Peppep Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Fikk i dag forberedelsen til eksamen i økonomi. I og med at jeg regner med at det både er folk som sitter med det samme nå, og folk som generelt har peiling på emnet, lager jeg en tråd om den. Her er eksamensteksten, setter pris på hjelp fra alle: Situasjonsbeskrivelse Kristin, Ida og Inger Lise ønsker å starte import og salg av MP3-spillere og USB-minnepenner. MP3 er en forkortelse for MPEG Audio Layer III. Det er standard for å komprimere lyd, slik at musikkfiler bli mindre uten at musikken taper nevneverdig kvalitet. Allerede i 1989 tok forskningssenteret Fraunhofer-instituttet i Tyskland patent på MP3-formatet, men den første bærbare MP3-spilleren kom ikke før i 1999. I dag er MP3-spilleren i ferd med å fortrenge CD-en og minidisken som lagringsmedium for bærbar musikk. Markedsleder er iPod fra Apple Computers. USB-minnepennen, også kjent som USB Flash Drive på engelsk, bruker den samme teknikken for å lagre data som blir benyttet i mange digitalkameraer og MP3-spillere. Diskettene er blitt for små til lagring av datafiler med lyd, bilder eller videogrammer og de fleste CD-ene lar seg bare brenne én gang. USB-minnepennen er derfor blitt et populært lagringsmedium for transport av datafiler. Den fungerer som en vanlig harddisk og er kompatibel med både Windows og Mac OS. For å kunne lage en god eksamensbesvarelse må du blant annet kartlegge dagens tilbud på MP3-spillere og USB-minnepenner. Du bør legge de mest aktuelle kildeutskriftene med som vedlegg til besvarelsen din. På eksamen skal du blant annet arbeide videre med • Forretningsidé • Produktkalkyle • Regnskap og budsjett • Forbrukerlover Endret 30. mai 2005 av bhsand Lenke til kommentar
clario Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Er det noen som hvet hvor mye kildeutskrifter det er nødvendig å legge med ? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Det som vi har fått beskjed om, blant annet på tentamen, er å legge ved alt du bruker. Verken mer eller mindre. (Men er bedre å legge ved ett ark for mye enn ett for lite.) Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Herlige greier, er så lat, så gadd ikke gjøre det selv Selv sitter jeg å finner priser fra netshop, mens sidemannen har funnet tester fra itavisen. Noen andre gode forslag? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg har skrevet ut "prislister" fra Flexi-Data og spesifikasjoner på noen spesifike fra komplett. Skrev ut USB Pen Drives og MP3-spillere, kun listene derifra altså. Egentlig fordi det står at vi skal "kartlegge dagen tilbud på MP3-spillere og USB-minnepenner". Så jeg tipper at en liste er nok, og der går det også an å lese av pris i forhold til lagringsplass, tror ikke vi må gå så mye mer i detalj enn det. Men i bakhånd har jeg da utskriftene fra komplett. Endret 30. mai 2005 av bhsand Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg har samme eksamensgreiene.... Læreren min sa at dette er en eksamen i økonomi og ikke teknologi som noen i klassen min tydligvis hadde misforstått. Det er sikkert nok med ei prisliste og ikke mange teknologiske spesifikasjoner. Jeg for min del har brukt komplett.no siden det er Norges største webshop. (eller "Elektronisk marknadsstad" som det stod i ØKI-boka :!: ) Endret 30. mai 2005 av ReWinD Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg også har samme eksamensgreiene og jeg tror folk legger for stor vekt på mp3-spillerne og minnepennene. Tror det blir med budsjett og reknskap og budsjettavslutning o.l. Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Vi skal helt sikkert setteopp en produktkalkyle, invisterings-greie, utføre reknskap og budsjettkontroll, osv. Det blir sikkert noe om forbrukerlåver, der dette importfirmaet som Kritin, Ida og Inger vil lage, får ei klage og vi skal anbefale dei hva dei skal gjøre. (beklager litt blanding mellom nynorsk og bokmål...) Lenke til kommentar
Mari[p]us Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Å... jeg er så glad for at jeg kom opp i øki! Jeg elsker øki! Jeg gleder meg slik til i morgen Det blir så gøy... Lenke til kommentar
ReWinD Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Gratulerer med første innlegg, Berg! Ehhm... har jeg totalt missforstått dine meninger tidligere idag? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Flott Bjørn Helge, tenke jeg skulle lage en liknende tråd selv, men så hadde du gjort det for meg. () Men er det ikke bedre å bruke oversikten fra prisguiden på hw.no ? Der finner en jo alle nettbutikkenes mp3-salg. Endret 30. mai 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
Mr.Devil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jo, tenkte på det, men så fant jeg ut at det ble litt stress med søkeord. Så bare hentet prislistene til netshop, mye enklere. Har funnet priser, har tenkt litt på ka annet vi kan få, noe mer jeg burde gjøre?(går igjennom modeller as we speak) Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 For å kunne lage en god eksamensbesvarelse må du blant annet kartlegge dagens tilbud på MP3-spillere og USB-minnepenner. Er dette for å kunne bestemme til hvilket prisnivå Kristin, Ida og Inger Lise skal selge sine mp3-spillere, for at de skal legge prisen på et akseptabelt nivå i forhold til andre butikker ? Kan ikke helt se en annen grunn til det. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Det er typisk hvis vi får en tekstoppgave, der vi skal "gjøre rede for" (standard eksamensformulering) dagen tilbud på MP3-spillere og USB-rutere. Hater sånne vide oppgaver. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Mhm. Det jeg syntes er rart, er at vi (hvordan er det med dere ?) ikke får brukt internett mens det er eksamen. Vi må altså finne alt på forhånd. edit: Noen som vet hvordan jeg setter inn en tekstboks i Microsoft Office 97 Excel? Driver og lager noe her. Endret 30. mai 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 En annen oppgave vi (ja, skal ha ØKI eksamen jeg også i morgen), er at ein eller anna kunde er misfornøgd med MP3-spilleren/minnepennen til de folka og så skal vi bruke forbrukerkjøpslova til å løyse en rettstvist. HATER det kapittelet med lover. Er et sant slit å sitte å bla bak i den arbeidsboka. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 En annen oppgave vi (ja, skal ha ØKI eksamen jeg også i morgen), er at ein eller anna kunde er misfornøgd med MP3-spilleren/minnepennen til de folka og så skal vi bruke forbrukerkjøpslova til å løyse en rettstvist. HATER det kapittelet med lover. Er et sant slit å sitte å bla bak i den arbeidsboka. Vet du dette helt sikkert ? *skryte av 6 på forige prøve om forbrukertvister* Men ja, det er pes. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Nei det gjør jeg ikke. Men tipper på det siden det står nederst på forbredelsesarket: forbrukerlover. EDIT: Leif stakk innom Endret 30. mai 2005 av Memphis88 Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 I forbindelse med denne eksamen, er det noen som vet hvordan en rettstivst skal se ut? Eventuelt hva som må være med? Er ikke sikker Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 I forbindelse med denne eksamen, er det noen som vet hvordan en rettstivst skal se ut? Eventuelt hva som må være med? Er ikke sikker Du bør ihvertfall henvise til paragrafene i lovverket når du skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå