Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei pris forsåvidt, dette er definitivt et av de enkleste kamerahusene som er, bare så du er klar over det - mangler speillås, d.o.f.-kontroll, har lav blitssynk og lav øverste lukkertid.

I læringsøyemed fungerer dette helt greit, og du tar jo i og for seg ikke noe bedre bilder enn med en nikon F6 selv om et svært enkelt hus kan være begrensende for kreativ kontroll - tross alt er det optikken som lager bildet, ikke kamerahuset.

Er målet først og fremst å lære seg å forstå foto er et alternativ å kjøpe et gammelt manuellfokushus med en 50 mm, disse får du for slikk og ingenting og er svært morsomme å jobbe med - med kun lysmåleren som ikke er mekanisk er det ikke noe elektronikk som blander seg med hva du driver med.

Lenke til kommentar

takker for bra respons :)

Det kameraet til 700 er med objektiv ja.

olemm: Hvor kan jeg få tak i et slikt kamera du snakker om (gammelt 50mm med manuel fokus)?

og en ting til, hvor mye koster det for en film og å få den fremkalt?

Lenke til kommentar

Gamle systemkameraer kan man kjøpe på QXL og finn.no - dog forsøker mange å ta grenseløs overpris, og jeg mener grenseløs.

Det beste - hvis man tør, mange av klassisk-kamera-folket gjør det - er å kjøpe fra eBay.de, de har svært mange gamle speilreflekskameraer. Hvis man har flaks kan man kjøpe kamera for ikkeno, 2-300 kroner kanskje. Gjør litt research i forkant og vær tålmodig, så kan du få fingra i gammelt pentax-utstyr eller lignende.

700 kroner med objektiv hørtes unektelig billig ut, 28-90/28-80 eller noe sånt?Høres ut som en grei deal.

Filmfremkalling og -kopiering koster alt fra 30 til 250 kroner avhengig av sted og tida de bruker - og avhengig av filmtype. Dias er billigst, og motsatt må du betale skjorta og buksa for å få fremkalt s/hv (ikke C41, dog). Når du får litt grepet på fotograferinga kan du framkalle s/hv sjæl hvis du finner et mørkerom i nærheten, det er det erfaringsmessig ofte, fotoklubber o.l, morsomt og lærerikt - og ikke minst gir selvfremkalling DEG all kontrollen.

Lenke til kommentar
I læringsøyemed fungerer dette helt greit, og du tar jo i og for seg ikke noe bedre bilder enn med en nikon F6 selv om et svært enkelt hus kan være begrensende for kreativ kontroll - tross alt er det optikken som lager bildet, ikke kamerahuset.

Litt uenig i dette. Blant annet vil lysmålersystemet ha en del å si (langt bedre på F6). Bra lysmålersystem er viktig for å få helt korrekt eksponerte bilder i vanskelige situasjoner. Fokussystem (hvor korrekt fokus som stilles i AF modus) er også bedre på dyre kamera.

Lenke til kommentar

Joa, er udiskutabelt riktig det, og jeg mente på ingen måte ikke å sammenlikne et Canon EOS3000 med et Nikon F6, avstanden mellom de to er svært, svært stor å sammenlikne et hus til en drøy tusenlapp med et til 24-25k..

Det jeg mener å gjøre et poeng av i min oversimplifisering og underdriving av husets betydning er at relativt til digitalutstyr, betyr ikke huset så mye for bildekvaliteten - det er ikke huset som "lager" bildet, det bare gjør at objektivet kan lage bildet på filmen - i motsetning til hva som er tilfelle med si et D30 kontra et 1DS hvor bildet lages i og av huset og kvalitetsforskjellene vil være signifikante - poenget mitt er altså at man kan lage like fine bilder med et EOS3000 som F6 - forutsatt selvfølgelig at man har målt lyset riktig og fokusert rett. Det varierer imidlertid med huset hvor lett det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...