Gå til innhold

Franskmennene sier nei til den ny EU-grunnloven


Anbefalte innlegg

Og der leser jeg at Raffarin har gått av som statsminister. Skjønner egentlig ikke at han i det hele tatt ble sittende under valgkampen. (Nå skal det legges til at det meste jeg vet om hans siste bedrifter har jeg fra et fransk satireprogram. Skremmende nok stemmer det godt med virkeligheten.)

 

Trist at det ble nei i og med at de fleste unge, franskmenn som er litt verdensvant, og generelt sett folk som har noe mellom ørene støttet grunnloven. Ellers var debatten før valget sakelig, og det var stort engasjement i valget. Demokratisk sett ble det riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Skjønner. De kloke støttet grunnloven, mens de uvitende gamlingene var imot. Hehe morsomt.

Man får lett det inntrykket av å besøke landet. Men det skarpeste skillet går mellom dem som i utgangspunktet syns EU er en god idé og dem som syns EU er en dårlig ide. I siste gruppe finner man nasjonalister, kommunister og i likhet med Norge, bønder. Beklager mitt muligens ukorrekte standpunkt, men jeg har aldri møtt en fransk EU-motstander jeg vil kalle for opplyst.

Lenke til kommentar
Man får lett det inntrykket av å besøke landet. Men det skarpeste skillet går mellom dem som i utgangspunktet syns EU er en god idé og dem som syns EU er en dårlig ide. I siste gruppe finner man nasjonalister, kommunister og i likhet med Norge, bønder. Beklager mitt muligens ukorrekte standpunkt, men jeg har aldri møtt en fransk EU-motstander jeg vil kalle for opplyst.

Minner meg meget om et fjellrike i nord med ca. 4,5 millioner innbyggere og sort gull i havet.

Lenke til kommentar

Jøss. Over 50 prosent av frankrikes befolkning er visst enten kommunister, nasjonalister eller bønder? Skarpt.

 

På tide vi tar ett oppgjør med alle disse naive folkene som bare ødelegger vårt lille frihandelsprosjekt! De burde være glad de får være med på det! Selv om de ikke har noe de skulle ha sagt utenom disse avstemningene..

Lenke til kommentar
Jøss. Over 50 prosent av frankrikes befolkning er visst enten kommunister, nasjonalister eller bønder? Skarpt.

Glemte selvsagt offentlig ansatte (post, jernbane, etc.). Du kan fortsette kveruleringen dersom du kjenner forholdene (les: har bodd i Frankrike i et lengre tidsrom) og kan hoste opp noen saklige argumenter.

Lenke til kommentar

En kompis av meg har bodd i Frankrike og studert der. Vel, han er imot EU, og mener vel ikke at hans meningsfeller i Frankrike er det du sier? Tvilsomt.

 

Hvem kverulerer? Du sa det selv, jeg synes bare du hadde et naivt syn på ting. Litt sånn: indoktrinert i høyresiden som tror alt dreier seg om "enten med oss eller mot oss", der de som er mot er kommunister og bolsjeviker...

Lenke til kommentar
Du sa det selv, jeg synes bare du hadde et naivt syn på ting. Litt sånn: indoktrinert i høyresiden som tror alt dreier seg om "enten med oss eller mot oss", der de som er mot er kommunister og bolsjeviker...

Jeg er ikke så langt ut på høyresiden. Synet mitt kommer fra det jeg har sett, og ikke noe annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...