Gå til innhold

GPU'en min ligger på 70-75 grader, er det mye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
70-75 grader er egentleg ikkje så mykje for dei nye korta. Du burde kanskje skifte kjølar vist du skal klokke endå meir.

Så det er ikkje skadelig for kortet og ligge på 75 grader også?

Trenger noen beroligende ord, for pcen restartet seg nettopp :cry: Da har den ligget på 75grader i 30min!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Hvis pc'en restarter seg pga varmen fra GPU'en er det kanskje tegn på at du bør forbedre ventilasjonen? 75 grader er jo en del, men det skal nok tåles. Jeg ville byttet kjøler og sett hva som skjedde.. Høy temperatur over lang tid vil uansett slite litt på kortet..

Endret av Slettet+8745264
Lenke til kommentar

En prosessor ville antakeligvis ikke jobbet med normal spenning i det hele tatt ved -273 grader.

En prosessor er bygd opp av halvledere som leder strøm på en annen måte enn metaller.

Metaller får økt ledningsevne og mindre motstand ved lavere temperaturer.

Halvledere leder strøm bedre og har mindre motstand ved høyere temperaturer.

Dette er fordi halvledere leder strøm ved at elektroner eksiteres fra det høyeste okkuperte valenselektronledningsbåndet til det laveste uokkuperte valenselektronledningsbåndet. Jo mer energi du tilfører (varmere - økt entalpi) jo flere elektroner vil hoppe mellom båndene og du vil få økt ledningsevne. Det er litt forskjellig fra n-ledere og p-ledere.

Metaller har ikke fullt ut okkuperte molekylorbitaler, eller orbitalene overlapper hverandre i energi. Derfor er det unødvendig med ekstra energi for at elektronene skal hoppe til neste energinivå og dermed skape elektrisk ledningsevne. Ved lavere temperatur får du mindre vibrasjon mellom atomene og dermed mindre motstand for elektronene. (Enkelt forklart)

:w00t:

Lenke til kommentar
Ved -273 (høyst teoretisk i en pc) ville du oppleve fenomenet "superleder". Null motstand, det går heller dårlig overens med elektronikk... :)

Er du sikker på det der. Nå er det vel strengt tatt ingen molekylær bevegelse ved -273.16, og sannsynsligvis svært lite ledelse av strøm. Du har rett i en ting, at superledere dannes ved svært lave temperaturer, men det er kun i spesielle materialer. Jeg gidder ikke å sjekke med fakta her, men de varmeste superlederne i dag er varmere enn flytende nitrogen, som har en temperatur på -196 grader. Søk på superconductivity, og så finner du sikkert masse spennede :yes:

Problemet med halvledere og høy temperatur er knyttet til "thermal noise". Når temperaturen overstiger de maksimale grensene, vil en transistor satt som isolator risikere å lede pga termisk eksiterte atomer. I nyere prosessorer har de innført kobber og low-k, samtidig som prosessen blir mindre. Alt dette resulterer i lavere spenninger, og mindre motstand i brikken. Det de ikke får gjort noe med er termisk støy, dette følger de fysiske lover og er svært vanskelig å gjøre noe med.

Det jeg prøver å komme fram til er at nyere systemer er mye mer følsomme for termisk støy enn eldre prosessorer, fordi små uskyldige spenninger kan bli ganske store og betydelig når grensen mellom 0 og 1 blir mindre og mindre. Hvis dere ser på makstempen hos amd, kan dere se den er så lav som 60 grader hos winchester, mens palomino tålte rundt 80-85 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...