Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i økonomi

Anbefalte innlegg

Det gjorde jeg også, helt til jeg så det store underskuddet som kom. Jeg kom inn på denne tanken da jeg så at underskuddet var nesten like stort som avdragene på lånet, og satset derfor på at avdragene ikke skulle være med..

Håper jeg hadde rett ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gjorde jeg også, helt til jeg så det store underskuddet som kom. Jeg kom inn på denne tanken da jeg så at underskuddet var nesten like stort som avdragene på lånet, og satset derfor på at avdragene ikke skulle være med..

Håper jeg hadde rett ;)

Tenkte helt 100% likt deg ;)

Lenke til kommentar

Huffda, nå begynner jeg å lure her. Men jeg fant ingen logikk i oppgaven whatsoever. Hvordan i all verden kan avdragstiden være på ett år? Det innebærer at de må betale halve lånet på de første seks månedene. Lånet kostet ca 15 000 (orker ikke å hente alle de riktige tallene nå), så det blir omtrent 257 000 å betale på et halvt år. På samme tiden har de budsjettert med 2500 solgte enheter, som gir 277 500 kroner i inntekter (dekningsbidrag på 111 kroner/enhet). Altså, allerede da har de bare ~20 000 i overskudd, som skal dekke alle faste kostnader.

Kan noen gi meg logikken i det? Så uansett om jeg har gjort feil og skrevet inn avdrag der det bare skulle være renter og gebyrer, så er jo også det helt ulogisk. Skal de ikke betale ned på lånet? Eller har de, som det blir sagt her, fått utsettelse på lånet? Isåfall, hvorfor er ingen opplysninger om det gitt?

Jeg skrev på prøven at jeg regnet med at nedbetalingstiden på lånet egentlig skulle være fem år der óg, siden slik det ble gjort nå er helt på trynet. De kan da ikke budsjettere med underskudd??

Jeg leverte forresten 19 sider, inkludert fem sider vedlegg og forsiden.

Edit: Angående det jeg hadde skrevet ut i går, så brukte jeg det. (I motsetning til de fleste andre her?) Jeg skrev i forretningsidéen at de tilbød MP3-spillere og USB-minnepenner til en billig penge, eller noe i den duren, og begrunnet det med å vise til prislistene.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Skrev selv 13 sider, men jeg fikk ikke lagt med kildene (ikke at det var så mange) som en side. :/

Mine tall stemmer med Flanger sine, men jeg mener å huske jeg fikk 1321 minnepenner som dekningspunkt.

Hva er svinn for noe ? Det har jeg aldri hørt et ord om av læreren, og det stod ikke et ord om det i arbeidsboka. :cry:

Tenkte ikke på å gjøre som deg Bjørn Helge, å legge til vedleggene med prisene for å begrunne at prisene var lave. Men tror forrettningsidèen ble bra.

Lenke til kommentar
Mine tall stemmer med Flanger sine, men jeg mener å huske jeg fikk 1321 minnepenner som dekningspunkt.

Hva er svinn for noe ? Det har jeg aldri hørt et ord om av læreren, og det stod ikke et ord om det i arbeidsboka. :cry:

[OLD]Mener at jeg fikk det samme tallet med minnepenner som dekningspunkt jeg og. Husker ikke helt. Og var dum nok til å ikke ta med oppgaven hjem på min egen minnepinne. [/OLD]

Etter en liten chitt chatt med min venn Berg så kom jeg på at jeg fikk 1335 som dekningspunkt. (Skrev 1337 først, for det sitter så i fingrene :p)

Svinn = tap. Ved at et toalettet exploderte og ødela masse minnepinner eller innbrudd eller at de satte seg på et par esker. Whatever. Det er tap. Det er minnepinner som de har kjøpt som de ikke får solgt igjen.

Selv gikk eksamen skremmende bra til meg. For bra. Litt creppy egenlig. Enten har jeg gjort det utrolig bra ellers så er det stempla [bRØLER] over hele den.

Gikk kl 13 (startet kl 0900). Skrev 6 sider med info. Ble 15 ark inkl forside, 2 ark fra komplett.no og kalkyle og budsjettkontroll med formler.

På den oppgaven med lover og slikt kom jeg frem til at han Thore Totland ikke fikk pengene tilbake for sine to minnepinner pga at det hadde gått over 14 dager, men hu Fru. Ring kunne få sendt sin til reprasjon. Og hvis selger ikke greide å reparere den kunne hun heve kjøpet eller få en ny minnepinne. Pga at hun reklamerte innen 2år.

På den budjsettkontrollen (eller hva det var) så fikk jeg neders på resultat der:

Budsjet: ca 9000

Regnskap: ca - 24000

Avvik: -33523

Dette kan jo selvfølgelig være helt på jordet. Men virka fornuftig nok for meg.

Eller så sto det hjemmelagde boller/skillingsboller og cola på menyen under eksamen. Samt sjokolade jeg ble påspandert av den eneste jenta som kom opp i faget.

Det var vel det i denne omgang. Håper det hjelper eller forvirrer noen.

Mvh

Audun Bekkos

EDIT: Kom på noe og leif.

Endret av Audun B
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På tide å vekke en gammel tråd til livet igjen.

Fikk vite resultatet i går. Og det ble bare 5 :( Litt trist egenlig. *Har veldig lyst til å se kommentarene, men det får man ikke*

Så hvis dere andre har fått vite det dere og, så post gjerne deres resultater her.

Mvh

Audun Bekkos

Lenke til kommentar
Nøyaktig det samme. Klager du? Jeg har skrevet klar klagen, skal ned på skolen med den i morgen.

Jaha. Hva skal du klage på da? Karakteren? Du har jo ikke fasiten da, så hvilket grunnlag skal du klage på? Du kan ikke bare klage for å få en bedre karakter fordi du syntes at eksamen gikk veldig bra.

Så vær så snill å spessifiser littegran. Kanskje jeg skal gjøre det samme. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg skal jo klage på karakteren - hva mener du at jeg burde ha spesifisert?

Du kan ikke bare klage for å få en bedre karakter fordi du syntes at eksamen gikk veldig bra.

:dontgetit:

Selvfølgelig kan jeg det, og det er det jeg gjør.

Jeg har 6 i standpunkt økonomi, og har dermed hatt 6 på flere prøver. Jeg vet vanligvis omtrent hvilken karakter jeg får, og med mindre sensor og faglæreren min setter karakterer veldig annerledes, så mener jeg at jeg kan ha gjort det bra nok til en sekser.

Nei, jeg har ikke noen fasit. Men det at jeg har snakket med flere andre som har hatt samme eksamen - blant annet her i denne tråden, gir et inntrykk av om andre mener det samme som en selv. Siden jeg hadde med meg en USB-pen (ironisk nok ;)), så har jeg hele besvarelsen hjemme i tillegg.

Selv om når man klager på eksamenskarakterer så trenger (skal?) man ikke å inkludere begrunnelse. Det gjorde jeg likevel, fordi jeg tror jeg vet om ett punkt som kan trekke ned: Det at jeg tok med avdrag på lånet under utregningen av produktkalkyle og budsjettkontrollen. Jeg så etterpå at det kun stod "renter og gebyrer" på de postene, men jeg har begrunnet det med at man skal ta egne forutsetninger. Lånet må betales selv om det ikke stod blant utregningene deres, og de hadde budsjettert med underskudd. Hvis de hadde fått utsettelse på betalingen av lånet, så måtte en sånn opplysning vært gitt.

Så, nei, jeg skjønner jo at jeg ikke kan klage. Tror jeg kaster den i bosset, da.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
På tide å vekke en gammel tråd til livet igjen.

Fikk vite resultatet i går. Og det ble bare 5 :( Litt trist egenlig. *Har veldig lyst til å se kommentarene, men det får man ikke*

Så hvis dere andre har fått vite det dere og, så post gjerne deres resultater her.

Mvh

Audun Bekkos

"bare 5" :ermm:

Lenke til kommentar
"bare 5" :ermm:

Det er fullt forståelig at en ikke er fornøyd med en femmer dersom en hadde håpet og forventet noe bedre, f.eks om en fikk 6 i standpunkt.

Selv fikk jeg fem, og jeg er fornøyd. Fikk fem i standpunktkarakter, så det trekker ikke verken ned eller opp.

Jeg skal ikke sende inn en klage, fordi jeg ikke tror det vil gi noe utslag. :)

Lenke til kommentar

Jeg tok med begrunnelse, men det er egentlig ikke meningen. Fikk høre at klagen ikke videresendes, det eneste som sendes til klagenemda er besvarelsen min.

Hvordan du klager? I teorien kan levere en lapp der det står "Jeg klager på eksamen i økonomi", med underskrift. Det jeg fikk vite, var at det er fint hvis man tar med kandidatnummer hvis man husker det, men de finner det uansett hvis du skriver navn og klasse.

Ja - du kan også gå ned når du klager.

Lenke til kommentar
Jeg tok med begrunnelse, men det er egentlig ikke meningen. Fikk høre at klagen ikke videresendes, det eneste som sendes til klagenemda er besvarelsen min.

Hvordan du klager? I teorien kan levere en lapp der det står "Jeg klager på eksamen i økonomi", med underskrift. Det jeg fikk vite, var at det er fint hvis man tar med kandidatnummer hvis man husker det, men de finner det uansett hvis du skriver navn og klasse.

Ja - du kan også gå ned når du klager.

henvend deg til skolen/rektor og de burde ha papir som du skal bruke :)

Lenke til kommentar

Christian86: Angående å få med en begrunnelse? Jeg har allerede fått beskjed om det, så jeg skal ringe rektor på mandag. (Grunnen til det er at jeg tror jeg vet hva som potensielt kan ha vært negativt for karakteren min, og som jeg er uenig i.)

Memphis88: Jeg skulle høre med henne, men hun var allerede reist på ferie. Du kan jo høre om du får kontakt med faglæreren din før du sender, det ville jeg gjort. Kan copy/paste begynnelsen på klagen min:

Navn

Postadresse                             side 1 av 1

Postnummer, sted                      23.06.05

Sandsli videregående skole

Postboks 44  Sandsli

5861  Bergen

Klage på skriftlig eksamenskarakter

Jeg klager herved på min karakter i skriftlig eksamen økonomi (31.05.05).

Mitt ID-nummer/kandidatnummer var [..], eksaminandnummer [...], og jeg gikk i klasse 1AAC (04/05). Fødselsnummeret mitt er <fødselsnummer>.

Eventuell begrunnelse, uavhengig om den blir viderebrakt til klagenemda eller ikke:

<Begrunnelse...>

Edit: Err.. Formateringen ble jo ikke helt lik her som i Word, men du skjønner tegningen. :) (Forresten, fødselsnummer er nok ikke nødvendig å ta med, men jeg har ihvertfall ikke tatt med for lite.)

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...