Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vk2 Norsk eksamen, hvilken oppgave tok du?

Anbefalte innlegg

I dag var dagen for den sentralgitte Norsk bokmålseksamen for VK2 på VGS. Hvilken oppgave tok du og hvordan tror du det gikk? Og hvor langt skrev du?

Selv valgte jeg "planken" oppgave 1, der jeg skrev 1 side om hver av de 2 annonsene, og så 2 sider med vurdering om holdningskampanjer er virkningsfulle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke så mange virkemidler jeg. Noe skjult argumentasjon, noe åpen. Illustrasjonene. Historien til Kenneth (18). Tror besvarelsen min var litt tynn ;) Men det jeg skrev i vurderingen var ganske avansert, og hadde mye media kunnskap innflettet.

Lenke til kommentar

Skriftstørrelse 12?!

Betyr det at dere fikk skrive på data!?

Ærlig talt, det er latterlig og ekstremt urettferdig.. jeg ville heller hatt 2 timer til rådighet på data enn 5 timer i en klam gymsal.. :hrm:

Valgte oppgave 4 også, men alle jeg har snakket med valgte oppgave 1.. (virker som 70-80 % har valgt oppgave 1)

Lenke til kommentar
Skriftstørrelse 12?!

Ærlig talt, det er latterlig og ekstremt urettferdig.. jeg ville heller hatt 2 timer til rådighet på data enn 5 timer i en klam gymsal.. :hrm:

Valgte oppgave 4 også, men alle jeg har snakket med valgte oppgave 1.. (virker som 70-80 % har valgt oppgave 1)

mulig folk også har skrive og lesevansker da

Lenke til kommentar
Skriftstørrelse 12?!

Ærlig talt, det er latterlig og ekstremt urettferdig.. jeg ville heller hatt 2 timer til rådighet på data enn 5 timer i en klam gymsal..  :hrm:

mulig folk også har skrive og lesevansker da

Eller så er de som oss... PC-klasse allmenn :cool:

Lenke til kommentar
Jeg valgte også oppgave en. Ble litt over 6 sider der jeg vekselvis gikk mellom de to tekstene og pekte på virkemidler. Alt sammen med en liten introduksjon og avslutning.

Dude! Akkurat som meg, jo! Bortsett fra at jeg skrev 5 sider...

Lenke til kommentar
Jeg valgte også oppgave 4. Skrev 6,5 sider hvor jeg tolket Øverlands dikt.

Feh, tok du planken?! Du som kunne så mye om tolking?

Jeg er en racer på analyse og tolkning, men ikke spør meg om litteraturhistorie :p Der er jeg HELT blank. Både når det gjelder litteratur, og de forskjellige epokene. Har ikke snøring :) Oppgave 4 var jo en tolkningsoppgave, men det stod også at man skulle sette det inn i en litteraturhistorisk sammenheng til krigslyrikken og noe greier.

Lenke til kommentar

Valgte oppgave 1 her også, men det var mest fordi jeg tilfeldigvis satt å leste om reklameanalyse på søndag...

Noen som har sett noe særlig på ressursheftet til morgendagen? Selv blir jeg bare forvirra, har ikke snøre på hva jeg skal forberede meg på

Lenke til kommentar

For å finne ut hva du skal lese på til nynorsken. Les igjennom hele heftet, og for hver side du leser, finn ut mer om temaer som går igjen i teksten. Eksempel er side 2 og 3 som utelukkende handler om globalisering. Side 3 og 4 er om emigrasjon, immigrasjon, befolkningsvekst og hvilke følger det har.

Det er bare å finne noe du synes er interesant, finn ut masse om det, og skriv en bra tekst! det kommer sannsynligvis oppgaver fra alle deler av heftet. Globalisering blir sikkert planken ;)

Lenke til kommentar

Selv om det er nynorsk eller ikke, så har dem vel samme ressurshefte?

Det er jo bare de med fritak som har på bokmål/morsmål i morra. Eksamen er sentralgitt så det gjelder for hele landet.

Men fikk dere også 2 sånne gule ark med Førebuing/Forberedelse ? For jeg har nemlig 4 notatsider tilsammen. (2*A4 ark)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Det stemmer. Sentralgitte eksamen var norsk bokmål fagskrivning på mandag, og nynorsk friskrivning med ressurshefte på onsdag :)

Jeg også stussa litt på det, skjønnte ikke hvorfor jeg har 2 forberedelsesark. Bare kaste det ene da, hvis det bare er meningen å ha ett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...