Rikky Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Av forskjellige årsaker har alle mine tre 120 GB-disker forlatt meg, så nå sitter jeg igjen med 1 stk 74 GB Raptor, 1 stk 200 GB S-ATA og 2 stk 200 GB P-ATA. Jeg har tenkt å sette opp en filserver når jeg flytter (er nok hvertfall et par mnd til), og vurderer en løsning med RAID 5 pga sikkerheten. I og med at jeg har 2 200 GB P-ATA-disker tenkte jeg å supplere med noen flere, disse får man jo billig for tiden. Jeg har imidlertid ingen erfaring med RAID, og lurer på hva man bør gå for når det gjelder kontroller. -Hva anbefales av kontrollere (det gjør ikke noe om den ikke koster skjorta), og er software-RAID et godt alternativ? -Hva skjer hvis en disk ryker, er det noe problem å erstatte den? -Er det noe problem å legge til flere disker? -Må diskene være tomme når jeg skal sette opp et RAID-array (jeg regner med svaret er ja, men det hadde vært fenomenalt hvis det motsatte var tilfelle)? -Bør jeg slutte å være så grådig og heller gå for S-ATA? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) gå for s-ata. billigere i lengden. edit: ja, diskene må være tomme til raid 5. -Hva skjer hvis en disk ryker, er det noe problem å erstatte den? <-- nei, skru av maskinen og bytt den. -Er det noe problem å legge til flere disker? <--- kommer an på kontroller, OS og hvordan du setter det opp. Endret 30. mai 2005 av CrZy_T Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 gå for s-ata. billigere i lengden. Kan du utdype litt? Takk for svar. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Promise SuperTrack SX6000 er en meget god 6 kanalers P-ATA Raid kontroller. Så skal du ha P-ATA ville jeg gått for denne. Skulle jeg satt opp/kjøpt en Raid basert hjemme-filserver ville jeg nok gått for S-ATA av flere årsaker. Av årsaker som. - enklere kabling - dedikerte kanaler som gir bedre ytelse samt at S-ATA sies å gi bedre ytelse i raid oppsett. - Størst utvikling innenfor S-ATA samt at du kan ha mulighet til å få tak i SATA-II raid kontroller med opptill 300MB/s pr. kanal osv. - Ellers alle fordelene med S-ATA standarden (se tidligere poster rundt S-ATA). Men en av manglene på S-ATA kontrollere jeg har sett i det siste er muligheten til å montere minnebrikker som cache. Cache er som kjent en meget viktig faktor i Raid og S-ATA kontrollerne jeg har sett har kun integrert cache i liten mengde. De med noe størrelse er svindyre. Hadde absolutt vært en fordel å kunne montere 1 PC3200+ brikke på disse. 512MB kjapp cache hadde da blitt meget billig. På ovennevte P-ATA kontroller kan du montere inntil 128MB PC100-133 som cache. Jeg hadde foretrukket min. 256MB i et litt større Raid-5 system, men 128 holder lenge for mitt 1-5 bruker miljø. Men du får vurdere fordeler/ulemper selv. Jeg bygde P-ATA nå i 4Q 2004 av den grunn at kontrollerne var bedre og diskene var gode og billige. Og diskene har en garanti på 3 år, så ryker de innen den tid er det ingen bekymring for meg ang. pris/tilgjengelighet på P-ATA innenfor 3 år. Og etter 3-5 år bygger jeg vel en ny server eller bytter disksystemet med S-ATAII/III/IV eller SAS. Kabling: Når det gjelder at P-ATA hindrer luftflyten i forhold til S-ATA kabler så vil jeg si det at monterer man opptil 6 disker i Raid-5 så har man for det første et godt kabinett som sikrer god luftflyt(eks. stacker som jeg har) og man bretter kablene slik at de tar minimal plass og man har ofte et fullengde kort montert i bunn også under diskene slik at luftflyten blir god. Det kan fort bli mer kaos med 6-8 stive s-ata kabler alle veier. Bytt de i det minste med de mykere med litt lengde. Endret 30. mai 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Promise SuperTrack SX6000 er en meget god P-ATA Raid kontroller. Ja, det bør den minst være, til den prisen! Må man så høyt opp i pris for å få en god kontroller? