Gå til innhold

Kjøpe Sony Vaio i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er ikke om de kan hvis de vill, spørsmålet er om forbrukere kan "kreve" det med hjemmel i loven.

 

Hvis noen påstår noen ting, vær så snill og vis til kilder...

Uh..hvordan kan du kreve at noen skal importere Sony Vaio til Norge slik at du kan kjøpe den... :dontgetit: ?

Lenke til kommentar
Synes jeg har hørt noe om en lov som sier; at alt som kan kjøpes innenfor EUs grenser skal også være tilgjengelig for norske forbrukere. Stemmer dette?

 

Vil det da være mulig å få Sony Norge til å importere Vaio til norske forbrukere?

Nei, dette stemmer ikke. Enkelt og greit fordi det selges produkter i EU som er forbudt å selge i Norge.

 

Når det er sagt tror jeg du er inne på noe, jeg mener å ha hørt noe tilsvarende, men det gjaldt bilindustrien.

 

Enhver bilmodell som selges i EU skal kunne kjøpes av en norsk forbruker i Norge gjennom merkeforhandler. Dette forutsetter at det aktuelle merket er representert i Norge og selger andre bilmodeller her til lands. -- Fritt etter eget hode, husker ikke nøyaktig ordlyd ;)

 

Kilde? Tja.. Jeg er usikker, men mulig jeg har det fra et Autofil-program der de dro til Sverige for å teste en bil. I Norge var den aktuelle modellen ikke til salgs siden billeverandøren i Norge kun selger 4WD (husker ikke billeverandør, er flere som har det som policy -- kan ha vært Suzuki). Men poenget var i hvert fall at du kunne oppsøke en merkeforhandler i Norge og kreve å få kjøpt bilen.

 

Jeg er på tynn is, så jeg garanterer ikke at det jeg har skrevet er riktig. :whistle:

 

Edit:

Alle biler som selges i EU-land skal være tilgjengelig for alle mennesker som bor i et EU eller EØS-tilknyttet land.

 

Hentet fra Kjøremaskin til budsjettpris.

Endret av ohn
Lenke til kommentar
De kunne sikkert om de hadde hatt lyst, men de mener vel at markedet ikke er godt nok.

 

Ingenting hindrer deg i å kjøpe en i en utenlandsk nettbutikk eller over ebay.

Jeg har lenge snust på de nye Vaio bærbare med 17" skjerm (endte opp med Dell 9300) så jeg tok kontakt med Sony Norge før påske i år. Da fikk jeg beskjed om at Sony Norge mer enn gjerne ville tilby Vaio i Norge, men at det var Sony sentralt som hadde satt foten ned. Det har lenge gått rykter om at Vaio kommer til Norge, men det vet jeg ingen ting om.

 

Sony satt i gang (vet ikke når) et "prøve prosjekt" i Sverige og Danmark...og det har vistnok tatt rimelig av i Sverige:

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=214279

 

Etter min mening er det lite som slår Sony på design og skjermkvalitet. Ser at Sony ikke er så hissige på å utstyre topmodellene sine med det råeste på grafikk-fronten, slik som bl.a. Dell.

 

Dette må være noe av det fineste som er laget spør du meg: (Hvis du installerer Viewer programmet så får du VIRKELIG se maskinen fra alle kanter og i Full-Screen :thumbup: )

 

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....puters_A_Series

Lenke til kommentar
Tør ikke tenke på hva maskinene vil koste i Norge. :no:

Når dem først kommer hit blir dere å klage på prisen. En A790 blir nok å koste 30.000,- i Norge. :no:

Det jeg tror er toppmodellen til Sony (17") i Europa heter VGNA397XP.

Den er helt lik toppmodellen i USA, men spesifikasjonene er ikke helt de samme.

 

Prisen i Sverige er 23 000,- og det skulle vel bli 19 945 NOK. :roll:

 

Her er modellen som selges i Sverige:

http://shop.sonystyle-europe.com/SonyStyle...hopId=SST_SE_EN

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ang. Sony's rykte, så har jeg i lengre tid registrert at folk i Norge og i utlandet snakker meget positivt om skjermene deres. Har inntrykk av at de fleste synes de er best av alle på markedet. Og det er jo litt av et skussmål å få.

 

Som spiller kunne jeg naturligvis tenkt meg en maskin med best mulig skjerm. Skjerm er alfa & omega. Ironien oppe i alt dette er at Sony, som sikkert kunne vært et supert alternativ til spillerne der ute, ikke er det... pga. skjermKORTENE deres. Bra skjerm... men latterlig skjermkort? Now what's the deal with that?!

 

Når jeg som spiller ser på hva som tilbys, og til hvilke priser, fremstår Sony som rimelig skuffende. De burde vel kunne bruke bedre skjermkort siden de allerede har så gode skjermer? De kunne jo blitt kongen på haugen. Skjønner ikke dette...

Lenke til kommentar

De gode skjermene er ironisk nok Hitachi skjermer.

 

Det store problemet med Sony laptoper er at de har for lite / mykt loddetinn på endel loddepunkter. Dvs at på områder som lett blir varme (rundt gpu, cpu og ram) løsner loddingene. Jeg har brukt loddebolten på begge mine Sony'er 5-6 ganger.

Det er fryktelig dritt for å si det mildt - etter forsøk på å slipe loddebolten så spiss som mulig er den ca 0,5mm bred på tuppen. Loddepunktene er 0,15mm, og 0,15mm klaring til neste loddepunkt. Ved bruk av skarpslipt loddebolt treffer jeg altså loddepunkter minst 2 loddepunkter i tillegg til det ene som skal loddes! (Trikset er å holde en supertynn kobbertråd på det ene punktet som skal loddes, og holde bolten på tråden i maks et par sekunder av gangen.)

Lenke til kommentar

Synd Norge knapt kan sammenligne seg med Danmark og Sverige. Privatmarkedet er ca. halvparten. Businessmarkedet er nok enda mindre. Er mest geografisk vi kan sammenligne oss med dem. På en annen side skulle det ikke være umulig for Sony å tjene penger i Norge når så mange andre med mindre merkevareverdi klarer det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...