Anonym123456789 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Tja...Leste et sted på nettet at GPU i nVIDA kortene bare støtter 2 kort som max....men at ATI sine GPU løsning ikke har noen begrensning på hvor mange kort man kan sette i sammen, så lenge ett av kortene fungerer som master.... enda en grunn til å elske ATI? Det har vært snakk om flere enn to GPU-er, altså grafikkprosessorer/-brikker, ikke kort. Det kan kanskje hende at det kommer egne super-crossfirekort med flere GPU-er. Hvordan vil i så fall kommunikasjonen fungere? (ikke at det blir vanskeligere, men det må jo være en logisk løsning som på en eller annen måte passer med at tokorts crossfire bruker en ekstern kabel. ) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det er det samme hvilken tall ATI kommer med, de er partiske, det samme som Nvidia sier om sine kort. Uavhengige tester vil avgjøre hvilken løsning som er det beste. DET som er viktig her, er at ATI nevner at kortene vil fungere på ALLE spill, noe Nvidia ikke kan. Dermed leder ATI allerede 1-0 før det slippes på markedet. De har også fordelen med at ditt PCI-E skjermkort som du har i dag kan brukes som slave, og du trenger simpeltent kun ett nytt Master kort. Det blir morsomt å se om de som har ett X850XT PE i dag kan bruke det som ett slave kort på f.eks. en Master versjon av X700. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Når vil dette være tilgjengelig i butikkene? august? Lenke til kommentar
G Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Når legger de av seg dette SLI og Crossfire konseptet og satser for fullt på dualcore også for GPU'er? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Når legger de av seg dette SLI og Crossfire konseptet og satser for fullt på dualcore også for GPU'er? Det har lite eller ingen ting for seg. Dagens GPU'er har mange pipelines og grensen mellom en pipeline og en kjerne er i dette tilfellet nokså diffust. F.eks er det ingenting som jeg kjenner til som tilsier at en kjerne med 16 pipelines er noe dårligere enn to med 8 pipelines osv. Det er heller ingenting som jeg kjenner til som tilsier at det er noe enklere å organisere en GPU i 2xn pipelines kontra 1xm der m = 2n. Edit: eneste argumentet jeg kan komme på for å organisere en GPU i mer enn en kjerne er at en enklere kan segmentere markedet ved å tilby forskjellig antall "kjerner" men likevel bare produsere en enkelt enhet. Dette gjøres jo i dag på pipeline nivå og jeg vil vel påstå at en i stor grad kan sette likhetstegn mellom en pipeline og en kjerne i denne sammenhengen. Endret 30. mai 2005 av Anders Jensen Lenke til kommentar
HKS Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Er flere nettsider som skriver om Crossfire... http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1799/ ATI was also quick to comment on NVIDIA’s solution being a cumbersome one, requiring a special SLI motherboard, two identical graphics cards and last but not least a internal SLI connector to establish communication between the two cards. From looking at the ATI Crossfire solution they’ve managed to eliminate none of these ‘drawbacks’ as their solution has about the same requirements as NVIDIA’s. You’ll also need a new motherboard sporting an ATI chipset with Crossfire support, a ‘master’ graphics card that will work with any 2nd ATI PCIe graphics card and last, but not least, an external dongle to enable the two cards talk to each other. So we’re left scratching our heads, exactly how is this solution more elegant and flexible than NVIDIA’s? At least NVIDIA’s solution works with any 6800 or 6600 series graphics card, the Crossfire solution requires the purchase of a +$500 master card, so much for flexibility. And what’s with that external dongle? An internal connector to establish communication and freeing the bracket of cable clutter and enabling a 2nd DVI or S-Video output is a far more elegant solution. By the looks of it the affordable SLI alternative that Crossfire was pitched as a few months ago has now turned into an expensive and not at all flexible solution that doesn’t offer anything substantial over NVIDIA’s. For the time being we’d suggest you stick with NVIDIA’s solution and don’t get caught in the crossfire. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Alle samme ulempene til SLi rent bortsett fra at Crossfire ikke skal kreve (angiveligvis) driver profiler og identiske kort, samt at Crossfire skal gi høyere AA modes. Ifølge Fudo skal det også komme X800XL master kort. Kanskje litt tidlig å trekke konklusjoner? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 En kjempe ufordel med denen vi nå for høre om at det vil kreves et master-kort, er jo at vi ikke vil kunne oppgradere ved å bruke vårt gamle kort videre med et nytt ett. Ikek ved mindre du kan kjøre 2 master-kort sammen med hverandre. (nå snakker jeg da om etter den aller første oppgraderingen, og 1+ generasjon fremover i tid). -Stigma Lenke til kommentar
graks Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 her er noen bechmark tall fra ati crossfire. ser ut til og være ganske stor ytelse forskjell i forhold til nvidia sli. http://www.hardwarezone.com/articles/view....=3&id=1543&pg=5 Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 I følge hw.no, så vil crossfire bli raskere enn SLI. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Poenget er om det blir verdt å kjøpe? Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe et hovedkort som støtter dette da uansett. Jeg skal ihvertfall uansett bygge meg ny pc til høsten/vinter og jeg regner med jeg går for et hovedkort som støtter en slik løsning, så kan jeg eventuelt spare til et ekstra skjermkort senere. Problemer blir jo kanskje varmeutvikling og støy da som Dahle sier.. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Poenget er om det blir verdt å kjøpe? Det er kanskje ikke så dumt å kjøpe et hovedkort som støtter dette da uansett. Jeg skal ihvertfall uansett bygge meg ny pc til høsten/vinter og jeg regner med jeg går for et hovedkort som støtter en slik løsning, så kan jeg eventuelt spare til et ekstra skjermkort senere. Problemer blir jo kanskje varmeutvikling og støy da som Dahle sier.. jeg tror ikke varme & støy blir så ille. Som du ser av bildet så blåser viftene lufta ut av kabinettet. Jeg har selv ett meget stillegående HIS IceQ kort med tilsvarende deisgn. To av disse bråker mye mindre en ett 6800U kort iallfall. Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Ok, hvordan fungerer det med tilkobling av skjerm da? (hvor mange kan man ha) AtW http://www.ati.com/products/crossfire/faq1.html#12 12. Will CrossFire Edition cards work with SurroundView? A. Yes, the CrossFire platform will work with ATI’s SurroundView multi-monitor technology to enable up to 5 separate displays. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 I følge hw.no, så vil crossfire bli raskere enn SLI. Hw.no har vel sagt at ATI sier at crossfire vil bli raskere enn SLI, og det er noe ganske annet. AtW Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 her er noen bechmark tall fra ati crossfire.ser ut til og være ganske stor ytelse forskjell i forhold til nvidia sli. Tja, ikke så mye hvis man sammenligner med denne Doom3 testen fra THG, Omtrent samme FPS med X850XT, 37.3 FPS, mot 36.9FPS i HWzones test på 4x FSAA, 8x AF Med begge med 2 kort SLI/Crossfire gir omtrent lik fps 6800GT SLI vs x850XT Xfire. Men blir fint når dem kommer med X850XT PE Xfire vs 6800U SLI tester. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 her er noen bechmark tall fra ati crossfire.ser ut til og være ganske stor ytelse forskjell i forhold til nvidia sli. http://www.hardwarezone.com/img/data/artic...43/3dmark03.gif http://www.hardwarezone.com/img/data/artic...43/3dmark05.gif http://www.hardwarezone.com/img/data/artic.../1543/doom3.gif http://www.hardwarezone.com/articles/view....=3&id=1543&pg=5 For å oppsummere: 3DMark03 1600x1200: 65% raskere uten AA og 67% raskere med 4xAA og 8xAF 3DMark05 1600x1200: 88% raskere uten AA Doom III 1600x1200: 65% raskere uten AA og 87% raskere med 4xAA og 8xAF Jeg synes dette var en ganske jevn og bra ytelseøkning. I følge hw.no, så vil crossfire bli raskere enn SLI. Nei, HW.no skrev spørsmålstegn bak setningen "Crossfire raskere enn SLI?" fordi det er langt fra sikkert at det er raskere. (propaganda fra produsentene selv må alltid taes med en stor klype salt) Lenke til kommentar
amarios Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Selv så tviler jeg på crossfire blir noe særlig raskere enn sli. ei heller at det kommer til å kreve mindre power fra psu. "same shit, different system" Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Så er Computex startet, og som forventet vrimler det nå med informationer om nyhetene fra ATi og nVidia. DFI er en av de første som har tatt ATis Crossfire system til seg, og det har Firingsquad fått lov til å se nermere på. Det viser at en får ca 10.000 i 3dmark05 med to X850XT PE kort. http://www.firingsquad.com/features/comput...y_one/page3.asp Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Les mer og se mer på Ati sin side Lenke til kommentar
Glufsa Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Så er Computex startet, og som forventet vrimler det nå med informationer om nyhetene fra ATi og nVidia. DFI er en av de første som har tatt ATis Crossfire system til seg, og det har Firingsquad fått lov til å se nermere på. Det viser at en får ca 10.000 i 3dmark05 med to X850XT PE kort. http://www.firingsquad.com/features/comput...y_one/page3.asp akkurat som jeg håpte på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå