Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i økonomi

Anbefalte innlegg

Gratulerer med første innlegg, Berg!

Ehhm... har jeg totalt missforstått dine meninger tidligere idag?

Forretningsidé, DØ!

Produktkalkyle, DØ!

Regnskap og budsjett, DØ!

Forbrukerlover, DØ!

Faen, hele økonomi eksamen kan dø!

Aldri før vært så frustrert som da vi fikk vite at vi kom opp i øki!!

som sagt Gjære, du har ikke missforstått meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Økonomi går mye på logikk, så har egentlig klart meg fint.

Så kom sjokket, læreren skulle gå gjennom det vi skulle ha levert inn i løpet av året(alt!,hun vil at alt skal bli levert inn). Da ble jeg litt sånn små nervøs :p

Har ikke gjort lekser annet enn store innleveringer siden november i fjor.

Menmen, det går som det går <--- kald fiskl

Lenke til kommentar
Økonomi går mye på logikk, så har egentlig klart meg fint.

Så kom sjokket, læreren skulle gå gjennom det vi skulle ha levert inn i løpet av året(alt!,hun vil at alt skal bli levert inn). Da ble jeg litt sånn små nervøs :p

Har ikke gjort lekser annet enn store innleveringer siden november i fjor.

Menmen, det går som det går <--- kald fiskl

Har ikke annet å si enn: den er lei!

Du får høre om andre kan sende deg det som skal ha vert innlevert.

La dette vere en advarsel til alle :p

Lenke til kommentar

Nederst på arket står det følgende:

På eksamen skal du blant annet arbeide videre med:

- forretningsidè

- produktkalkyle

- regnskap og budsjett

- forbrukerlover

Saken er at Kristin, Ida og Inger Lise jo skal importere og selge produktene videre, ikke produsere dem. Jeg ville da trodd at et Resultatregnskap (avanse og slike ting), ville være det naturlige å bruke for å finne ut hvordan det går med bedriftens overskudd osv. ?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Men vi vet jo ikke hvem de skal selge til? Bedrifter eller forbrukere?

Hvem som er kunden spiller vel ingen rolle i det store og det hele ?

En produktkalkyle (ihvertfall ifølge læreboka mi), skal være en oversikt over kostnader per produsert enhet (i boka er bord brukt som eksempel).

"I denne produktkalkylen (Fredrik skal lage, og selge pc-bord) velger vi å ta med bare de variable kostnadene - det vil si kostnader som kan knyttes direkte til hver enhet av produktet."

Produktkalkylen ser slik ut:

Salgspris per enhet 860 kr

- Materialer 180

- Lønn (produksjon) 120

Sum variable kostnader 300

Dekningsbidrag per enhet 560 kr

Jeg kan bare ikke forestille meg noe sånnt i dette tilfellet her.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Well.. Kanskje ikke. Men varer som selges til bedrift selges uten MVA, og profilering, forretningsidé og markedsføring blir ganske annerledes.

De nok ikke noe variable kostnader, nei..

EDIT:

Dersom oppgaven er helt åpen, kommer jeg til å velge å importere direkte fra produsent, altså å ikke bruke mellomledd, og selge til forbrukerkunder. Dette for å skille seg ut fra mengden. Jeg vil også vurdere å både ha vanlig salgsutsted og nettbutikk.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar

Er det noen som har skrevet en forretningsidé som de vil dele?

@T.F.T: Jeg var inne på samme tanken, for jeg skjønner heller ikke hvordan vi skal få produktkalkyle. Men læreren min mente at vi burde gå ut ifra at avanse lå under produktkalkyle.

(Jeg sovnet forresten i sted, etter å ha døgnet. Minimalt god timing, nå får jeg ikke sove i natt. Ain't I smart?)

Lenke til kommentar
Men vi vet jo ikke hvem de skal selge til? Bedrifter eller forbrukere?

Hvem som er kunden spiller vel ingen rolle i det store og det hele ?

En produktkalkyle (ihvertfall ifølge læreboka mi), skal være en oversikt over kostnader per produsert enhet (i boka er bord brukt som eksempel).

"I denne produktkalkylen (Fredrik skal lage, og selge pc-bord) velger vi å ta med bare de variable kostnadene - det vil si kostnader som kan knyttes direkte til hver enhet av produktet."

Produktkalkylen ser slik ut:

Salgspris per enhet 860 kr

- Materialer 180

- Lønn (produksjon) 120

Sum variable kostnader 300

Dekningsbidrag per enhet 560 kr

Jeg kan bare ikke forestille meg noe sånnt i dette tilfellet her.

Ja, men her LAGER Fredrik borda. I dette tilfelle importerer dei. Det burde vel da kunne gå an å sette det det kostar å kjøpe varen fra produsent her som "materialutgifter" (endrer selvfølgelig det navnet)?

Lenke til kommentar
Ja, men her LAGER Fredrik borda. I dette tilfelle importerer dei. Det burde vel da kunne gå an å sette det det kostar å kjøpe varen fra produsent her som "materialutgifter" (endrer selvfølgelig det navnet)?

Ja, det er jo en mulighet. Argh, kunne vi ikke bare fått mer informasjon !

Lenke til kommentar
Jepp. Når de importerer, så importerer jo de varen uten mva (gjør de ikke?), og da blir salsprisen det dei vil ha i avanse + mva + prisen det kostar å importere.

(rett meg om jeg har feil her)

Trodde at de måtte betale 25% MVA for varene når de krysser Norge-grensen, og deretter legge på nye 25% (der har du formelen (salgspris=inntakskost+avanse+MVA)) når de selger varene.. Tar jeg feil??

Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig at vi må bruke avanse og slikt... siden det skal importeres...

Rådførte meg med fatter'n (han er siv.øk.), han mente dette var mest sannsynlig

ps. Har dere tatt utskrifter fra webshoper som er i andre land enn Norge? Siden det er snakk om import...

EDIT: La til litt....

Endret av ReWinD
Lenke til kommentar
ps. Har dere tatt utskrifter fra webshoper som er i andre land enn Norge? Siden det er snakk om import...

Nei, har ikke gjort det. Tror ikke dette firmaet (som kanskje er en webshop) importerer fra andre webshoper, hadde vært litt merkelig... Jeg tror (og håper) heller at vi får oppgitt noen de vil importere fra, med priser og diverse..?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke på at de skulle importere fra andre webshoper, men for å se prisnivået i i andre land som kan vere aktuelle å importere fra.

Det er jo rimelig stor prisforskjell på Norge og f.eks. Japan....

Men det er jo godt mulig vi får oppgitt dette, pluss kurser, så skal vi sammenligne hva som er mest lønnsomt.

EDIT: det er ofte en idè å lese _hele_ innleget til den du svarer før du lager nytt innlegg.... :whistle:

Endret av ReWinD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...