Gå til innhold

kabinett laget i aluminium eller stål?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting som er verd å ta med i debatten er at aluminium leder varme veldig godt, og derfor er med på å passivt kjøle kabinettet.

Selv om aluminium på langt nær er så sterkt som stål, vil antakelig kjøleeffekten og at det veier så lite bety mer enn styrken i metallet. Så lenge kabinettet for det meste står i ro, er aluminium mer enn godt nok! Vi snakker jo ikke akkurat om papp, eller?

Lenke til kommentar
En ting som er verd å ta med i debatten er at aluminium leder varme veldig godt, og derfor er med på å passivt kjøle kabinettet.

Advarsel: myte! Ja, aluminium leder varme bedre enn stål, men det blir ikke noe ekstra kjøleeffekt å snakke om i kabinetter.

Fordelen med aluminium er at kabinettet blir lettere. Bakdelen er det ofte blir mer støy. De tynne platene som brukes har lett for å vibrere, og hele kabinettet blir gjerne mindre stivt og litt "skranglete" i forhold til stål. Men jeg tror dette egentlig bare har betydning for de som er opptatt av å ha en stille maskin.

Jeg kan legge til at det er brukt aluminium i platene i nye Antec P180, som er laget for lavt støynivå. Men her er det snakk om to lag aluminium med plast mellom, ikke tynne enkeltlagsplater.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Jeg ville heller hatt et kabinett som var solid, i forhold til ett som var lett og ikke fullt så robust. Er jo tyngre å bære på, men se på det som styrketrening :thumbup:

Utseende kan jo variere, og man kan lett lage et "børsta stål" utseende selv, ved å pusse bort lakken.

Når det gjelder kjøling, kan man jo koste på et par ekstra vifter og viftestyring, eller vannkjøling.

Lenke til kommentar

Aluminium blir vel lettere litt skranglet, og dermed kan det fort oppstå vibreringsstøy. Har et billig kabinett nå som er blitt skranglete, og vibrerinsstøyen er ikke noe koselig, men noen skolebøker oppå kabinettet løser dette. Uansett tror jeg mitt neste kabinett blir et eller annet Chieftec kabinett i stål, med null vibrering. Så får det bare være at det veier 16 kilo :)

Lenke til kommentar
Hva med Cooler master, wave master som er laget i aluminium?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=TACT01B

noen som tror dette kabinettet skrangler og "bråker" ????

Eller hva med dette "billige" fra Lian li? : http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC7BSCAND

Tviler på at de begynner å skrangle og bråke med det første. Er i hovedsak billige aluminiums kabinetter som kan bli slarkete etter kort tid. Av de to hadde jeg gått for Lian li pga utseende, navn og pris :)

Lenke til kommentar

tøv..

men uansett. det beste synes jeg er alu finish og stålramme. da får du et sterkt og stødig kabinett med lite vibrasjonstøy men som samtidig ser bra ut.

hvorfor et kabinett skal være så lett klarer jeg ikke forstå. er jo ikke snakk om en bærbar akkurat. og de to ekstra kiloene som et stålkabinett gir deg klarer vel man og løfte de få gangene man flytter på pc'n..

Lenke til kommentar

Er jo de som faktisk går på lan så ofte som en eller flere ganger i måneden. Og jeg må si at jeg ikke er noe pingle, men å bære kabinettet ned trappa er drit tungt! Tror jeg skal skaffe meg et sånt lian li, de er så evig kule.

Lenke til kommentar

OK, glem det med kjøling...

Ellers så har jeg tittet på et par Lian Li-kabinetter (hel aluminium), og synes ikke de virker spesielt skrøpelige, akkurat. Hvis man liker utseendet må det da være vanskelig å matche prisen på et PC7SCAND til 795,-

Lenke til kommentar

coolermaster cavalier 3 koster en hundrings mindre, ser evig mye bedre ut og har flere smarte løsninger ang feste av pci/agp, hdd og cd/dvd drev, samt at det har stålramme og dør som hjelper på støynivå.

eneste minus er vel at det "bare" har 80mm i front, men jeg har ikke akkurat temp eller støy problemer av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...