Playmofetish Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har fått det ærefulle oppdraget å bygge en PC til min onkel. Denne PCen skal være en kombinert familie- og videoredigerings-PC, med helt vanlige oppgaver som internett og kontor-saker, pluss hjemmeredigering i Pinnacle Studio 9. Det vil bli særdeles lite spilling, om noe i det hele tatt, så skjermkortet er ingen viktig del. Selv sverger jeg til AMD, men har nå bestemt meg for Intel pga. video-oppgavene. Fra før av har min onkel sittet med en P3 1GHz/256MB-maskin, som nå nylig gikk i lynet. Jeg vil derfor tror at uansett hva han får av en ny PC, vil det bli en voldsom stor forskjell for han. Han vil ha noen han ikke må bytte ut etter sommeren, og en PC som klarer å redigere en enkel filmsnutt på mindre enn et døgn, noe den forrige PCen brukte. Budsjett: Har intet, men har lagd et oppsett han har sett på som syntes bra, til ca 8100,- Alt over det bør kunne forsvares med at det blir så og så mye bedre i henhold til prisen. Han trenger da kabinett med all innmat, og gyldig Windows-lisens. Her er mitt føreløpige oppsett fra Komplett. Jeg vet stort sett hva han skal ha, men ønsker innspill om ting som kan forbedres, eller om det er kjente praktiske problemer med enkelte av komponentene. Here we go: In-Win S508 Midi Tower ATX SortKabinett m/350W Power 595,- Intel Pentium 4 540J 3.2GHz SocketLGA775, 1MB, BOXED m/vifte 1850,- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MBKit w/two matched Value Select 512MB 835,- 2 x Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA28MB 7200RPM NCQ 2 x 850,- = 1700,- NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 495,- Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mmFan Socket A/478/775/754/940, (12-24db) 195,- Abit AS8, I865P, Socket-775, ATX, SATALAN, Dual-DDR, Raid, Firewire, AGP8X 835,- Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 128MBAGP8X, ATI9600PRO, DVI-I,TV-Out, Full-Retai 760 Microsoft Windows XP Home SP2Programvare Norsk OEM 825,- Totalt uten frakt 8090,- Hovedkortet lurer jeg litt på. Det har Firewire og alt annet nødvendig, men er basert på et noe eldre chipset. Med de nyere chipsettene, 915 osv blir det fort mye dyrere, og du må en del opp i pris for å få Firewire, så vidt jeg har sett. Så hvis noen har noen tips med tanke på forbedringer/endringer, fyr løs! Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Rammen er billig men duger sikkert til ikke så krevende oppgaver. skjermkort er godt nok, men for 300 ekstra så får du 6600 som er endel bedre. kjøp 250gb disker? siste 50gb koster veldig lite! Lenke til kommentar
Valent Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7080 Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 gå for valent sitt! skjermkortet er mye bedre. cpu er bedre i utgangspunktet men det sies jo at intel er bedre til de slags oppgaver. rammen er også bedre der. og jeg anbefaler seagate barracuda. (må gjerne hiv inn en til) tillegg med skjerm på det oppsettet! løp og kjøp! Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7080 dette er et godt kjøp.. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 RAMen vet jeg er god og duger helt fint. Ingen vits i å slenge i masse ekstra på strammere timings, med mindre man sitter og måler forskjeller i bench-programmer dagen lang. Skal nok vurdere evt. 2x250, det var bare det at Samsung-diskene pleier å være veldig støysvake og gode, og til en veldig god pris. Bitspower-kjøleren tviler jeg sterkt på at passer på hovedkortet når jeg ser litt nøyere etter. Har noen andre en anbefaling på Socket 775-kjøler som ikke bygger så mye i bredden? Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Skal nok vurdere evt. 2x250, det var bare det at Samsung-diskene pleier å være veldig støysvake og gode, og til en veldig god pris. seagate barracuda er veldig stille hardisker de også. Sies at samsung hardiskene & barracuda er de mest støysvake! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7080 dette er et godt kjøp.. Det er jeg veldig klar over, men om jeg skulle hatt en ferdig-PC hadde jeg ikke lagd denne tråden. Aller først drev han og lurte på Dell, der jeg konsulterte han om forskjellige Dell-modeller. Men har ville til slutt at jeg skulle bygge til han. Dessuten trenger han ikke skjerm, mus og tastatur i første rekke, pluss at jeg tross alt har lyst til å bygge en PC til han. Hvis vi ser på Netshops tilbud i forhold til mitt oppsett, ser man at for 1900,- ekstra får man: En disk mindre, en flatskjerm, mus og tastatur og et bedre skjermkort som rett og slett blir overkill. Alt i alt et mye bedre til bud fra Netshop, men mer enn han trenger på grafikkfronten, og en prosessor som antakeligvis er mindret egnet til videoredigering enn P4 540. Jeg gjentar at jeg selv sverger til AMD pga. mitt behov, men at jeg i denne runden vil gå for Intel. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Skal nok vurdere evt. 2x250, det var bare det at Samsung-diskene pleier å være veldig støysvake og gode, og til en veldig god pris. seagate barracuda er veldig stille hardisker de også. Sies at samsung hardiskene & barracuda er de mest støysvake! Jeg har selv en Seagate 200GB IDE og en Seagate 200GB S-ATA, og bygd en PC til moren min med Samsung 120GB. Meget gode og støysvake disker ja. Men jeg har plukket opp småerfaringer fra de nyeste Seagate-diskene at de typiske Seagate-klikkelydene er mer plagsomme enn tidligere Seagate-disker. Dette gjelder vel da 250, 300 og 400, altså den nyeste serien deres. Lenke til kommentar
Valent Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7085 vil gjerne ha bevis for at intel er bedre til videoredigering da holder det ikke med sekunder!! (jeg vet at intel er "bedre" men det er ikke snakk om mange sekunder) og det er trossalt snakk om "3.2"ghz (ekstrem støyete versjon) vs amd 64 3500+ med cool&quite!! edit: du kan fjerne ting og tang (bare å trykke på endre det) + at du kan alltids sende netshop en epost og si, jeg ønsker å bygge pc'en sjølv (husk at WINDOWS XP følger med!!) Endret 29. mai 2005 av Valent Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7085 vil gjerne ha bevis for at intel er bedre til videoredigering da holder det ikke med sekunder!! (jeg vet at intel er "bedre" men det er ikke snakk om mange sekunder) og det er trossalt snakk om "3.2"ghz (ekstrem støyete versjon) vs amd 64 3500+ med cool&quite!! Er ikke mye som skiller i Pinnacle Studio 9 nei.. http://www.tomshardware.com/cpu/20040601/socket_939-20.html Endret 29. mai 2005 av taz Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Denne oversikten er vel litt nyere og mer aktuell: http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-18.html Encoding MPEG1 to MPEG2 i Studio 9 Plus: Intel Pentium 4 540: 2 min 23 sekunder AMD Athlon 64 3200+ Winchester: 2 min 45 sek DivX encoding fra MPEG2 til MPEG4 DivX: Intel Pentium 4 540: 1 min 56 sek AMD Athlon 64 3200+ Winchester: 2 min 22 sek Hvis man da kjører i gang en stor fil som vil ta 10 ganger så lang tid som eksemplene over, vil det etterhvert bli en del forskjell. Men vær så snill, hold dere unna Intel/AMD-off-topic-preik. Hvis dere absolutt skal anbefale AMD til videoredigering, sett heller opp et forslag på en PC uten skjerm, mus og tastatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå