Gå til innhold

Forforsterker med tonekontroll

Anbefalte innlegg

Hei har et proskjet som kommer opp nå og har fått et oppgave av og froklarer denne kretsen her. Det er en forforsterker med tonekontroll. Elktronikk er egentlig ikke mit sterke fag. Så her spør jeg om hjelp :roll: .

post-112-1117450875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok bare for å gi noen noen komentarer her. Det står tilbakekoblinng på R16 dette er jo riktig, men så kan man spørre seg hvor stor forsterkning lager den?? Det er jo en oppgave til en tilbakekobling å sette en viss gain. Jeg kan jo svare at dette er en DC tilbakekobling, den sørger for å alltid holde transistoren i aktivt område. Den påvirker ikke AC gain i det hele tatt. For AC signal er det tonekontrollen som er tilbakekobling.

Da kan man jo finne ut hvordan tonekontrollen fungerer ved å huske at en inverterende gain slik man har i dette systemet er -R(ut-in)/R(in) og at motstanden i en kondensator er 1/(2*pi*f*C) (eventuellt 1/(SC) om du er på lit høyere nivå). Dan kan man jo lage en del forenklete skjema i ekstremposisojonene til potmeterene.

Mulig jeg er litt avansert her om du eks er på vidregående Gk elektro eller noe sånnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...