eNix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hei har et proskjet som kommer opp nå og har fått et oppgave av og froklarer denne kretsen her. Det er en forforsterker med tonekontroll. Elktronikk er egentlig ikke mit sterke fag. Så her spør jeg om hjelp . Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg har gjort et forsøk på å forklare den, gikk gjennom den forrige uke (merker hvor smart det kan være å ta notater) men her er det jeg kan huske fra den. 100 posts Endret 30. mai 2005 av vi er lost Lenke til kommentar
jogamaster Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Ok bare for å gi noen noen komentarer her. Det står tilbakekoblinng på R16 dette er jo riktig, men så kan man spørre seg hvor stor forsterkning lager den?? Det er jo en oppgave til en tilbakekobling å sette en viss gain. Jeg kan jo svare at dette er en DC tilbakekobling, den sørger for å alltid holde transistoren i aktivt område. Den påvirker ikke AC gain i det hele tatt. For AC signal er det tonekontrollen som er tilbakekobling. Da kan man jo finne ut hvordan tonekontrollen fungerer ved å huske at en inverterende gain slik man har i dette systemet er -R(ut-in)/R(in) og at motstanden i en kondensator er 1/(2*pi*f*C) (eventuellt 1/(SC) om du er på lit høyere nivå). Dan kan man jo lage en del forenklete skjema i ekstremposisojonene til potmeterene. Mulig jeg er litt avansert her om du eks er på vidregående Gk elektro eller noe sånnt. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Jeg går ihvertfall på GK elektro, den kretsen er en del av en oppgave som står i læreboken vår ihvertfall. Hvorfor lærer man aldri at det er smart å ta notater Endret 31. mai 2005 av vi er lost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå