|FSK| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 okey, greit nok. det kjedelige nå er at jeg både må friske opp grammatikken min, samt å forberede meg på temaet Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Når eg har nynorsk eksamen høyrer man ikkke anna enn blafring frå pulten min... når eg slår opp i ordboka for å sjekke korleis dei forbanna verba skal bøyes Edit: For å trene på nynorskeksamen sat eg om heile innlegget. Endret 31. mai 2005 av Feh Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hm... Jeg ser på forberedelsesarket nå... Det er jo sånn utbretting, men jeg blir forvirret. Den striplete linjen går på det ytterste arket, men dekker bare "Side 1 av 2". Skal man skrive der det står "Side 2 av 2" , eller på baksiden av side 1? Jeg vil tro det er side 2, men da skjønner jeg ikke hensikten med å ha en side som er enkel å rive av når den bare tilhører side 1... *forvirra* Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Du river av og sitter igjen med ett nesten helt blankt ark. Så kan du skrive på begge sidene... Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Nei, nå tuller jeg. Etter å ha sett på det viser det seg jo at side 2 blir hengene igjen med "forklaringen", mens det som rives av bare er en av sidene? Hemmis... Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Riktig, det som gjorde meg forvirret Men jeg tror nok jeg skriver der det står "Side 1 av 2", og på "Side 2 av 2". Det er jo tross alt det som står, og da kan jeg se alle notatene uten noe tull med å snu arket osv også. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Er det ikke likesågreit å bare ta med hele arket uten å rive av notatarket? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jo, jeg gjør nok det. Var bare litt merkelig syns jeg Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg valgte også oppgave 4. Skrev 6,5 sider hvor jeg tolket Øverlands dikt. Valgte oppgave 4 jeg óg. Skrev 7 og 1/4 side. Selve diktanalysen tok vel 6 sider, mens resten ble brukt til å knytte det opp mot samfunnsdebatten i mellomkrigstiden. Var veldig fornøyd med oppgaven min i det jeg leverte den, men det har kommet en snikende usikkerhet etterhvert som jeg har tenkt mer på den siste setningen - "Hvordan vil du knytte diktet opp mot sammfunns- og kulturdebatten i mellomkrigstiden?" Frykter at sensor ønsker mer om kulturdebatten og ikke fullt så mye tolkning. Får 6 i norsk hovedmål i standpunkt, men det er vel tvilsomt at jeg får det på denne oppgaven. Litt synd, men skitt au. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Er det ikke likesågreit å bare ta med hele arket uten å rive av notatarket? Regner med å skrive notatarket på data, og er jo litt vanskelig å stappe hele heftet inn i printeren Men er vel sikkert bare trykkfeil, slik at på baksiden av arket skal det stå 2/2. Tok selv oppg 3 i går. Altså den om talemålsnært språk. Får jo litt innblikk i det etter å lese "Æ ska ha nytt skjærmkort, hvem ska æ vælge?" et par steder på forumet. Gikk vel sånn passe bra. Endret 31. mai 2005 av Josten Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg følger uansett påskriften på arkene, så det ikke blir noe tull. Tviler på at jeg fyller opp noe mer enn en side uansett Forresten, skal du skrive det på data må du printe det ut på notatarket du har fått utdelt, tror jeg. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jauda, men er da bare å putte arket inn i printeren Hadde jo egentlig vært typisk om de hadde brukt et eller annet rart format for å hindre nettopp dette da. Men det ser hvertfall ganske A4 ut. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Forresten, skal du skrive det på data må du printe det ut på notatarket du har fått utdelt, tror jeg. Det stemmer, det er KUN det utleverte notatarket man får lov til å bruke, ikke noen andre. Alle andre ark enn ressursheftet og forberedelsesarket(notatarket) er forbudt og blir sett på som juks. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 Er bare å finne pennen da... er ikke noe pes uten printer synes jeg, blir bare litt mer oversiktlig med print.. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Valgte oppgave 4 jeg óg. Skrev 7 og 1/4 side. (...) Men det har kommet en snikende usikkerhet etterhvert som jeg har tenkt mer på den siste setningen - "Hvordan vil du knytte diktet opp mot sammfunns- og kulturdebatten i mellomkrigstiden?" Ja, jeg bekymret meg for det punktet under selve eksamen, fordi jeg hadde ikke så mye å si om det. Så det ble litt småprat rundt det med Hitler-Tyskland og fascismen i Europa før krigen. På kultutbiten hadde jeg så godt som ingenting, så jeg skrev litt om at diktet var av tradisjonell form, og at Øverland var tilhenger av dette. Jeg har en femmer i norsk skriftlig, men er veldig usikker på hva jeg får på eksamen. Lenke til kommentar
henrikmain Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Tror dette med "kulturdebatt" og "samfunnsdebatt" glir veldig i hverandre. Jeg skrev at kultur (f.eks. prosa, og i dette tilfellet, lyrikk) ble brukt for å advare mot og få folk til å åpne øynene for den skumle utviklingen i fascist-Italia og Hitler-Tyskland. En kan på en måte si at det ble utkjempet en kamp i mellomkrigstidens Norge (og Europa), en kamp som ble utkjempet av intellektuelle, venstreradikale og krigsmotstandere. Kampen gikk ut på å få folk til å fordømme og ta avstand fra denne utviklingen, og aktivt kjempe mot den. Nevnte også at forfattere som Nordahl Grieg mente mye av det samme - at nazistenes forskrudde rasesyn og anti-demokratiske meninger måtte stoppes, og at Europa og verden rett og slett ikke hadde råd til at mange trakk på skuldrene og levde lykkelige som ignoranter. ("Not in my backyard", på en måte). I tillegg nevnte jeg dette med at Øverland sverget til den tradisjonelle måten å skrive lyrikk på, og at han i tillegg var politisk radikal, noe som de konservative advarte sterkt mot - ettersom de mente han gikk altfor langt på de fleste områder. Håper inderlig at jeg har forstått oppgaven riktig, men jeg blir mer og mer usikker ettersom tiden går - har hørt om folk som har trukket inn norsk nedrustningspolitikk, Chamberlain, formdebatt, etc. Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Tror nok sensorene har fått beskjed om å være romslige når det gjelder hvor mye hver og en eksaminand har fått med av alle de aktuelle temaene det går ann å ta opp i siste del av oppgaven. (lang setning det der) Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Jeg skrev også oppgave 4, tolking av Øverlands dikt. Skrev 4 1/2 side totalt, litt over tre var tolking, resten om "Hvordan vil du knytte diktet opp mot sammfunns- og kulturdebatten i mellomkrigstiden?". Synes det var litt vanskelig det siste der, og jeg blir ikke overraska om 5ern fra standpunkt ryker. Jeg skrev mest om nøytralitetspolitikk i Norge, og om Chamberlain i noen bisetninger på "sammfunns- og kulturdebatt"-delen. Hadde tenkt å ta med noe om forfattere, men jeg glemte det, og skrev totalt én setning om dem tror jeg. Lenke til kommentar
JR Ewing Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Selv valgte jeg "planken" oppgave 1, der jeg skrev 1 side om hver av de 2 annonsene, og så 2 sider med vurdering om holdningskampanjer er virkningsfulle. Samme her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå