Gå til innhold

Sende DVD'er hjem tilbake til Norge

Anbefalte innlegg

Jeg har sikkert en 50 dvd filmer som jeg maa paa ett vis faa tilbake til norge. En av mulighetene er at jeg sender filmene via post, men da kommer dilemmaet om toll og moms opp. Maa jeg betale moms hvis jeg eier filmene? En annen mulighet er jo aa pakke de i kofferten, men 50 filmer med eske tar jaevlig stor plass... Men moms paa 50 filmer er ikke saerlig hyggelig det heller...

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du etaler vel ikke moms på egne ting. Kjenner folk som under lengre utelandsopphold har sendt div. bagasje, souvenirer, klær og slikt hjem til seg selv.

Tror det går an å få slike papirer på at du eier det :hmm: er ikke helt sikker her.

Lenke til kommentar

Vet du hva vi gjorde da vi skulle tilbake? leide en container. Det du gjør er at du går og kjøper nytt kjøleskap til mor, 63 tommers TV til far, og vips så er containeren halvfull. Go wild på Polo Outleten, og containeren er tre kvart full. Nå kan du fylle opp med diverse ting du har brukt i junaiten.

Lenke til kommentar

Jeg har en ide! Jeg leier et lasteskip saa jeg kan sende hjem huset bestemor kjoepte, bila bror gav meg, og yachten jeg fant. DVDene kan jeg sikkert stue bort i baggasjerommet til McLarenen jeg fikk...

Vaer saa snill, Joachim, slutt.

Pakkis: Ja, jeg tenkte paa det, men vil de sjekke coverene for aa se om det er film i de? Nekter jeg aa tro.

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

Riktig. Men jeg kan fortelle deg en ting... Alle de fire siste pakkene fra USA, enten det har vært store dokumenter eller gaver, sendt med posten, har vært åpnet i tollen. Ingen av de tre siste budsendte USA-pakkene har vært åpnet. Men det er jo ikke statistikk..

Det som kanskje er enklest er å tolldeklarere det som en gave /krysse av for gift), og adressere til faren din. Er det grense på gaver?

Lenke til kommentar

Ja, saavidt jeg vet saa er det det, 1000kr. Hvis ikke hadde det vaert null problem.

En annen ide kan jo selvsagt vaere at jeg skriver verdi $100. Siden ingen kvittering vil bli lagt ved har de ikke noe bevis for det motsatte..?

Endret av HeavenHell
Lenke til kommentar

Sendte en mail til tollen, og her er hva jeg fikk til svar:

Til Terje Hekkelstrand

Sender du disse filmene som frakt, må du ved innførselen betale 25 %

merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader.

Dumme, dumme tollen.

Lenke til kommentar
Sendte en mail til tollen, og her er hva jeg fikk til svar:

Til Terje Hekkelstrand

Sender du disse filmene som frakt, må du ved innførselen betale 25 %

merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader.

Dumme, dumme tollen.

Nå har du havna på svartelista, så all post i forbindelse med dette navnet blir sikkert sjekka.. :p

Lenke til kommentar

Du må selvfølgelig betale moms når du tar med deg filmene til Norge så lenge de er kjøpt i utlandet. Om du kjøpte dem på veien hjem, eller for 17 måneder siden spiller ingen rolle. Skal de inn i Norge skal de beskattes :(

Men... hva med denne løsningen: Ta alle dvd-platene og legg dem i en slik spindel-boks man får når man kjøper tomme plater. De fås i størrelser på 10, 25, 50 eller 100 plater, og tar ikke allverdens plass. Deretter tar du alle inlay-arkene ut av dvd-coverene og pakker dem på en lur måte. Og selve dvd-coverene selger du på loppemarked før du reiser derfra. Når du kommer hjem kjøper du nye dvd-covere til et par kroner stykket og setter alt sammen igjen :)

Husk forresten på at når du personlig bærer varene over grensa til Norge, så kan du ikke kan ta med deg for mer enn NOK 5000,- til sammen uten å betale moms.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...