Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dump ventil på diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, diselbiler fungerer ikke på samme måte som bensinbiler.

Turbo eller ei.

Google for forklaring eller så kan jeg ta det imorgen eller noe. :)

 

Edit: Det finnes eletronisk kontrollerte osv, men de har det ingen hensikt å bruke what so ever.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Kan kanskje få litt mindre turbo-lag.

Men det er vel heller lite merkbart på en turbo-disel som ikke er blodtrimmet vil jeg tro.

 

Edit: Uten å være helt sikker på hvorfor det ikke går an å bruke dump på disel er pga. at det ikke er vakum i 'inlet manifold'.

Derfor kan den ikke åpne seg manuelt, men må styres elektronisk. Så du kan kun bruke 2-piston dump.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Grunnen til at det ikke er mulig med en "vanlig" dumpventil på dieselbiler er rett og slett fordi dumpventilen trenger vakuum for å åpne. På bensinbiler dannes det vakuum bak gasspjeldet når det lukkes (gassen slippes). Dieselbiler har ikke et slikt gasspjeld, der er det dieselmengden ut fra dysene som reguleres med gasspedalen. Altså: ingen spjeld som stenger = null vakuum og ingenting som kan åpne dumpventilen.

 

Dieselmotorer suger ikke til seg drivstoff/luft slik en bensinmotor gjør. På dieselbiler sprøytes drivstoffet mekanisk/elektrisk inn i motoren.

 

*edit: dersom dette skulle være feil, så håper jeg noen kan forklare bedre :yes:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

de fleste lastebiler bruker trykkluft for å åpne clutchen. dvs at du får en "dump-ventil" lyd når du girer, siden luften som ble brukt ved clutching, slippes raskt ut gjennom en hurtigutløser ventil...

 

Har en kollega med en 406 2.0 HDI. Han har mekket til en dumpventil på denne. Han har en bryter på gasspedalen som aktiverer en magnetbryter koblet til dumpventilen. Når gasspedalen slippes, åpner magnetventilen dump'en...

 

kan få skikkelig gøyal lyd på dieselbilder, da disse oftest kjører med høyere ladetrykk :-)

 

har selv en 306 1,9Tdi. turboen er skrudd til 1,2BAR mot 0,7 originalt hehe...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kjøp siste utgave av bilbladet MAX. Evt tjuvles i butikken :tease:

 

Mener det står om dumpventil på diesel der. TROR konklusjonen var at det går an med dumpventil på diesel biler, men at det virker mot sin hensikt..... :hmm:

Lenke til kommentar

Dumpventilen er skapt for å beskytte turboen i bensimotorer mot trykkstøt når gasspjeldet lukkes. Dieselmotorer har ikke gasspjeld og derfor oppstår det ikke trykkstøt når du slipper gasspedalen.

 

Mao det finnes ikke noe teknisk grunnlag for å montere dumpventil på en dieselmotor, tvert i mot det er å fraråde fordi det vil føre til ufullstendig forbrenning med påfølgende sort røyk og dårlig ytelse når dumpventilen er aktivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...