Gå til innhold

Hvor kommer egentlig ordet "Metal" fra?

SnittLeif

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da selvfølgelig på ordet Metal i musikkmessig sammenheng.

Jeg vet hittil at ordet Metal er blitt en forkortelse for det ét ord lengre Heavy Metal

Jeg har hittil hørt noen teorier som jeg har mer eller mindre tro på:

1. Den legendariske Hard Rock sangen "Born to be wild". I teksten kommer ordene "Heavy Metal Thunder" frem.

2. Den store bruken av Cymbaler for å markere og annet. Cymbaler er som kjent lagd av metal. :p

3. Jeg har også hørt noe såpass absurd at det er fordi alle metal band bruker stålstrenger på gitarene sine, noe jeg ikke ser på som ekstremt pussig i forhold til at vi snakker el-gitar. :p

Har du også lurt på dette?

Her har vi tråden hvor vi kan filosofere om dette.

Mvh

SnittLeif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Metal

A type of music characterized by it's cacophonous wall of sound and accelerated tempo which is achieved through distorted electric guitars playing fast-paced riffs, with the driving drumbeat often utilizing hypersonic double bass rhythms and emphasizing the continuous pumping action, the bass guitar is often playing similar to the guitar, but more with the drums, so as to add to the overall heavyness and depth. It can manifest in many different forms and the spectrum of intensity is usually quite varied. From slow and heavy melodic grooves, to complex and precise blinding rhythms, odd time changes, and sheer brutality.. metal comes in many shapes and sizes. One common trait of metal is to have vocals dealing with dark subject matter, often sung with anger, aggression, and conviction in the form of screaming. Melodic smooth vocals are also accepted. Solos are an integral part of metal music, as the icing on the cake to complement the heavy intensity of the songs and add more depth and individuality. Real metal has a solo in every song, usually scales and arpeggios played with some changes often in 8th, 16th, or 32nd notes..if only a few quick licks. Metal is progressive and dynamic, and usually provokes feelings that are therapeutic to the listener. Metal is rock music that has evolved.

Opeth, Death, Slayer, Pantera, Iced Earth, In Flames, Testament

Do the google :thumbup:

Lenke til kommentar

Jimi Hendrix ble en gang beskrevet som 'Sounds like heavy metal falling from the sky'.

Man har også sangen Born to Be Wild.

Men kan kan også nevne at mange tidlige metalband var fra en stålindustriby i storbritania, dette kan også ha noe med saken å gjøre...

...også fenger ordet litt da :p

Lenke til kommentar
In 1964, author William S. Burrow in his book NOVA EXPRESS introduced the characters "The Heavy Metal Kid" and "Heavy Metal People of Uranus", and may have even coined the term in a story written before his 1959 novel NAKED LUNCH, though in both cases, the term had no reference to music. Then in 1968, Steppenwolf released the biker-rock hit "Born To Be Wild", in which the lyrics describe a roaring motorcycle as "heavy metal thunder" (quite appropriate for Judas Priest later on...).  It is unclear whether Dennis Edmonton (aka Mars Bonfire) had ever read Burrough's work before writing the song Steppenwolf would cover and popularize, but again it is clear the term still had no reference to music, though it is the first use of the term in a song. But around that same time, it seems ROLLING STONE magazine critic Lester Bangs is credited with being the first to officially coin the term "Heavy Metal" in reference to a musical genre, with CREEM magazine critic Dave Marsh lending credence.

Du kan lese mer om dette her.

Lenke til kommentar

hmm...ordet "Black metal" kom ihvertfall som følge av at Venom kalte albumet sitt i 1982, for akkurat Black metal..det har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men greit å vite...

Jeg kan jo tenke meg at "metal" ble brukt som en beskrivelse på denne musikktypen, rett og slett på grunn av at musikken var hard og kraftig, slik som metall...hmm, må vel finne ut det der! :p

Lenke til kommentar
kanskje fordi rock (stein) kom først. også har det utviklet seg til noe røffere, som har fått navnet metal (stål, metall som er hardere enn stein..).

(kanskje nevnt, men har ikke lest alle postene)

Akkurat det jeg også tenkte på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...