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 ettersom P-ata er noe som vil bli faset ut i løpet av "kort" tid vil den kontrollern du kjøper nå kun bli brukt i det systemet du bygger nå. En s-ata kontroller kan du fint bruke når du har tenkt å bytte disker. Etterhvert som p-ata blir mer og mer borte kan det også tenkes at det blir vanskeligere å få tak i disker hvis du skulle være så uheldig at en eller flere skulle gå i stykker. En annen ting er jo seff p-ata-kabel vs s-ata-kabel når det gjelder kjøling. s-ata-kabelen hindrer som kjent ikke så mye luft som p-ata-kabelen gjør. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) La inn mer info i forrige post som også argumenterer for/mot senere innlegg. Jeg kjøpte min brukt til under halve prisen. Og hva mener du med en "god" kontroller? Hva er en "god" Raid kontroller for deg? Det bør du tenke igjennom først. Men skal du kun ha data-sikkerhet og ikke må ha topp ytelse og en dedikert "filserver" ville jeg nøyd meg med et enklere Raid-5 system og tom. det som finnes innebygd av Raid-5 i enkelte hovedkort. Så da blir vel svaret en "enkel" 4-8 ports S-ATA PCI kontroller, som gir mulighet for mange disker, uten at man får nødv. topp ytelse og den beste funksj. Sørg for at den har integrert prosessor og nogenlunde bra med cache. Div. funksjonalitet som å utvide dynamisk er også fornuftig, samt varsling om feil på fornuftig måte etc. En av de viktigste områdene er funksjonalitet rundt hva du må/kan gjøre når feil oppstår. Jeg ville ikke byttet mitt før jeg fikk en bra PCIe basert S-ATA X/SAS løsning. (Dagens SCSI løsninger blir altfor dyrt og mer beregnet for store, robuste og krevende mange-bruker miljøer, men SAS Kan se ut til å få bedre priser) Endret 30. mai 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Theo343: Takk for godt svar, jeg skal vurdere S-ATA. Hva jeg mener er en god kontroller? Ja, si det. Jeg har som sagt ingen erfaring med RAID selv. Men jeg ser av brukererfaringene på Komplett at de billigste kontrollerne har fått gjennomgå litt. Jeg gidder ikke å kjøpe noe jeg kommer til å få problemer med for å spare noen kroner. Ytelse er ikke veldig viktig, men nå vet ikke jeg hvor mye forskjell det er på de forskjellige kontrollerne i praksis. Det kommer nok sjelden til å være mer enn en klient som skriver/leser til/fra filserveren. Kjøling i kabinettet er ikke noe problem, enten jeg går for P- eller S-ATA. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Raid-5 er jo regne-krevende, så prosseseringsenheten på kortet er også viktig for Raid ytelsen. På IDE selges det vel faktisk kort som benytter CPU til dette, så sjekk nøye. Endret 30. mai 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
xoop Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Hvis du ikke har så enorme behov for ytelse, så kan du jo også kjøre software RAID. Med software RAID kan du jo også kombinere både S-ATA og IDE. Dette krever jo også at operativsystemet du skal bruke har støtte for software RAID5 (WinXP støtter bare RAID0). Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg bruker selv den innebygde software-raid5 i windows, med 8 like disker. Fordelene er: 1. Billigere enn hardware kontroller. 2. Du kan flytte hele raidet til en helt annen maskin med helt andre IDE/SATA-kontrollere uten det minste problem hvis noe i maskinen din skulle ryke. (Tenk hvis din dyre hardwarekontroller ryker om 2 år, og du ikke får fatt i nøyaktig maken? Da var sikkerheten i raidet bortkastet!) 3. Ingen begrensning i antall disker, du kan stappe inn så mange disker du har utganger til! Eneste ulempe: Prosessoren i maskinen må ta utregningen av paritet (XOR) som en hadwarekontroller ellers ville tatt. I min P4-2GHz betyr det at prosessoren ligger på 20-30% under skriving til raidet. Men i en filserver som ikke gjør annet, plager ikke det meg. Du kan ikke utvide med flere disker uten å fjerne raidet fra diskene først, så ikke vær gniten når du først setter opp et raid! Lykke til! EDIT: Win2000 og 2003 server har RAID-5, men XP kan lett "fikses" på slik at det kan: http://www6.tomshardware.com/storage/20041119/index.html Endret 30. mai 2005 av ozone Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Software høres absolutt interessant ut. At prosessoren må ta sin del av jobben kan jeg leve med. At det ikke går an å legge til flere disker i etterkant hørtes imidlertid ut som en ganske stor ulempe. Edit: Takk for XP-RAID5-linken, skal ta en titt på den. Endret 30. mai 2005 av Rikky Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 *klipp*2. Du kan flytte hele raidet til en helt annen maskin med helt andre IDE/SATA-kontrollere uten det minste problem hvis noe i maskinen din skulle ryke. (Tenk hvis din dyre hardwarekontroller ryker om 2 år, og du ikke får fatt i nøyaktig maken? Da var sikkerheten i raidet bortkastet!) *klipp* Har du prøvd dette? Flytte hardware-raid pleier ikke å være noe problem så lenge du får tak i en kontroller fra samme produsent. til Theo343: Du sier at en fordel med S-ata er at man har 1 kanal pr disk. Dette har man også på p-ata raid-kontrollere. En annen ting er at man også får s-ata raid-kontrollere med batteribackup og cache, problemet er at prisen øker. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Ja, jeg "måtte" prøve det da jeg byttet hovedkort for en stund siden. Jeg hadde 8 80GB disker i raid-5. 4 disker på den integrerte IDE-kontrolleren og 4 på Promise PCI-IDE kontroller. Og systemet på 1 SCSI disk. Installerte Win2003server på SCSI-disken med det nye hovedkortet, og koblet hele raidet på på samme måte, og etter å ha godkjent diskene i diskbehandling var raidet på plass! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Crzy: Det er riktig at de fleste P-ATA raid kontrollere kun tillater 1 enhet pr "kontroller" og kjører alt som master og dermed gir en dedikert kanal/kontroller-bus til hver disk. Så det poenget var nok unødvendig og upresis av meg. Det jeg heller ville frem til var at det er flere fordeler med SATA designen ovenfor PATA og da tenker jeg ikke på de fysiske serielle grensesnittene med hele designen. Kan quote noen ting her. Serial ATA – Enhanced Reliability, Hot-Swap Support, First Party DMASerial ATA adds 32-bit CRC error correction for all bits transmitted, as opposed to only data packets in Ultra ATA. Also, Serial ATA supports hot-swapping via hardware support and by design of the connector (variable length pads, minimal insertion force design, and a specified location on device backing plates). With the proper software drivers Serial ATA devices may be hot-plugged internal to the box or blind-mated to a backplane or device bay. Serial ATA also provides built in support for first-party DMA, removing bottlenecks associated with on-board DMA controllers. Serial ATA Achieves and Surpasses Bandwidth of Parallel Ultra ATA through Design Enhancements· Differential signaling allows rejection of crosstalk and ground-bounce as common-mode noise · Embedded clocking provides advantages of source-synchronous clocking without problems related to clock-skew from poor strobe signal integrity and mismatched trace lengths · More controlled cable design, allowing longer cables · Serial ATA connector properly deigned to reduce crosstalk, a major issue with the legacy Ultra ATA connector · Automatic impedance matching greatly reduces ringing and thus settling time · Less complexity and less board space required for trace routing · Low voltage signaling (as low as 0.5V max voltage) allows for compatibility with future design processes · Serial ATA bus