Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tells 8. klasse-karakterene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe. Men lærere skremmer alltid med at man må gå om igjen, eller ha privatisteksamen hvis man stryker.

Men slik er det ikke i praksis. Det skjer bare ikke. Jeg kjenner flere som har stryket uten at det har fått noen følger. Til og med på videregående.

Lenke til kommentar

Jeg har vært et offer for 8.klasse karakterene. Under hele 8.klasse var jeg langt nede psykisk. Jeg hadde store problemer. Jeg gikk fra å være en som fikk 6 på nesten alle mattematik og diverse andre prøver, til og bli en som fikk 3 og 4 på prøvene. Jeg brydde meg ikke om skolen. Dette har jeg fått svi for. Når jeg gikk ut av 8. klasse hadde jeg 3,6 i gjenomsnitt. Andre elever trodde ikke dette var sant. De hadde regnet med at jeg skulle ligge på ca.5. Jeg snakket med lærerne og de sa at 8.klasse karakterne ikke ville få konsekvenser for meg. De psykiske problemene mine var borte ved begynnelsen av 9. klasse og jeg trodde jeg startet med blanke ark. Men neida, jeg fikk så godt som nesten bare femmere på samtlige prøver i samtlige fag dette året, men gjennomsnittet mitt endte på 3,9. Det er tydelig at lærerne så på karakterne fra 8.klasse når de satte 9. klasse karakterne. Nå har jeg nettop motatt karakterne i 10. klasse. Det endte med et gjenomsnitt på 4.4. Men dette kunne vært mye bedre hvis jeg hadde begynt bedre altså i 8.klasse.

Så om du har begynt dårlig, er det nesten umulig å komme så veldig sterkt tilbake.

Lenke til kommentar
Jeg vet også om flere personer som har hatt oppmot 50% fravær i ett fag, uten at de nektes karakter.

Så lenge læraren har karaktergrunnlag har vel fråvær egentlig ingenting å sei.

Og nei, karakterane frå 8. og 9. skal ikkje ha noko som helst med utgangskarakterane dine.

Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv at lærerne tar en titt på karakterne du har oppnådd i feks 9.klasse når de setter standpunkt karakteren. Jeg har sakt ifra, men de sier de ikke ser på tidligere karakterer.

Da skal du klage. Om du fikk bare 5'ere og 6'ere i et fag et år, og likevel fikk 4 i standpunkt, klager du, og får satt opp karakteren. Verre er det ikke :)

Lenke til kommentar
Det nytter ikke å klage. Har prøvd det.

Seriøst? La oss si at du har fått bare 5'ere og 6'ere på alle matteprøvene i et helt skoleår, og får 4 i standpunkt. Likevel hjelper det ikke å klage? Ta det til en høyere domstol eller hva det enn kalles :p Du skal ha bedre enn 4 om du bare har fått 5 og 6. (Med mindre det er snakk om et muntlig fag og du ikke har sagt et ord, da er det vel forsåvidt en gyldig grunn, men er mange lærere som setter karakterer bare etter prøver og ikke muntlig aktivitet i timene)

Lenke til kommentar

La oss si at man i et fag får en 4 i 1. termin og en 6 i 2. termin. Vil man da ende opp med en 5?

I 8.klasse fikk jeg i første termin 3 i naturfag, og på én prøve vi haddde i 2.termin fikk jeg 6-. Jeg aldri aktiv i timene verken i 1. eller i 2.termin. Likevel greide jeg å ende opp med en 5'er i 2.termin. Egentlig ikke rettferdig dette?

Lenke til kommentar

Litt hallveis bumping, men et aktuelt tema kan alltids tas opp igjen, eller hur?

Jeg kom på en ting, som hadde vøri skitmoro. Tenk deg, at du i hele åttende, niende of første termin i 10. fulgte emd i timene, gjorde leksene, og sånt, men når du skal ha prøver, fremlegg o.s.v, bare legger du deg og søver. Du vil garantert få 2 i alle fag. Så, i siste termin, er du aktiv som bare rakkern, og siden du har fulgt med i timene, og gjort leksene, kan du greiene. Tenk deg hva lærerne tenker, når de ser gutten som kun har fått to-ere, gå opp til nesten kun 6-ere.

Men, sist men ikke minst:

Karakterene i åttende, har null og niks ¨å si. Karakterene i 9-ende, har litt å si, siden de kan være veildene, hvis du er på vippen, mellom to fag. Heimkunnskapen, er seff like viktig som 10. klasse fag. Karakterene i 10, har seff mye å si. Du kan også bruke tidligere karakter, som grunnlag når du klager på standpunkt, for å vise at du burde fått femmeren, ikke fireren.

Tidligere karakterer, skal ikke ha noe å si, men litt har de å si.

EOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...