Drizt Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Hei. har et Socket 754 system, 3200+, 1GB ram osv. Problemet er bare at jeg har lyst til å gå over til PCIx16 når jeg oppgraderer fra mitt gamle geforce4 kort. Tenker da spesielt på neste generasjon skjermkort som kommer til sommeren. En annen grunn til dette er at jeg slipper å bytte ut hele maskinen neste gang når jeg oppgraderer hovedkort og CPU. Da kan jeg ihvertfall beholde PCI skjermkortet mitt lengre enn et AGP skjermkort. Et alternativ jeg har sett er at jeg kan kjøpe dette Socket 754Hk fra komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307713&cks=PRL Dette er et Socket 754 kort med støtte for PCIx16. Et annet alternativ er jo å bytte ut både HK og CPU. Kan vel beholde Rammen og kjøre i dual channel. Har denne rammen fra før: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2702 Hva anbefaler dere? Saken er den at hvis jeg bare bytter HK koster dette meg ca 1000kr, hvis jeg går over til Socket 939 så koster det meg ca 2500kr. Tips og meninger mottas Endret 30. mai 2005 av Drizt Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hva med å kjøpe et brukt men akseptabelt AGP-kort? Da kan du heller investere kraftigere ved en seinere anledning... Lenke til kommentar
1955 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Skjermkort er den varen som faller mest i pris. Ati9800 Pro - Kr. 1100,- nytt. Nvidia 6600Gt - kr. 1500,- nytt. Hva er da hensikten med nytt HK-CPU-PCIe ? Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg skjønner ikke poenget ditt. Hvis du skal bytte ut et skjermkortet med et PCI-e skjermkort, så må du bytte ut hovedkortet, og omvendt. Du får ikke et hovedkort som støtter både AGP og PCI-e. Ergo: vent til du kan bytte ut alt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg er enig med emacoolit. PCI-express er ingen nødvendighet ennå. (Yter det samme som AGP og koster det samme) Du skriver også at "En annen grunn til dette er at jeg slipper å bytte ut hele maskinen neste gang når jeg oppgraderer hovedkort og CPU." Det har jeg egentlig lite tro på siden neste gang du oppgraderer så vil du sikkert ha DDR2 og hovedkort med SocketM2 for å få støtte for DDR2 og de nye billigere dobbeltkjernene på 65nm som kommer i 2006. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg holdt ut med AGP frem til neste oppgradering av alt. Kjøp deg gjerne et AGP skjermkort frem til da. Når du likevel skifter ut hele maskinen i 2006 eller senere så må du jo ha et AGP skjermkort å selge med den gamle maskina di. Altså det nye AGP-skjermkortet du kjøper nå. PS. Kjøp gjerne brukt siden det kan gi gode priser for tida. Både dagens AGP skjermkort og systemet ditt (Socket 754) duger ytelsemessig fint som bare det i forhold til et alternativ kjøpt i dag med Socket 939 og ny CPU. Endret 30. mai 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Drizt Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Takk for forslagene som virker meget fornuftig. Historien min har bare vist at jeg har beholdt skjermkort mye lengre enn øvrige komponenter i PCen. Kjøper jeg foreksempel et X800XT i dag, vil jeg gjerne kunne ha dette noen år før jeg oppgraderer igjen. Men dette blir jo et spørmål om nødvendighet også. Et 939 system med tilsvarende prosessor yter jo ikke noe bedre enn det jeg har i dag. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 ikke oppgradèr nei, vent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå