Gå til innhold

Bladserver basert på Cell-arkitektur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg stusser litt på hva denne er ment å brukes til.

 

I følge denne artikkelen så har Cell følgende spesifikasjoner når den benyttes i PS3:

 

Cell Processor

PowerPC-base Core @3.2GHz

1 VMX vector unit per core

512KB L2 cache

7 x SPE @3.2GHz

7 x 128b 128 SIMD GPRs

7 x 256KB SRAM for SPE

* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy

total floating point performance: 218 GFLOPS

 

Regnekraften ligger i all hovedsak i SPE enhetene som i følge dette dokumentet er SIMD enheter som utfører operasjoner på 4 x 32bit. Vi snakker altså om en prosesseringsteknologi som gir 218GFLOPS singel presisjon ytelse. Å benytte dette til noe annet enn HPC fremstår for meg som noe usannsynlig. Da spørs det bare om noen har behov for denne typen HPC ytelse eller om det er mulig å få 109 GFLOPS dobbel presisjon i stedet.

 

Å kjøre database eller webserver på Cell blir liksom ikke helt blink (for å si det mildt) etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Sikkert ment for spesialiserte serveroperasjoner som krever bra flyttallsytelse.

 

Å bruke som webserver er nok ikke det smarteste, da SPE'ne ikke har cache...

Spillservere for PS3-multiplayer?

 

God båndbredde til superrask XDR-RAM kompenserer vel uansett mye for mangelen på cache?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...