Anew Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 I dag bruker jeg en SB-26 med min D70. Det funker helt greit innendørs og så lenge jeg har tid til å gjøre innstillingene i blitz og kamera "for hånd". Nå har jeg imidlertid begynt å savne en blitz til utendørsbruk, for å kompensere for motlys etc. Dette forutsetter naturligvis at blitzen henger med når lukkertidene blir lave (med SB-26'en er jeg låst på 1/60), og da lurer jeg på om den (på forumet) mye omtalte Sigma EF-500 DG ST er med ned til 1/500, slik som den innebygde blitzen? Er det annen funksjonalitet jeg går glipp av dersom jeg velger Sigma fremfor Nikon? (commander-mode på SB800 ser jeg som uniteressant) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Du må huske å kjøpe den versjonen som er laget spesielt for Nikon i-TTL. EF-500 DG ST NA i-TTL. hvis ikke så får du begrenset funksjonalitet. Uansett hvilken blitz du kjøper så må den støtte i-TTL. Hvis du kjøper en som er laget for Canon eller andre systemer så vil den ikke fungere korrekt på automatikk. Sigma lager mange versjoner med samme navn og ikke alle web butikker lister hvilke kamera de passer til. Kjøper du en blitz som er laget for Nikon i-TTL og D70 så skal den fungere ned til 1/500. Sigma er kronisk til å ha dårlige spesifikasjoner på utstyret de lager så det er vanskelig å finne god informasjon. Lenke til kommentar
photoChris Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Fant noe her som kanskje kan være til info... http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_...ils.asp?id=3256 http://www.sigmaphoto.com/flashes/flashes_...ils.asp?id=3257 Chris.... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Bra info, men den kom litt sent. Min egen feil for ikke å se på Sigmas hjemmesider. Hadde jeg sett dette før, så hadde jeg nok gått for ST, og ikke Super slik jeg endte opp med å kjøpe. Jeg trodde Superen var kraftigere, men så viser det seg altså at den eneste forskjellen er den trådløse commander-greia, som ikke er spesielt interessant for mitt bruk. Jeg ville nok heller ha brukt pengene på en reflektor. Jeg må si at det er en brutal overgang i byggekvalitet fra den gamle SB-26, som føles (og er) fantastisk solid, men med tanke på prisforskjellen er det helt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå