Lenke til kommentar
uncel Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Da sier vi det at størrelsen er grei nok. Men hva tror dere om denne maskinen og fremtidens spill? Som sagt har jeg klart/klarer jeg med utmerket med den stasjonære pcen min (se første post), så tror dere jeg vil klare meg me denne i 4 år? (Jeg vet det er VELDIG vanskelig å "spå" fremtiden, men jeg vil bare ha synspunkter) Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Da sier vi det at størrelsen er grei nok. Men hva tror dere om denne maskinen og fremtidens spill? Som sagt har jeg klart/klarer jeg med utmerket med den stasjonære pcen min (se første post), så tror dere jeg vil klare meg me denne i 4 år? (Jeg vet det er VELDIG vanskelig å "spå" fremtiden, men jeg vil bare ha synspunkter) Den sitter jo på et av de kraftigste skjermkortene i dag (GeForce Go6800 256 MB) og den har gode oppgraderingsmuligheter for DDR2 RAM (hele 2 GB - det skulle holde en stund). Jeg mener også å huske et sted på forumet at noen kanskje trodde det gikk an å skifte til Ultra-kortet etter hvert med litt modifikasjon. Ellers takler den jo spill helt knall i dag, og vil nok fortsatt henge med i i hvert fall 2 år. Og selv om det kommer nye spill hele tiden, er det jo ofte ikke grafikken som teller. Gamle spill kan være like så artige som nye - de gamle har litt mer sjarm og innlevelse. Men dette er jo som kjent smak og behag - personlig liker jeg en mellomting. EDIT: hadde skrifeleif - husker aldri å lese over innlegget før jeg poster Endret 30. mai 2005 av Panofix Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hvordan syns du det er med størrelsen på maskinen Fredrik? Tror du den er for stor til å ha med seg på skolen hver dag, og flytte fra klasserom til klasserom? Hvis du har den i en sekk er det ikke noe problem i det hele tatt, merker ikke forskjell fra denne og Ferrari 3200 som veide 3kg. PC-en funker helt fint i bil og på fly, den er akkurat like brei som flysetet. Fikk kommentar fra flyverten på flyturen fra Oslo: "Oy, stor og flott skjerm, jeg ser bare sånne pittesmåe puslinger jeg. Det der er vel flott å se film på?" Lenke til kommentar
password Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Da sier vi det at størrelsen er grei nok. Men hva tror dere om denne maskinen og fremtidens spill? Som sagt har jeg klart/klarer jeg med utmerket med den stasjonære pcen min (se første post), så tror dere jeg vil klare meg me denne i 4 år? (Jeg vet det er VELDIG vanskelig å "spå" fremtiden, men jeg vil bare ha synspunkter) Forresten...Hvis du vil ha noe enkelt å sammenlikne med, kan jeg si så mye som at arealet er så godt som det samme som et VG....Legg en vanlig avis foran deg, med breisida mot deg og bla opp. Da får du enn viss pekepinn på størrelsen... (Endel tykkere da self...) Endret 30. mai 2005 av password Lenke til kommentar
McIver Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ser at det er lenge siden det var noe aktivitet på denne tråden... men prøver alikevel!! Vurderer selv denne lapen sterkt, men ettersom den skal slepes med til skolen hver dag lurer jeg oxo på åssen størrelsen og batteritiden egentlig er... OK, har fått en viss pekepinne på størrelsen nå, men hva med batteriet? Holder det på skolen? Da seff med vanlig skole-bruk som word og slikt... Hvor lenge varer det ca? Hadde vært toppers å fått en viss pekepinne her, kansje en sammenligning mot andre laper (f.eks I6000) Lenke til kommentar
DestructO Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ser at det er lenge siden det var noe aktivitet på denne tråden... men prøver alikevel!! Vurderer selv denne lapen sterkt, men ettersom den skal slepes med til skolen hver dag lurer jeg oxo på åssen størrelsen og batteritiden egentlig er... OK, har fått en viss pekepinne på størrelsen nå, men hva med batteriet? Holder det på skolen? Da seff med vanlig skole-bruk som word og slikt... Hvor lenge varer det ca? Hadde vært toppers å fått en viss pekepinne her, kansje en sammenligning mot andre laper (f.eks I6000) Bestilte denne pc'en for et par dager sia.. har hørt at batteritiden skal ligge litt over 3 timer, det funker jo fint det desuten så kan du jo bare betale 900kr ekstra og få med et ekstra batteri, så har du nok strøm til hele dagen uten å bruke kabler :D Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Med 9-cellers batteri, that is. HUSK 9-CELLERS BATTERI! i9300 og i6000: i9300, i6000 og i700M: Endret 13. juli 2005 av Fredrik Larsen Lenke til kommentar
furiouseagle Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Lurer litt på enten i9300 eller i6000... Men hva mener dere brukere om evnen de har til litt lett videoredigering? Lenke til kommentar
McIver Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Okey, det er da ikke så ille Tror nesten det blir 9300 da gitt, Må bare bestemme meg for hvilken HD jeg skal gå for; 60GB 7200rpm, eller 80 5400rpm.... Hva kan dere si til det? er 7200rpm så mye raskere at det på en måte sier seg sjøl at jeg skal velge den? Vil 5400rpm bli for treg i forhold til resten av maskina på div spill og sånn? Maskina jeg vurderer har for øvrig disse specene: 1,8Ghz 1Gb Ram Go 6800 256 ram WUXGA skjerm blåtann osv... Setter pris på alle svar, dere er virkelig til hjelp her Lenke til kommentar
DestructO Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Okey, det er da ikke så ille Tror nesten det blir 9300 da gitt, Må bare bestemme meg for hvilken HD jeg skal gå for; 60GB 7200rpm, eller 80 5400rpm.... Hva kan dere si til det? er 7200rpm så mye raskere at det på en måte sier seg sjøl at jeg skal velge den? Vil 5400rpm bli for treg i forhold til resten av maskina på div spill og sånn? Maskina jeg vurderer har for øvrig disse specene: 1,8Ghz 1Gb Ram Go 6800 256 ram WUXGA skjerm blåtann osv... Setter pris på alle svar, dere er virkelig til hjelp her Jeg tok 80gb 5400rpm pga jeg har hørt at 7200rpm bråker mye mer, og siden jeg skal bruke den på skolen er jeg redd det kan bli et problem, aner ikke, men Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå