Gå til innhold

Nokia N70 - erfaringer, tilgjengelighet, osv.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Uff, nå fikk jeg så fryktelig lyst på denne telefonen! Den virker mye stiligere enn Nokia 6680, størrelse- og designmessig synes jeg at den ser litt bedre ut. Er det noen som vet hva som skiller den fra Nokia 6680, annet enn 2mpx camera, (:love:) og radio? Tenker på spesifikasjoner. Og mangler den noe som Nokia 6680 har? Uansett er jeg også villig til å vente på denne :)

 

EDIT: Noen som forresten vet hvordan denne telefonen vil være sammenlignet med SE K750i? Både kameraet og alt annet av specs.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Uff, nå fikk jeg så fryktelig lyst på denne telefonen! Den virker mye stiligere enn Nokia 6680, størrelse- og designmessig synes jeg at den ser litt bedre ut. Er det noen som vet hva som skiller den fra Nokia 6680, annet enn 2mpx camera, (:love:) og radio? Tenker på spesifikasjoner. Og mangler den noe som Nokia 6680 har? Uansett er jeg også villig til å vente på denne :)

 

EDIT: Noen som forresten vet hvordan denne telefonen vil være sammenlignet med SE K750i? Både kameraet og alt annet av specs.

Jeg var 1 mm unna å kjøpe Nokia 6680 da jeg oppdaget N70, så nå venter jeg på det samme...

 

Forskjellene:

- N70 er faktisk 0,1 cm høyere enn 6680

- N70 er 0,2 cm smalere enn 6680

- N70 er 0,1 cm tykkere enn 6680

- N70 veier 7 gram mindre enn 6680

- Display er identisk på begge

- N70 har 20 MB (30 tot.) mer internt minne enn 6680

- N70 har 2 mpx cam

- N70 har radio

- N70 har 2,5 timer kortere taletid enn 6680 (merkelig)

 

I tillegg er det vel sikkert litt forskjeller i prosessor, software osv., men neppe de store endringene som brukerne vil tenke over...

 

Om dette er verdt kanskje opptil 2000 kroner mer kan man jo spørre seg om. Her tror jeg man betaler mye for hype'en rundt N-serien bl.a. ;) Tester jeg har lest har faktisk sagt at Nokia 6680 er bedre å holde/bruke ergonomisk sett. Og taletiden er jo viktig...

 

Når det gjelder N70s kamera sammenliknet med det i SE K750i så er K750i en soleklar vinner. Det som betyr alt er autofokus, og dette har ikke Nokia N70 - og bildene blir derfor langt fra så skarpe og fine som de man får med SE K750i.

Endret av voluz
Lenke til kommentar
N70 kan ikke ta video i VGA-oppløsning.

 

N90, som vil bli markedets klart beste på video, har en oppløsning på 352 x 288 piksler i videoopptakene. Sjansen for at N70 har mer er svært liten :)

Doh, vet ikke hvor jeg hadde hodet hen når jeg skrev det. :p Mente at videosamtaler gikk gjennom et VGA-kamera.

 

Regner med videofunksjonen på N70 suger heftig i likhet med de fleste andre mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Ifra www.nokia.com

 

352x288 (CIF)176x144 (QCIF) or 128x96 pixels (SubQCIF), 15 frames per second

 

Nokia N70 har opp til 352x288 i videoppløsning.

Hmm, hva er da forskjellen i video på N90 og N70? Det er jo klart at hvis N70 hadde hatt samme video som N90, som som sagt er mye bedre enn alt annet på markedet, hadde dette blitt med i kampanjen og som "main features".

Lenke til kommentar
Nokia N70 har opp til 352x288 i videoppløsning.

Hmm, hva er da forskjellen i video på N90 og N70? Det er jo klart at hvis N70 hadde hatt samme video som N90, som som sagt er mye bedre enn alt annet på markedet, hadde dette blitt med i kampanjen og som "main features".

Jeg vet ikke hvilken videooppløsning N70 har, men om den har den samme som N90 er det jo rimelig obvious at forskjellen likevel vil være stor.

 

N70 har samme kameraoppløsning som SE K750i, likevel vil bildene til N70 være totalt ubrukelig (sammenliknet med K750i sine bilder) ettersom N70 ikke har kameraoptikk (m/ autofokus etc.). Det samme gjelder jo N70 mot N90. Videoopptak med N90 vil bli sånn passe OK, ettersom N90 har ekte optikk, mens videoopptak med N70 vil bli helt ubrukelig i god mobilstil - til tross for evt. lik oppløsning.

 

Akkurat som i kamera-verden har oppløsning ikke mest å si, det har derimot optikken.

Lenke til kommentar
blablabla

Alt det du sa nå, behøver ikke nødvendigvis å medføre riktighet. Ja, dyre linser har antakelig noe for seg, men husk at vi snakker mobilkameraer nå, og ikke noe mer avansert. At den ikke har autofokus er selvsagt en stor svakhet.

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
- N70 har 2 mpx og VGA-video

N70 kan ikke ta video i VGA-oppløsning.

 

N90, som vil bli markedets klart beste på video, har en oppløsning på 352 x 288 piksler i videoopptakene. Sjansen for at N70 har mer er svært liten :)

 

edit: Eksempel på en mobil som tar opp video i VGA:

http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=1495&source=HOMETOP

Mobilen min har god CIF video og den er jo over 9 mnd gammel.. skjønner ikke at dette er en revolusjon.... :p

 

Lurer dog på en 6680 kontro N70... er det værdt å vente? når N70 kommer ut er det vel en annen "supertelefon" rundt hjørnet? Har en S100 i dag og plages uten tastatur og mulighet for BT modem til bærbaren. Chess har jo også et ok tilbud på 6680 nå, så lurer på å slå til på det. Det er trolig at n70 ikke kommer før i nov/des?

 

Forskjellen på kameraet på 6680 og N70 er kun Mpixelene og ikke optikken? og Radio...

Lenke til kommentar

Etter å ha virkelig sammenliknet N70 og 6680 punkt for punkt er jeg nesten blitt overbevist om at 6680 er et langt bedre kjøp...

 

For det første vil man sikkert spare rundt 2000 kroner på at 6680 er en "gammel" modell når N70 kommer. Videre er størrelsen på de to telefonene nesten identisk, N70 er tilogmed større en vei. N70 har sinnsykt mye dårligere taletid enn 6680.

 

Dessuten bruker de to telefonene fortsatt samme versjon av Symbian, N70 har fått 2 mpx mot 6680s 1.3, men siden det fortsatt ikke er mye optikk å snakke om vil nok ikke forskjellen bli spesielt merkbar. Skjermoppløsning og fargedybde er også lik.

 

Så med mindre man trenger radio og bare må ha en telefon i den eksklusive N-serien tror jeg 6680 er et langt bedre og rimeligere kjøp enn N70. Definitivt en "mye for pengene"-vinner.

 

Og det beste av alt - 6680 får du idag, mens N70 vet bare Gud når vi får. Skulle komme i 2. kvartal, men det er for lengst forbi...

Lenke til kommentar
For det første vil man sikkert spare rundt 2000 kroner på at 6680 er en "gammel" modell når N70 kommer.

2000 kr? Nå tror jeg du tar i litt for hardt. Lite tyder på at den vil koste mer enn 5000 kr, og at 6680 synker til 3000 kr på 1-2 mnd er lite sannsynlig. Men prisforskjell blir det nok.

 

Videre er størrelsen på de to telefonene nesten identisk, N70 er tilogmed større en vei.

6680 er ca. 10% større enn N70, og 7 gram tyngre. Ikke mye, men "nesten identisk" vil jeg nå ikke si.

 

N70 har sinnsykt mye dårligere taletid enn 6680.

Det tviler jeg egentlig på. De har samme maskinvare, samme skjerm, samme antenneenhet osv., og nøyaktig samme batteri. På N70 er batteritiden mer bestemt på spesifikasjonslisten til 3 timer og 30 min, mens på 6680 er det "fra 3-6 timer". Regner med at Nokia fant ut at de skulle nedjustere den offisielle batteritiden litt.

 

Og det beste av alt - 6680 får du idag, mens N70 vet bare Gud når vi får. Skulle komme i 2. kvartal, men det er for lengst forbi...

N70 har _alltid_ vært planlagt i 3. kvartal, og det er den fortsatt.

 

Så med mindre man trenger radio og bare må ha en telefon i den eksklusive N-serien tror jeg 6680 er et langt bedre og rimeligere kjøp enn N70. Definitivt en "mye for pengene"-vinner.

Her er jeg helt enig med deg. N70 gir neppe mest for pengene. Nå er det også slik at Nokias nyeste og beste S60-telefoner sjelden gir mest for penga. Sånn er det når man skal ha det nyeste og beste, og N-serien blir neppe noe unntak.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
2000 kr? Nå tror jeg du tar i litt for hardt. Lite tyder på at den vil koste mer enn 5000 kr, og at 6680 synker til 3000 kr på 1-2 mnd er lite sannsynlig. Men prisforskjell blir det nok.

Tja. 6680 er nede i 4400,- nå. Om 1-2 mnd. er den naturlig nede i 4000,- - og at N70, en direkte oppfølger vil jeg påstå, vil nok påvirke prisen med ytterligere 500 kroner. Da er vi nede i 3500 kr, og kan tenke meg at N70 vil bli introdusert til 5000-5500 kroner. Altså 2000 kr forskjell ved lansering. 6680 vil fortsette å synke raskt i pris etter N70s inntog.

 

6680 er ca. 10% større enn N70, og 7 gram tyngre. Ikke mye, men "nesten identisk" vil jeg nå ikke si.

Måler du antall kubikk-cm, som man jo må, er 6680 bare 1,8 % større enn N70. Altså veldig langt unna 10 %.

 

Det tviler jeg egentlig på. De har samme maskinvare, samme skjerm, samme antenneenhet osv., og nøyaktig samme batteri. På N70 er batteritiden mer bestemt på spesifikasjonslisten til 3 timer og 30 min, mens på 6680 er det "fra 3-6 timer". Regner med at Nokia fant ut at de skulle nedjustere den offisielle batteritiden litt.

Det er godt mulig. Tok bare utgangspunkt i Nokias offisielle tall. Nokia 6680 har 3-6 timer, mens Nokia N70 har 3,5 timer. Sannsynligvis er de ganske like her, ja.

 

N70 har _alltid_ vært planlagt i 3. kvartal, og det er den fortsatt.

Hm, ganske sikker på at jeg har hørt 2. kvartal, men 3. kvartal høres jo mer troverdig ut i lanseringstakten til Nokia. Holder uansett fast ved at 6680 får man nå, mens man vet ikke når N70 kommer. Ingen (såvidt jeg vet) norske nettbutikker har N70 i sine "kataloger" enda, så at det er måneder til den kommer vil jeg nok tro...

 

Her er jeg helt enig med deg. N70 gir neppe mest for pengene. Nå er det også slik at Nokias nyeste og beste S60-telefoner sjelden gir mest for penga. Sånn er det når man skal ha det nyeste og beste, og N-serien blir neppe noe unntak.

Sant det. Spør du meg gir Nokia 6630 mest for pengene, men den er altfor stor og stygg, dessuten har den ikke det ekstra kameraet som trengs for videotelefoni. Men man får jo telefonen for en slikk og "ingenting". ;)

Lenke til kommentar
Tja. 6680 er nede i 4400,- nå. Om 1-2 mnd. er den naturlig nede i 4000,- - og at N70, en direkte oppfølger vil jeg påstå, vil nok påvirke prisen med ytterligere 500 kroner. Da er vi nede i 3500 kr, og kan tenke meg at N70 vil bli introdusert til 5000-5500 kroner. Altså 2000 kr forskjell ved lansering. 6680 vil fortsette å synke raskt i pris etter N70s inntog.

Tviler sterkt på at N70 vil koste over 5000 kr. Om du ser på de forige profflanseringene som 6680, 6630, 7610 og 6600 (altså et og et halvt år tilbake i tid) har alle ligget rett under 5 tusen når de er nye. Tviler på at N70 bryter trenden.

 

6680 er ca. 10% større enn N70, og 7 gram tyngre. Ikke mye, men "nesten identisk" vil jeg nå ikke si.

Måler du antall kubikk-cm, som man jo må, er 6680 bare 1,8 % større enn N70. Altså veldig langt unna 10 %.

Det er selvfølgelig kubikk-cm jeg måler i.

N70: 95,9 ccm

6680: 104 ccm

(kilde: Nokia)

Det er så vidt jeg ser ca. 10% :)

 

Ingen (såvidt jeg vet) norske nettbutikker har N70 i sine "kataloger" enda, så at det er måneder til den kommer vil jeg nok tro...

Det eneste logiske er å tro at N70 kommer på slutten av september. Altså på slutten av kvartalet. Men ja, den er ikke på markedet enda.

Lenke til kommentar

Vi får se. :p

 

Mine mål gir meg dessuten en forskjell i størrelse på under 2 %. Og disse bildene viser vel at forskjellen i størrelsen er så liten at det ikke er noe å snakke om engang. I hvert fall langt fra avgjørende. (Ja, den er sammenliknet med 6681, men den er tilnærmet lik 6680 i størrelse - begge er 104 cm3.)

 

pic1.jpg

 

pic2.jpg

 

Edit: La til et bilde.

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...