architecture enhancements allow for an initial speed of 150Mbytes/sec, with a planned roadmap up to 600Mbytes/sec Serial ATA Offers Advantages over Ultra ATA Technology · Point to point connection topology ensures dedicated 150Mbytes/sec to each device · Thinner, longer cables for easier routing · Fewer interface signals require less board space and allow for simpler routing · Better connector design for easier installation and better device reliability · CRC error checking on all data and control information · Hot-swap capability · First-party DMA support NB! Det skal ikke være store problemet å flytte et hardware raid fra en kontroller til en annen da RAID i seg seg selv er en standard, men at det kan være propritære ting som gjør at man kan få problemer mellom forskjellige leverandører av kontrollere kan vel forekomme. Software raid i NT har jeg kun benyttet til JBOD(crazy og kun test) og vet ikke hvor godt det er til Raid 5. Software har ofte flere feilmuligheter enn hardware. Slik sett kunne du evt. droppet Raid og kjørt et dynamic disk med volume oppsett og brukt S.M.A.R.T som early warning system. Endret 30. mai 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 SoftwareRAID-5 i windows har eksistert i 10 år snart, og hvis du søker på nettet finner du utallige eksempler på at det funker og har reddet mange fra å miste data. Microsoft ville aldri beholdt denne muligheten hvis ikke den var stabil.(?) Å stole på S.M.A.R.T til å varsle deg FØR disken ryker? Jeg sier bare lykke til! Det fine med RAID-5 er at uansett hvor mange disker du benytter i raidet, taper du bare kapasitet tilsvarende 1 disk. Og raidet tåler at 1 tilfeldig disk ryker uten å slutte å virke. Når du erstatter disken har du igjen redundans. Sannsynligheten for at 2 disker ryker samtidig er ganske liten. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg vet hvor lenge Raid-5 har vært tilgjengelig i software. Har jobbet med servere og div. Raid siden 93. Jeg vet også hvilken fuksjonalitet det tilbyr. Microsoft er vel ikke akkurat fjellstøtt på alle sine software implementasjoner? Men uten å dra Microsoft inn i dette så er det selvf. flere muligheter for midl. feil/bugs ved å kjøre noe software basert enn hardware. Kjenner selv til en som solgte sin raid kontroller og kjører med s.m.a.r.t på et linux system. Funker helt greit og har byttet 1 disk på garanti. Men slikt sett, skulle jeg kjørt win2k+/xp hadde jeg nok vurdert software raid og god backup av konfig/system state osv. Endret 30. mai 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Olebrumm71 Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) En ganske bra artikkel jeg leste nylig med test av 9 Serial-ATA RAID kontrollere: Comparison of nine Serial ATA RAID 5 adapters En av de bedre kontrollerne fra den testen kan forøvrig kjøpes hos www.pyton.no. Feks: SATA Raid-kontrollere hos pyton.no Edit: Fikset en link. Rikky. Endret 30. mai 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Takk for svar alle sammen, jeg er hvertfall blitt litt klokere. En S-ATA-løsning vil jo ha en dyrere inngangsbillett, men jeg skal regne litt på det. Olebrumm71: De kontrollerne hos Pyton var jo grisedyre, men jeg ser at HighPoint RocketRAID 1820A som koster kr 2350 hos komplett ble anbefalt i testen du linket til. HighPoint har også en modell med SATA2 som koster 2750. Er dette også noe man bør ta med i vurderingen? Jeg ser tusenlappene flagre avgårde, men det er jo for så vidt noe jeg er vant med når jeg skal kjøpe noe nytt til PC-en. Lenke til kommentar
joker Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 leste noe om det på tomshardware og der kom ikke softwareraid så halvgalt ut , du finner det sikker i arkivet der de testet hardware opp mot software RAID Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå