andesam Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har pluttselig blitt bitt av basillen, har funnet ut av at jeg vil skaffe meg et speilrefleks kamera. Tenkte i første omgang å kjøpe et analogt kamera. Fant et Canon EOS 3000, brukt til 700,-. Er dette noe å satse på? takker for svar Lenke til kommentar
olemm Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Grei pris forsåvidt, dette er definitivt et av de enkleste kamerahusene som er, bare så du er klar over det - mangler speillås, d.o.f.-kontroll, har lav blitssynk og lav øverste lukkertid. I læringsøyemed fungerer dette helt greit, og du tar jo i og for seg ikke noe bedre bilder enn med en nikon F6 selv om et svært enkelt hus kan være begrensende for kreativ kontroll - tross alt er det optikken som lager bildet, ikke kamerahuset. Er målet først og fremst å lære seg å forstå foto er et alternativ å kjøpe et gammelt manuellfokushus med en 50 mm, disse får du for slikk og ingenting og er svært morsomme å jobbe med - med kun lysmåleren som ikke er mekanisk er det ikke noe elektronikk som blander seg med hva du driver med. Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 [...] Fant et Canon EOS 3000, brukt til 700,-. [...] Hvis prisen er med et objektiv, er det greit nok. Hvis ikke tror jeg du kan gjøre en bedre handel. Se i så fall http://www.foto.no/bruktmarked/ og http://www.qxl.no/. Lenke til kommentar
andesam Skrevet 30. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2005 takker for bra respons Det kameraet til 700 er med objektiv ja. olemm: Hvor kan jeg få tak i et slikt kamera du snakker om (gammelt 50mm med manuel fokus)? og en ting til, hvor mye koster det for en film og å få den fremkalt? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Gamle systemkameraer kan man kjøpe på QXL og finn.no - dog forsøker mange å ta grenseløs overpris, og jeg mener grenseløs. Det beste - hvis man tør, mange av klassisk-kamera-folket gjør det - er å kjøpe fra eBay.de, de har svært mange gamle speilreflekskameraer. Hvis man har flaks kan man kjøpe kamera for ikkeno, 2-300 kroner kanskje. Gjør litt research i forkant og vær tålmodig, så kan du få fingra i gammelt pentax-utstyr eller lignende. 700 kroner med objektiv hørtes unektelig billig ut, 28-90/28-80 eller noe sånt?Høres ut som en grei deal. Filmfremkalling og -kopiering koster alt fra 30 til 250 kroner avhengig av sted og tida de bruker - og avhengig av filmtype. Dias er billigst, og motsatt må du betale skjorta og buksa for å få fremkalt s/hv (ikke C41, dog). Når du får litt grepet på fotograferinga kan du framkalle s/hv sjæl hvis du finner et mørkerom i nærheten, det er det erfaringsmessig ofte, fotoklubber o.l, morsomt og lærerikt - og ikke minst gir selvfremkalling DEG all kontrollen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 I læringsøyemed fungerer dette helt greit, og du tar jo i og for seg ikke noe bedre bilder enn med en nikon F6 selv om et svært enkelt hus kan være begrensende for kreativ kontroll - tross alt er det optikken som lager bildet, ikke kamerahuset. Litt uenig i dette. Blant annet vil lysmålersystemet ha en del å si (langt bedre på F6). Bra lysmålersystem er viktig for å få helt korrekt eksponerte bilder i vanskelige situasjoner. Fokussystem (hvor korrekt fokus som stilles i AF modus) er også bedre på dyre kamera. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Joa, er udiskutabelt riktig det, og jeg mente på ingen måte ikke å sammenlikne et Canon EOS3000 med et Nikon F6, avstanden mellom de to er svært, svært stor å sammenlikne et hus til en drøy tusenlapp med et til 24-25k.. Det jeg mener å gjøre et poeng av i min oversimplifisering og underdriving av husets betydning er at relativt til digitalutstyr, betyr ikke huset så mye for bildekvaliteten - det er ikke huset som "lager" bildet, det bare gjør at objektivet kan lage bildet på filmen - i motsetning til hva som er tilfelle med si et D30 kontra et 1DS hvor bildet lages i og av huset og kvalitetsforskjellene vil være signifikante - poenget mitt er altså at man kan lage like fine bilder med et EOS3000 som F6 - forutsatt selvfølgelig at man har målt lyset riktig og fokusert rett. Det varierer imidlertid med huset hvor lett det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå