Togo Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har sikkert en 50 dvd filmer som jeg maa paa ett vis faa tilbake til norge. En av mulighetene er at jeg sender filmene via post, men da kommer dilemmaet om toll og moms opp. Maa jeg betale moms hvis jeg eier filmene? En annen mulighet er jo aa pakke de i kofferten, men 50 filmer med eske tar jaevlig stor plass... Men moms paa 50 filmer er ikke saerlig hyggelig det heller... Noen forslag? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Du etaler vel ikke moms på egne ting. Kjenner folk som under lengre utelandsopphold har sendt div. bagasje, souvenirer, klær og slikt hjem til seg selv. Tror det går an å få slike papirer på at du eier det er ikke helt sikker her. Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Ta med discene selv og send coverene. Funker ikke det bra? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Vet du hva vi gjorde da vi skulle tilbake? leide en container. Det du gjør er at du går og kjøper nytt kjøleskap til mor, 63 tommers TV til far, og vips så er containeren halvfull. Go wild på Polo Outleten, og containeren er tre kvart full. Nå kan du fylle opp med diverse ting du har brukt i junaiten. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Jeg har en ide! Jeg leier et lasteskip saa jeg kan sende hjem huset bestemor kjoepte, bila bror gav meg, og yachten jeg fant. DVDene kan jeg sikkert stue bort i baggasjerommet til McLarenen jeg fikk... Vaer saa snill, Joachim, slutt. Pakkis: Ja, jeg tenkte paa det, men vil de sjekke coverene for aa se om det er film i de? Nekter jeg aa tro. Endret 29. mai 2005 av HeavenHell Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 OK, det ble kanskje for tullete. Men med erfaring post US-NO, ville jeg anbefale deg å fylle en svær kasse og sende med DHL, TNT el. (FedEx er vel mest dokumenter). Posten mellom US og Norge roter seg vekk og tar hundre år. Dessuten er den dyr. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Jo, jeg kan selvsagt sende det med FedEx osv, men USPS eller FedEx, alt maa igjennom tollen. Med mindre jeg har misforstaatt det hele. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Riktig. Men jeg kan fortelle deg en ting... Alle de fire siste pakkene fra USA, enten det har vært store dokumenter eller gaver, sendt med posten, har vært åpnet i tollen. Ingen av de tre siste budsendte USA-pakkene har vært åpnet. Men det er jo ikke statistikk.. Det som kanskje er enklest er å tolldeklarere det som en gave /krysse av for gift), og adressere til faren din. Er det grense på gaver? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Ja, saavidt jeg vet saa er det det, 1000kr. Hvis ikke hadde det vaert null problem. En annen ide kan jo selvsagt vaere at jeg skriver verdi $100. Siden ingen kvittering vil bli lagt ved har de ikke noe bevis for det motsatte..? Endret 29. mai 2005 av HeavenHell Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 En slem tollkontrollør vil da "sette verdi". Han sier sikkert hundre kroner per film... Men du... Hva med å dele opp sendingene? Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Gaar selvsagt an, det og, men da vil det bli dyrere, siden hver film koster ca. 150kr ~ $20, og det gaar 6-7 i hver boks.. Blir mange bokser da. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Tror jeg satser på overvekt på flyet jeg. Eventuelt sende andre ting med posten... Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Vel, har allerede 3 kofferter som er riiiimelig fulle... Hm, jeg faar vel sende en milliard bokser hjem. *Legge av $100 for aa sende ting hjem* Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Send en koffert med DHL... Eller med posten. Alt for å unngå tollproblemer, eller hva? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Eller enda enklere... Send en mail til tollvesenet... www.toll.no Lenke til kommentar
Togo Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Vel, har allerede 3 kofferter som er riiiimelig fulle... Hm, jeg faar vel sende en milliard bokser hjem. *Legge av $100 for aa sende ting hjem* Lenke til kommentar
Togo Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Sendte en mail til tollen, og her er hva jeg fikk til svar: Til Terje Hekkelstrand Sender du disse filmene som frakt, må du ved innførselen betale 25 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader. Dumme, dumme tollen. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Sendte en mail til tollen, og her er hva jeg fikk til svar: Til Terje Hekkelstrand Sender du disse filmene som frakt, må du ved innførselen betale 25 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader. Dumme, dumme tollen. Nå har du havna på svartelista, så all post i forbindelse med dette navnet blir sikkert sjekka.. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg tenkte det samme, derfor sendte jeg under et psevdonym :--) Skifta navnet da jeg la den ut her. Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Du må selvfølgelig betale moms når du tar med deg filmene til Norge så lenge de er kjøpt i utlandet. Om du kjøpte dem på veien hjem, eller for 17 måneder siden spiller ingen rolle. Skal de inn i Norge skal de beskattes Men... hva med denne løsningen: Ta alle dvd-platene og legg dem i en slik spindel-boks man får når man kjøper tomme plater. De fås i størrelser på 10, 25, 50 eller 100 plater, og tar ikke allverdens plass. Deretter tar du alle inlay-arkene ut av dvd-coverene og pakker dem på en lur måte. Og selve dvd-coverene selger du på loppemarked før du reiser derfra. Når du kommer hjem kjøper du nye dvd-covere til et par kroner stykket og setter alt sammen igjen Husk forresten på at når du personlig bærer varene over grensa til Norge, så kan du ikke kan ta med deg for mer enn NOK 5000,- til sammen uten å betale moms. Endret 30. mai 2005 av Mr. Floppy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå