Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 joker: Jeg har lest den, ozone linket til den tidligere i tråden. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg kjører SW-RAID 5 i linux, dette er en drøm. Fordelen ved Linux er at OS'et krever minimalt, men bakdelen er hvis man er nybegynner, da det tar litt mer tid å sette seg inn i kommandobasert system (Ja, man kan kjøre en del grafisk, men ikke raid-oppsett). Etter å ha brukt Linuxservern min i noe over 2 år nå, så hadde jeg valgt Linux foran Win som server OS en hvilken som helst dag. Er dønn stabilt, og når man blir vant til konfig-filer så gir dette mye bedre oversikt. I Linux kan man også senere skalere servern med mye flere tjenester uten at det koster en krone. Kjører i dag fil, apache ++, mySQL, vnc og en masse annet på en og samme boks. Er gøy å ha en server man kan leke litt med og sette opp forskjellige tjenester. Og så finns det så mye dokumentasjon der ute. Min anbefalning er da, test SW-RAID i Linux. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 TriNitroToluen: Linux har jeg null og niks erfaring med, men det kunne vært morsomt å prøve det. Det kan jo hende jeg finner på andre arbeidsoppgaver også til serveren, router f.eks. Hvordan er ytelsen i forhold til WinXP-RAID 5, går det an å bruke S-ATA og P-ATA om hverandre, og går det an å legge til flere disker etter man har satt opp arrayet? Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Går ann å bruke p-ata og s-ata om hverandre ja. legge til flere vet jeg ikke enda, men finner ut om noen mnd'er da jeg skal ha inn noen flere. Hadde ikke noe peil på linux da jeg starta jeg heller, men syns det er sykt gøy nå. Hadde de enn lagt spillene jeg spiller til linux, så hadde jeg lagt microsoft i skuffen for lenge siden. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 HighPoint RocketRAID 1820A som koster kr 2350 hos komplett ble anbefalt i testen du linket til. HighPoint har også en modell med SATA2 som koster 2750. Er dette også noe man bør ta med i vurderingen? RR1820A er nok ein kontroller du bør ta med i vurderinga, ja. Har ein sånn sjølv i filservaren min (Abit VP6 m. PCI 2.2-slots only), og den fungere utmerket til mitt bruk (lagre og servere filer over nettverk). Den har ein ein god XOR-prosessor (visstnok levert av anna firma enn HPT), og cpu-load på maskina ved skriving/lesing er 0-1%.. Om du ikkje stiller for høge krav til stor cache på kontrolleren er den nok toppers. Men den dagen du skal du levere/hente mykje filer over nettverk kan du oppleve at noko butter.. Då kan det gjerne være det at kontrolleren og nettverkskortet deler pci-bus og hastigheit. Det er noko dritt. Vurderer forresten å kjøpe ein RR2220 når neste lønning kjem.. Trur nok prisauken på 400,- er verdt det for å gå frå SATAI til II.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Då kan det gjerne være det at kontrolleren og nettverkskortet deler pci-bus og hastigheit. Det er noko dritt. Hva om jeg får tak i et billig (brukt/demobrukt etc) 478-hk med PCI-X? Eksisterer det? Endret 31. mai 2005 av Rikky Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hva om jeg får tak i et billig (brukt/demobrukt etc) 478-hk med PCI-X? Her. Lenke til kommentar
slettet Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Hva om jeg får tak i et billig (brukt/demobrukt etc) 478-hk med PCI-X? Då blir eg misunnlig. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hva om jeg får tak i et billig (brukt/demobrukt etc) 478-hk med PCI-X? Her. Hehe, det er såpass ja. Jeg tenker at jeg tar en titt på Linux, jeg trenger litt utfordringer. Uansett er dette noe som ligger litt frem i tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98123897187934 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 En annen fordel med SW-RAID, som jeg ikke kan huske å ha lest her, er at det baserer seg på partisjoner. Dette betyr at man kan sette opp et raid over deler av diskene. Jeg kjører SW-RAID5 i Linux over 2x250 og 1x200 GB disker (3x200 GB partisjoner). Resten av 250GB-diskene ligger i RAID0 til jeg får tak i flere 250 GB-disker. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 En annen fordel med SW-RAID, som jeg ikke kan huske å ha lest her, er at det baserer seg på partisjoner. Dette betyr at man kan sette opp et raid over deler av diskene. Jeg kjører SW-RAID5 i Linux over 2x250 og 1x200 GB disker (3x200 GB partisjoner). Resten av 250GB-diskene ligger i RAID0 til jeg får tak i flere 250 GB-disker. Det kan man på de hardware-kontrollerne jeg har vært borti også. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Nice. Det visste jeg ikke. Jeg trodde de resterende (i dette tilfellet) 50 GB var "tapt". Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Nice. Det visste jeg ikke. Jeg trodde de resterende (i dette tilfellet) 50 GB var "tapt". det er bare med dårlige onboard softwareraid-kontrollere som kun takler et array. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hva er behovet ditt med tanke på å kjøre Raid 5 ? Jeg personlig vil "ikke" anbefale deg å kjøre software Raid. Har flere venner som dette har krasjet på. Sitter å leker meg med tanken på å sette opp en ny filserver selv, og har tenkt å kjøre Raid 5 selv. Vet ikke hvor stor lagrinsplass du trenger/vil ha, men jeg personlig ville heller lagt i litt ekstra penger i en "god" Raid kontroller. Denne kontrolleren har jeg siklet etter lenge: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37959 Når det er sagt, så vet jeg ikke om jeg hadde begynnt å vikle inn filserveren "min" hvertfall inn i Linux. Vet ikke hvor dyktig du er på Linux med tanke på filsystemet og alt det der. Vet bare at når du først har satt opp et Raid 5 system med endel disker, så er det ikke bare bare å flytte mellom OS. -z00l- Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hva er behovet ditt med tanke på å kjøre Raid 5 ? Jeg personlig vil "ikke" anbefale deg å kjøre software Raid. Har flere venner som dette har krasjet på. Sitter å leker meg med tanken på å sette opp en ny filserver selv, og har tenkt å kjøre Raid 5 selv. Vet ikke hvor stor lagrinsplass du trenger/vil ha, men jeg personlig ville heller lagt i litt ekstra penger i en "god" Raid kontroller. Denne kontrolleren har jeg siklet etter lenge: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37959 Når det er sagt, så vet jeg ikke om jeg hadde begynnt å vikle inn filserveren "min" hvertfall inn i Linux. Vet ikke hvor dyktig du er på Linux med tanke på filsystemet og alt det der. Vet bare at når du først har satt opp et Raid 5 system med endel disker, så er det ikke bare bare å flytte mellom OS. -z00l- Pent kort det der så lenge du har noen vettu pci-bus og putte den på Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hva er behovet ditt med tanke på å kjøre Raid 5 ? Jeg vil ha RAID 5 pga sikkerheten og god utnyttelse av diskplassen. Jeg har ikke behov for ytelse nok til å lese/skrive til flere klienter samtidig, hvertfall ikke i vesentlig grad. Når det er sagt vil jeg jo selvsagt ha det som gir best mulig ytelse til en fornuftig pris. Så må man jo vurdere hva som er en fornuftig pris. Jeg har som sagt ingen erfaring med RAID og er ikke sikker på hvor mye jeg bør investere i en evt kontroller. Jeg personlig vil "ikke" anbefale deg å kjøre software Raid. Har flere venner som dette har krasjet på. Snakker vi Windows eller Linux? Vet ikke hvor stor lagrinsplass du trenger/vil ha, men jeg personlig ville heller lagt i litt ekstra penger i en "god" Raid kontroller. Tja. Jeg tar vel sikte på minst 1 TB lagringsplass, dvs at 6*200 eller 5*250 vel er de mest aktuelle alternativene til å begynne med. Jeg vil jo ikke bruke for små disker, samtidig som jeg ikke har tenkt å blakke meg helt med å kjøpe store og dyre disker til "startpakken". Denne kontrolleren har jeg siklet etter lenge: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37959 Ja, det skal du få meg til å tro. Når det er sagt, så vet jeg ikke om jeg hadde begynnt å vikle inn filserveren "min" hvertfall inn i Linux. Vet ikke hvor dyktig du er på Linux med tanke på filsystemet og alt det der. Vet bare at når du først har satt opp et Raid 5 system med endel disker, så er det ikke bare bare å flytte mellom OS. Jeg har som sagt null erfaring med Linux, men det kunne vært artig å prøve det. Takk igjen for svar alle sammen! Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Vet ikke hvor stor lagrinsplass du trenger/vil ha, men jeg personlig ville heller lagt i litt ekstra penger i en "god" Raid kontroller. Tja. Jeg tar vel sikte på minst 1 TB lagringsplass, dvs at 6*200 eller 5*250 vel er de mest aktuelle alternativene til å begynne med. Jeg vil jo ikke bruke for små disker, samtidig som jeg ikke har tenkt å blakke meg helt med å kjøpe store og dyre disker til "startpakken". Hvis du bryr deg litt om ytelse så er det absolutt anbefalt å kjøre 4,6 eller 8 disker i raid 5. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 1. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor 4, 6 eller 8, og ikke 5 f.eks? Lenke til kommentar
xB^ Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 (endret) My to cents.. Jeg har selv en filserver på nåværende 4,3 terrabyte.. Kjører på et ASUS P4C800-E Deluxe (Intel 875P chipset) med Integrert Intel PRO1000 Gigabit kontroller, som står på CSA bus. Dette er en egen bus fra nettverkskortet til northbridge på hovedkortet, som gjør at nettverskkontrollere står uforstyrret av andre PCI enheter. Jeg har i dag 21 disker i maskinen , 8 stykk 160gb Samsung , 8 stykk Hitachi 250 gb , 3 stk seagate 250 barracuda sata , 200gb seagate sata og en 74gb raptor sata til os disk. Som kontrollerkort bruker jeg rimelige HighPoint Rocketraid 454 , og kjører 8 disker på hver av disse i ett raid 5 volum, de resterende 5 sata diskene kjører jeg onboard på kortet uten raid. På denne måten , er det kun kontroller kortene som står på PCI bussen .. jeg overfører med ca 75-80 mb/sec fra raid 5 volumene over nettverket, så må si meg fornøyd med ytelsen . Ulempen med disse kontrollerne er at de bruker cpu kraft når du SKRIVER til raid 5 volumet, så på min 3,2 ghz p4 HT så ligger den rundt 40-50% på begge threadene, men merker ikke noe lagg med maskinen da. Men siden det er dedikert filserver, så gjør ikke dette noe Skriveytelsen er ca 10-12 mb/sec på raid 5 , men til arkivering / filserver og nedlasting fra internet på en 4mbit linje, holder dette i massevis. Har enda ikke hatt en disk som har dødd, så vet ikke hvordan raid 5 restoring funker, men har hørt andre me lignende kontroller og det ska funke greit. Så mitt tips til deg, er i grunn , skal du ha noe rimelig og raskt greit NÅ , så kjøper du et Asus P4C800-E fra komplett demovare (handlet mine to kort for ca 600-800 pr stk) , en p4 3ghz (fås brukt for 6-900 kr) og ett highpoint 454 kort som koster tusenlappen på komplett. Det tror jeg vil holde mer en nok til din fillagring, både nå og ei stund i fremtiden. Trenger du noe mer ytelse en dette, vil jeg anbefale Highpoint 1820A eller 2200 , men de koster over det dobbelte da.. + du må ha dyrere s-ata disker, så da er egentlig spørsmålet om du trenger mer en 10 mb/sec skriving og 70-90 mb/sec lese ytelse. Bruker i dag ca 1 min og 20 sekunder å pakke ut et dvd-image (winrar filer) fra raid 5 volum til raptor disken (ca 4,3 gb ) Er det noe mer du lurer på , konfigurasjon/opsett osv så kan du sende en PM Jeg kjører Windows 2003 server.. linux har jeg ikke noe greie på. Endret 1. juni 2005 av xB^ Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Hvorfor 4, 6 eller 8, og ikke 5 f.eks? Fordi i RAID5 så vil du parvis skrive til diskene dine. data sendes til disk1,3,5,7,9,etc og pariteten sendes til disk2,4,6,8,10 etc. Har du 5 disker har du ingen disk å skrive pariteten til og du må vente på at disk1 blir ferdig med å skrive sin data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå