Gå til innhold

Franskmennene sier nei til den ny EU-grunnloven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Agar-nasjonalisme? Nytt ord for meg, mulig at du kan forklare kva du meiner med den uttalelsen din?

Skal vi gjette på at det skulle være agrar-nasjonalisme?

 

Jeg håper folk gidder å komme med begrunnede innlegg her, emnet fortjener litt seriøsitet. Selv har jeg ikke nok kunnskap om hva grunnlovs-forslaget dreide seg om til å si hva jeg synes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

*wee* On va fêter pour célèbrer José Bové :D Je me sent content. :)

(De som skjønner fransk vil nå med litt godvilje kunne tolke hva jeg prøvde å komme frem til.. Resten kan bare blåse i det... å øve før fransk-eksamen på fredag)

 

Jeg synes det er fint at de sier nei, men jeg må si at jeg generelt ikke liker nei-siden i Frankrike. De samme menneskene har nemlig en tendens til å bruke en del metoder som jeg anser som udemokratiske i forbindelse med andre saker.

Lenke til kommentar

Eg håpar for all del at frankrike sitt nei til EU er med på å bremsa opp EU sin vilje til å "overta" Europa. Synest det er merkelig at land velger å bli med i EU når det bare er 60 år siden sist dei kriga for å få eige sjølvstende. Satt litt på spissen så tykkjer eg at EU sin ideologi ikkje er så veldig forskjellig fra det tredje rikets ideologi. Er som sagt veldig satt på spissen detta her, men eg håpar dåke skjønnar kor eg vil hen.

Endret av je_breivik87
Lenke til kommentar

Hehe, ja, virkar sånn, men eg er litt enig i det med propaganda. Er jo ikkje så lenge sidan me såg på nyheitene at EU hadde laga ein teikneserie der "eit land som var så gammaldags at det til og med hadde konge" vart hengt ut som fiendar av EU. Dette landet kom båe eg og nyhetene fram te at da likna mistenkelig mykje på Noreg.

Lenke til kommentar
Hehe, ja, virkar sånn, men eg er litt enig i det med propaganda. Er jo ikkje så lenge sidan me såg på nyheitene at EU hadde laga ein teikneserie der "eit land som var så gammaldags at det til og med hadde konge" vart hengt ut som fiendar av EU. Dette landet kom båe eg og nyhetene fram te at da likna mistenkelig mykje på Noreg.

Det er jo temmelig rart ettersom EU land som Storbritannia, Sverige, Spania og Danmark alle har kongefamilier.... Hvorfor i all verden skal EU drive med "harselering" av egne medlemmer?

 

Eneste jeg har fått med meg med EU grunnloven er at EU skal få egen president og utenriksminister. Men "makten" er veldig begrenset i forhold til det som en president og utenriksminister normal har(som f.eks. i USA)

Lenke til kommentar
Syns det blir forklart nokolunde greit her

Jeg synes det forklares særdeles dårlig, jeg. Trådstarter sier minimalt om EU (det tråden hans/hennes angivelig skal handle om), men legger ut i det store og det hele om nazismen i Tyskland i førkrigs- og krigstiden, derav hvordan dr. Joseph Goebbels fikk ordnet Adolf Hitler til å fremstå som en helt på tross av mangel på heltedåder.

 

Poenget er; bare fordi Adolf Hitler (takket være dr. Joseph Goebbels) og Kaptein Euro tjener samme nytte i holdningsskapende arbeid, betyr ikke det at det er rettferdig å sammenligne EU med nasjonalsosialismen i Tyskland, før og under andre verdenskrig.

 

Det som mer eller mindre direkte og indirekte sies i denne tråden er at EU er nazismen. Om ikke så, så i hvert fall et ekvivalent onde.

 

Merk; Jeg er verken for eller i mot EU. Jeg reagerte knapt på trådstarters vinkling og valg av ord. (se; negative ladete ord)

Lenke til kommentar

Men kvifor skal Noreg verta med i eit samarbeid som minskar vårt eige sjølvstende då? Eg er veldig for handelssamarbeid, men når det utviklar seg til at "hovudstaden" vert brussel, og der bestemmer dei lovar og reglar som skal påleggas andre EU-land, sjølv om gjennomsnittlige personen i eit medlemsland er heilt i mot dette. Det eg vil fram til er at EU styrer på sine egne vilkår og behov, og bryr seg ikkje om lokale behov.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett et politisk samarbeid. Dagens EU tvinger medlemslandene til å ha frihandel, ren markedsøkonomi mer eller mindre. Det burde være opp til hvert enkelt land å få bestemme sin egen økonomi.

 

Dessuten er den demokratiske siden av EU...vel ikke så demokratisk! Og som nevnt av je_breivik87 så er avstanden til makten for stor for at et slikt samarbeid skal kunne fungere på flere plan.

 

Men én ting skal de ha; det har blitt bedre forhold mellom europeiske stater, spesielt Frankrike og Tyskland som alltid har vært fiender. Samarbeid minsker sjansen for konflikt. På den andre siden har det blitt sagt at forholdet mellom EU-landene og andre land har blitt forverret.

Lenke til kommentar
Men kvifor skal Noreg verta med i eit samarbeid som minskar vårt eige sjølvstende då? Eg er veldig for handelssamarbeid, men når det utviklar seg til at "hovudstaden" vert brussel, og der bestemmer dei lovar og reglar som skal påleggas andre EU-land, sjølv om gjennomsnittlige personen i eit medlemsland er heilt i mot dette. Det eg vil fram til er at EU styrer på sine egne vilkår og behov, og bryr seg ikkje om lokale behov.

Kan sies om dagens Norge, hvor stortinget (som i denne sammenligningen blir EU parlamentet) pålegger kommunenorge (medlemslandene) lover og regler.

 

Men igjen... jeg vet ikke hvor jeg står... for eller i mot. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...