Gå til innhold

Ny PC med SLI og vannkjøling

Anbefalte innlegg

Har tatt ut den "gamle" innmaten min av kabinettet og skal kjøpe ny. I den forbindelse dukker et par spm opp:

- SLI: Har sett meg ut Asus A8N SLI Deluxe HK, men hva gir best ytelse ? 2x128 skjermkort eller 1x256 ?

- Vannkjøling:

Ser at settet fra Zalman har fått gode tilbakemeldinger på komplett, men hvilket tilleggsutstyr trenger jeg til dette ? (1xraptor + 2x200 s-ata, dvd-brenner).

-Strømforsyning:

Holder thermaltakes strømforsyning på 350 w eller blir dette for lite ?

Noen erfaringer med Alphacool vannkjølt strømforsyning, og vil denne evt passe i Zalman-settet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke minnet på skjermkortet som utgjør ytelses forskjellen.

men f.eks vurderer du 2x6600gt så er det bedre og kjøpe et stykk 6800gt istedet. koster det samme og yter ca samme. sli lønner seg bare visst du skal ha 2x toppspesifiserte kort. f.eks 2x6800gt/ultra.

Lenke til kommentar

Fikk følgende svar fra komplett:

Hei.

Når du kjører to kort i SLI mode vil kortene kjøre i forhold til et enkelt kort ca. 60% mer... Når det gjelder 128mb eller 256mb så har dette ingenting å si så lenge du kjører to kort. Altså 2 kortmed 128mb kjører bedre enn et kort på 256mb.. Når du skal ha vannkjøling så må du i dette tilfelle hvis du skal ha to kort ha to gpu kjølere, og ekstra slange til dette. Ellers er det som du sier, at du må ha til cpu og radiator, tank og vifte. Men hvis du kjøper et av de settene vi har og med ekstra gpu kjøler og slange så har du :-) . Når det gjelder power må du ha et som er større enn 350w. Du må nok opp i 500-550watt hvis du skal ha vannkjøling også...

Han sier vel her det stikk motsatte av deg ? :hmm:

Den vannavkjølte strømforsyningen dem selger er "bare" på 480 w. Ikke nok ?

Lenke til kommentar

To kort i SLI-modus deler ikke minne. Så om du har to kort med 128 mb minne, så har du fremdeles bare effektivt 128 mb med grafikkminne. Det tilsvarer ikke et kort med 256 mb.

Drev og sjekket opp akkurat dette selv en god del når jeg skulle bygge min PC, og kom frem til at det beste var å kjøpe et 6800gt-kort nå og så kjøpe ett ekstra senere når de faller i pris og spillene blir mer kravstore. Da er det også flere spill som støtter SLI. Som ble nevnt, to 6600-kort i SLI tilsvarer omtrent ett 6800gt-kort i ytelse.

Og min erfaring med å kommunisere med Komplett er at kundebehandlerne deres har en tendens til å prate tullball. Det eneste jeg er enig med fyren i er at du bør karre deg opp på 500 W strømforsyning.

Lenke til kommentar

Du kan nok ikke stole helt og holdent på et slikt svar fra butikken. Husk at de er ute etter å tjene penger. Jeg sier ikke at de lyver, men de har som ønske å selge deg noe når de skriver til deg.

Så må man se litt på hvilken produsent av strømforsyningen det er snakk om. De oppgir gjerne X antall watt, men det betyr ikke at det er det den yter. 500W holder lenge.

Så vil jeg heller foreslå en god, dyr, stillegående PSU fremfor vannavkjølt. Mer for penga.

Du får unskylde, men av spørsmålene å forstå tolker jeg at du ikke har bygget mange PC-er før, har du de andre delene i boks?

Lenke til kommentar

ok jeg er med.

Når det gjelder strømforsyning ser det ut til at jeg ikke kommer utenom vifter med mindre jeg bygger den sjøl.

Har fra før en Q-tech 550w men ser av diverse tilbakemeldinger at jeg kanskje bør skifte denne ut.

Ser at man anbefaler Mist strømforsyninger, men når jeg gjør prissøk kommer det ingen

treff på 550 w og kun ett på 500 w.

Noen andre tilnærmet lydløse strømforsyninger som kan anbefales (500w +) ?

Lenke til kommentar
Du kan nok ikke stole helt og holdent på et slikt svar fra butikken. Husk at de er ute etter å tjene penger. Jeg sier ikke at de lyver, men de har som ønske å selge deg noe når de skriver til deg.

Så må man se litt på hvilken produsent av strømforsyningen det er snakk om. De oppgir gjerne X antall watt, men det betyr ikke at det er det den yter. 500W holder lenge.

Så vil jeg heller foreslå en god, dyr, stillegående PSU fremfor vannavkjølt. Mer for penga.

Du får unskylde, men av spørsmålene å forstå tolker jeg at du ikke har bygget mange PC-er før, har du de andre delene i boks?

Jeg har bygget et par pc'er før men har verken vært borti vannkjøling eller SLI.

Årsaken til at jeg bygger ny nå er at skjermkortet + socket a hovedkortet mitt tok kvelden.

Jeg har for øyeblikket to pc'er. Den ene står i stuen mens denne som jeg bygger nå skal stå på soverommet.

Opprinnelig kjøpte jeg Asus A8V Deluxe, men har flyttet dette over i "stuekabinettet", siden socket A hovedkortet mitt tok kvelden.

Nå har jeg altså kun følgende komponenter til "soveromspcen":

Thermaltake Tsunami Dream kabinett

Q-tech 550w strømforsyning (har en original 340 w chieftech oxo)

1x 74 gb WD s-ata Raptor

2x 200 gb WD s-ata

floppy

Jeg skal altså kjøpe:

Hovedkort

Minne

Prosessor (har 3500+ i stuen, mulig at jeg kjøper en billigere og bytter om på disse)

Skjermkort

19" LCD Skjerm

Samt kjøling til alt dette + diskene

Dette ønsker jeg skal gi minst mulig lyd fra seg, og jeg har derfor tenkt å satse på vannkjøling hvor jeg slipper å bruke kabinettviftene.

Hvis jeg får råd (noe jeg neppe får denne måneden etter å ha regnet litt på d) skal jeg i tillegg ha:

Dvd-brenner

Nytt tastatur/mus

Høyttalere/ Lydkort

Foreløpig er konklusjonen:

Asus A8N SLI Deluxe

Asus 6800 gt(/ultra) 256 mb

amd xp 3200+ (som jeg bytter med 3500+)

Skjerm tror jeg jeg reiser ut på Datakjeden å kjøper, så hva det blir avhenger vel av hva dem har på lager/ om dem har noe tilbud.

Zalman vannkjølingssett (med cpu, chipset og radiator)

Zalman ATI/Nvidia gpu kjøler

ekstra slange (?)

Harddiskkjøler - i hvert fall til raptoren

Mist 500w strømforsyning

Endret av LT^
Lenke til kommentar

nei nei og atter NEI!

Dette kan jeg garantere at alle på forumet er enige med meg i; IKKE KJØP QTEC!

Den leverer ikke 550w, kanskje 350 om du er heldig, og kommer til å ta kvelden med en gang!

Kjøp heller skikkelig vare. (snakker altså nå om strømmforsyning)

Kan ikke understreke det nok, ikke kjøp qtec!

Lenke til kommentar

Nei jeg har skjønt d :thumbup:

Men nå har jeg sett litt rundt på forum, blant annet på overklokking.no

Ser at f.eks. microplex.no har et større sortiment av vannkjøling enn det komplett har.

Hvis jeg likevel skal kjøpe strømforsyning fra en annen leverandør kan det kanskje være greit å kjøpe vannkjøling der også.

Mist > *, her også eller ?

Lenke til kommentar

Er nok greiere å handle vannkjølingsdeler fra Microplex, i mitt syn. I tillegg så tror jeg den Zalman ATI/nVidia GPU blokk er helt elendig! Det var en test jeg leste der denne ble montert på et nVidia GF FX 5900Ultra og da lå kjernetemperaturen på bortimot 90° hele tiden. Den blokken er i praksis bare en aluminiumskloss som er borret et hull gjennom, så den kjøler nok ekstremt dårlig.

Mist er meget gode strømforsyninger, kjøp det!

Ellers så trenger du jo ikke å vannkjøle harddisken. Raptoren kan jo kjøles av en vifte og slik jeg har sett på bilder av raptordisker så er det kjøleribber på selve disken. Hvis du da kjøper en stillegående 120mm Papst vifte så får du grei kjøling, mye billigere og den vil nok ikke bråke mye. :)

Når du er opptatt av å ha det stille så bør du kjøpe en Zalman brikksett kjøler til hovedkortet. Viften på A8N-SLI er hissig, og holder turtall over 8000 rpm.

Tror det er denne ribben jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal stole på rådene jeg har fått her (tusen takk :thumbup: ) så ender jeg vel opp med kun ett skjermkort.

Chipsetkjøleren virker jo som et greit alternativ til en ekstra vannblokk.

Hvis jeg for eksempel kjøper Mist komplett vannkjølingssett fra microplex så følger det med en eller to 120mm vifter avhengig av om jeg kjøper singel eller dual radiator.

Er disse ment som erstatning for kabinettviftene eller kommer de i tillegg ?

Skal radiatoren plasseres i front av kabinettet spørs det om jeg får plass pga hdd-racket (og sokkelen til dette) som står foran.

Lenke til kommentar

De erstatter vel ikke kabinettvifter direkte, men de kan nok gjøre samme nytten etter hvor du plasserer radiatoren.

Radiatoren plasserer du der det passer best, hvor det blir i ditt kabinett vet jeg ikke.

Hvis du får med dobbel radiator så har du kjølekapasitet for alt du skulle finne på å putte inn. Vil ikke tro det skulle være noe stort problem å kjøre SLI med tiden da.

Når det gjelder plasseringen så kan du jo se om du får montert det i bunnen av kabinettet. Fikses lett med dremel + tålmodighet. :dremel:

Lenke til kommentar

Radiatorvifter gjør ikke samme jobben som kabinettvifter nei. Men du skulle ikke behøve mye av en kabinettvifte her. En med 11db burde ikke bråke så mye og pleier å holde.

Har du tenkt på plassering av radiator hvis du kjøper et slikt sett da. Du har vel ikke ferdige monteringsplasser for raditaor osv. der...

Lenke til kommentar

Radiatoren tror jeg må festes i bunnen. I hvert fall om jeg kjøper dobbel.

Tror også det blir litt for trangt å sette en enkel radiator m/vifte i front siden det akkurat

er plass til 120mm viften som kom med kabinettet. Et alternativ kan være på baksiden av hdd-racket (er av typen som du skyver inn og ut av kabinettet), men tror dette kan bli i trangeste laget også. Nok et alternativ kan være på kabinettdøren, men tror det kan bli både uoversiktlig og upraktisk.

Høres fornuftig ut med en eller to nye kabinettvifter som sørger for en viss gjennomstrømning av luft så lenge radiator festes i bunn.

Ser at den aktuelle gpu kjøleren til Mist sitt sett (AC) bare kommer i 6600 pci-e versjon.

Passer denne på 6800 også ?

Endret av LT^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...