Ornamental Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg spør ikke om hvordan man gjør det, det intressante for meg er følgende: -Skal man i dag kunne forvente at en vanlig ikke-datakyndig bruker skal kunne oppdatere BIOS? -Er det å anse som vanlig vedlikehold på linje med å passe på å ha en oppdatert viruskiller og brannmur? Og nå, bare et fullstendig hypotetisk spørsmål sånn helt tilfeldig: La oss si at Ornamental har kjøpt en ferdig bygd laptop, men det er en feil! Laptopen låser seg og gir ti korte pip før den slår seg av. Skal da den ukyndige brukeren som kanskje har hatt laptopen til utbedring noen ganger uten hell, skal man da forvente at ukyndige Ornamental som ikke har noen forutsetninger for å diagnosere feil på en datamaskin skal forstå at kanske er det noe gærnt med BIOS og selv gå aktivt inn for å finne ut hvilken BIOS han har å gjøre med? At man må kunne forvente at jeg skal finne ut at ti korte pip fra en AMI BIOS betyr følgende: "CMOS shutdown register read/write error", som altså betyr "The shutdown for the CMOS has failed"? Dette har jeg fra BIOS Central. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Har man ikke problemer med maskinen så er det ingen vits i å oppdatere BIOS. I ditt tilfelle kan det være det lønner seg. Siden du har kjøpt en laptop ny bør du ikke prøve på noe slikt selv. Jeg ville tatt kontakt med firmaet du kjøpte fra, og fått de til å fikse det. EDIT: Å oppdatere BIOS forventes det ikke at ukyndige maskinbrukere skal kunne. Det er noe som gjøres så sjeldent uansett. Endret 30. mai 2005 av fredrikrb Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det er mye penger og tid å spare på å sette seg inn i "enkle" ting som en bios; oppsett og oppgradering. Om man skal anse bios-oppgradering på lik linje med en oppdatert anti-virus ? Personlig synes jeg ja, men i mitt tilfelle bygger jeg alt selv og har dermed ingen garanti på et system, kun enkelt-delene. Dersom jeg gør en feil, bryter jeg ingen garanti, og jeg taper ikke noe på det. Derfor sier jeg ja. Men... Sitter du med en nykjøpt maskin med feil på, skal du kreve å få service på dette til maskinen fungerer som forventet. Rett skal være rett. Lenke til kommentar
Ornamental Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Den naturlige fortsettelsen på denne tråden hører nok hjemme på forumet for Webshop- og butikkdiskusjoner. Alt jeg er ute etter med denne tråden er å få bekreftet min antagelse om at jeg som ukyndig bruker ikke skal være ansvarlig for å utbedre programmeringsfeil på medfølgende hardvare i et ferdig produkt jeg har kjøpt. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå