morra Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Når jeg har sittet på internett en stund og har kanskje flere åpne programmer eller faner i Firefox, så blir minnet "oppbrukt" og PC-en viser en systemmelding om at "memory dump started" (eller lignende) og en annen melding om "memory dump complete". For å komme videre må jeg stenge PC-en "hardhendt" ved å holde inne "startknappen" i noen sekunder. Er det noen måte jeg kan hindre at denne feilmeldingen kommer opp, eller iallefall begrense den til en advarsel? Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Kom med litt mer informasjon, så blir det enklere å hjelpe deg: Hvor mye RAM sitter i PCen? Bruker du sidevekslingsfil, i så fall, hvor stor er den satt på? Har du anelse om at kan være virus på PCen? Lenke til kommentar
morra Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Det er 256 MB RAM i maskinen. Sidevekslingsfilen er satt til 266 MB til 316 MB. Jeg tror ikke jeg har virus. Endret 31. mai 2005 av morra Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 bør ikke sidevekslingsfila vere 1.5 ganger større enn minnet da? 256 MB ram er ihvertfall alt for lite til dagens maskiner.. Hvilket OS kjører du med? Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det er 256 MB RAM i maskinen.Sidevekslingsfilen er satt på 266 MB. Jeg tror ikke jeg har virus. Hvor stor harddisk har du? Btw, kan du ikke si litt mer specs om PCen? Det gjør det enklere for oss å hjelpe deg Lenke til kommentar
morra Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 PC-en er en IBM ThinkPad T23 med Windows NT installert. Harddisken er ca 30 GB. Den har en 1150 MHz CPU. Spør gjerne etter andre spesifikasjoner Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Takk. Nå vet jeg at du ikke bør sette opp sidevekslingsfilen mer enn den er på - siden harddisken er på bare 30 GB. Tror sidevekslingsfilen skal være på cirka 1-2% av harddisken, men selvfølgelig kan du jo teste det ut. Fungerer det bedre etterpå og du har mye ledig plass på harddisken - keep it up! Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Takk. Nå vet jeg at du ikke bør sette opp sidevekslingsfilen mer enn den er på - siden harddisken er på bare 30 GB. Tror sidevekslingsfilen skal være på cirka 1-2% av harddisken, men selvfølgelig kan du jo teste det ut. Fungerer det bedre etterpå og du har mye ledig plass på harddisken - keep it up! Sidevekslingsfila er anbefalt til å vere ca 1.5 ganger større enn minne du har installert.. jeg kjører 1024 MB Ram og kjører sidevekslingsfilen på 1536 MB.. selv på en 30GB disk ville jeg også ha gjort dette.. og om OS'et dumper minnet så er det nettopp fordi filen er for liten og den tømmer for å få plass til nye data, som ikke får plass det heller.. Så enten må du til å formatere, eller så bør du installere mer minne å gjør sidevekslingsfilen større.. helst alle 3 på en gang EDIT: vil altså si at du har for mange prosesser som skriver til minnet samtidig.. Endret 30. mai 2005 av HiTeCk Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Med 256 MB fysisk minne + 256 MB sidevekslingsfil har du altså 512 MB med virituelt minne, som er det OS + programmer har tilgjengelig. Windows + Firefox bør ikke oppta så mye minne, men uten at jeg kjenner Firefox er det ikke umulig. Du første du bør gjøre er å la Windows selv styre hvor stor sidevekslingsfilen skal være. Da unngår du sannsynligvis at Windows går ned pga. mangel på minne, dersom det var dette som skapte problemer. Om du ofte bruker 512 MB virituelt minne på en maskin med 256 MB fysisk minne vil maskinen bli svært treg. Videre kan du følge med på minneforbruket i Task Manager og prøve å finne ut hva som beslaglegger så mye ressurser. "Memory dump started" har forøvrig ikke noe direkte med mangel på minne og gjøre, men er derimot en indikasjon på at en feil har oppstått. Dette kan føre til at en kopi av et minneområde som var i bruk lagres på harddisken slik at utviklere kan lete seg frem til hva som gikk galt. Kommer denne meldingen i form av en bluescreen? Du må nesten beskrive hvordan disse feilmeldingene utarter seg litt nærmere. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Til opplysning bruker Firefox ikke mer enn 30 til 50 MB RAM. Så jeg vil ikke tro dette er noe problem. Derimot, hvis du har en eller annen form for antivirusprogram/brannmur og lignende, kan det nok være disse som sluker alt minne. Jeg fikk en økning på 100 MB konstant etter installasjon av Norton Internet Security, men du verden - det var virkelig verdt det. EDIT: Det kan være blandingen av forbruket til OS, antivirusprogram (hvis du har det) og Firefox som til slutt kveler RAMen. Endret 30. mai 2005 av Panofix Lenke til kommentar
morra Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Jeg har to partisjoner med (7,4 GB + 20,5 GB) 27,9 GB totalt. Jeg har (5,3 GB + 19,9 GB) ledig plass. Skal jeg da skru opp størrelsen på sidevekslingsfila? Når jeg har brukt Firefox en stund, med vanlig bruk (åpning/lukking av nye faner, åpning av nye vinduer o.l), ser jeg i Task Manager at Firefox kan bruke 75 MB av minnet. Edit: Firefox kan bruke 75 MB av minnet Edit2: ...ingen programmer jeg bruker til vanlig, bruker like mye (programmet under på lista bruker 15 MB) Endret 31. mai 2005 av morra Lenke til kommentar
morra Skrevet 31. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2005 (endret) Kun en av partisjonene har sidevekslingsfil (den med Windows installert og minst plass). Skal jeg ha en slik fil på hver eller bare på en? Hva skal de(n) stå på? Endret 31. mai 2005 av morra Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Du kan godt sette filen til å være på partisjonen med størst plass. Og som sagt: la Windows få styre størrelsen selv, med mindre du har noen gode grunner til å sette størrelsen manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå