int20h Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 IBM har demonstrert en bladserver basert på Cell-prosessoren. Dette er samme arkitektur som skal danne grunnlaget for Sonys kommende spillkonsoll, Playstation 3.Les mer Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Må si jeg stusser litt på hva denne er ment å brukes til. I følge denne artikkelen så har Cell følgende spesifikasjoner når den benyttes i PS3: Cell Processor PowerPC-base Core @3.2GHz 1 VMX vector unit per core 512KB L2 cache 7 x SPE @3.2GHz 7 x 128b 128 SIMD GPRs 7 x 256KB SRAM for SPE * 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance: 218 GFLOPS Regnekraften ligger i all hovedsak i SPE enhetene som i følge dette dokumentet er SIMD enheter som utfører operasjoner på 4 x 32bit. Vi snakker altså om en prosesseringsteknologi som gir 218GFLOPS singel presisjon ytelse. Å benytte dette til noe annet enn HPC fremstår for meg som noe usannsynlig. Da spørs det bare om noen har behov for denne typen HPC ytelse eller om det er mulig å få 109 GFLOPS dobbel presisjon i stedet. Å kjøre database eller webserver på Cell blir liksom ikke helt blink (for å si det mildt) etter mitt skjønn. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Sikkert ment for spesialiserte serveroperasjoner som krever bra flyttallsytelse. Å bruke som webserver er nok ikke det smarteste, da SPE'ne ikke har cache... Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Sikkert ment for spesialiserte serveroperasjoner som krever bra flyttallsytelse. Å bruke som webserver er nok ikke det smarteste, da SPE'ne ikke har cache... Spillservere for PS3-multiplayer? God båndbredde til superrask XDR-RAM kompenserer vel uansett mye for mangelen på cache? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå