Nosferatu Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Vi hadde en liten diskusjon i lunsjen i dag. Hvorfor er melk hvitt? Var vel ingen som hadde no særlig kreativt å komme med. Noen sa det var pga. kalk innholdet, andre fettet. Kanskje noen av dere har no å komme med? :!: Endret 30. mai 2005 av Nosferatu Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Dette er enkelt. Melk er hvitt delvis pga. - fettet - kasein (ostestoff), som tilsvarer 80% av melkeproteinene - pga ovennevnte to årsaker absorberer melken svært lite lys, men reflekterer det. Skummet melk har lite fett men normal mengde kasein, og får en blålig farge. Og forresten; kaseinen _må_ være kalsiumbundet for å gi fargen (så kalsium er en forutsetning, men det er ikke det per se som gir hvitfarge). Endret 30. mai 2005 av puretamil Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=285833 Lenke til kommentar
henrik_s Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 fordi stoffene i melka reflekterer hvitt gjennom lyset tror jeg. samme med alle andre ting Lenke til kommentar
Werlin Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 fordi stoffene i melka reflekterer hvitt gjennom lyset tror jeg. samme med alle andre ting De reflekterer med andre ord hele det synlige lyspekteret Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Skummet melk har lite fett men normal mengde kasein, og får en blålig farge. Sist jeg sjekket var skummet melken min hvit, ikke blå Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Skummet melk har lite fett men normal mengde kasein, og får en blålig farge. Sist jeg sjekket var skummet melken min hvit, ikke blå Sammenligner du med vanlig melk ser du at skummet ikke er like hvit. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Skummet melk har lite fett men normal mengde kasein, og får en blålig farge. Sist jeg sjekket var skummet melken min hvit, ikke blå Sammenligner du med vanlig melk ser du at skummet ikke er like hvit. Det stemmer, men definitivt ikke blå farge Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Dette er litt off topic, men det gjelder melk... Stemmer det at melka blir sur i tordenvær? Husker bestemuttern alltid sa det. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Stemmer det at melka blir sur i tordenvær?Husker bestemuttern alltid sa det. Nei men den blir veldig redd Lenke til kommentar
mr_trout Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Stemmer det at melka blir sur i tordenvær?Husker bestemuttern alltid sa det. Gammel myte Kjernen av sannhet, er at før man fikk kjølemuligheter, ble ofte melka utsatt for varmere vær de siste timene før tordenvær, og melk som var på grensa til å bli sur kunne få en liten akselrasjon av surningsprosessen Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Logisk i grunn... Hvorfor tenkte ikke jeg på det? Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Snedige ting du lurer på er stedet for slike spørsmål. Denne stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg