Gå til innhold

Hjelp til Kraftig men stille pc!?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1 år gammel pc som jeg ønsker å oppgradere til en kraftigere og mer støysvak maskin... Maskinen skal brukes til tunge redigeringsprogram for bilder og film. Den skal ikke brukes til spill i det hele tatt så jeg vil fortsette å bruke mitt Gforce 3 skjermkort...

Jeg er veldig i tvil hvilken deler jeg skal velge nå som jeg skal oppgradere. Skal jeg velge intel eller amd!? Hvilken prosessor er kraftigst(evt. amd etter overklokking), samtidig som den er støysvak!??

Her er en liste over deler som jeg har tenkt å oppgradere på min pc:

Prosessor (Amd/Intel)?

Hovedkort?

Prosessorvifte?

Strømforsyning?

Skal i tillegg kjøpe en pc3200 512mb ram brikke. Hovedkortet må støtte denne rammen..

Jeg kan strekke meg til 4-5000 kr for disse delene, men jeg må nødvendigvis ikke ha det dyreste, men samtidig så er jeg veldig opptatt av ting skal gå kjapt (være kraftige komponenter..)

Hardiskene som jeg har i maskinen i dag bråker litt, men det er ikke de som utgjør mesteparten av støyen (det er nok strømforsyningen og psu viften..)

Håper det er noen som kan hjelpe meg!?

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal velge en prosessor til film redigering og bilder, så ville jeg ha valgt en intel prosessor med hyper threding teknologi som gjør at du kan gjøre flere oppgaver samtidig uten å gå ned på hastigheten.

Lenke til kommentar

Asus P5P800, I865PE, Socket-775, ATX SATA, GbLAN, DDR, Lyd, AGP8X 775,-

Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs 1699,-

Intel Pentium 4 550 3.4 GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/vifte 2450,-

Thermaltake SilentTower Heatpipe CPU-Kj øler Socket A/478/775/754/939 259,-

Totalt: 5183

Lenke til kommentar

Kommer noen greie forslag her ja.. Har lest på komplett.no at den prosessoren hadde fått mye skryt:D Godt poeng der Phax!! Ja, strømforsyning må jeg også ha. Har dere noen bra forslag til en musestille strømforsyning. Bør heller ikke være så alt for dyr. Er allerede over budsjette her... Som vanlig:( S939 system hadde heller ikke vært å forakte.. Jeg burde ha firewire ja. Har ekstern hd og dvkamera.. Hvilket h-kort burde jeg satset på innen socket 939?? Takker for alle gode kjøpsråd, helst med erfaring fra eget bruk..!!

Lenke til kommentar
Hvilket h-kort burde jeg satset på innen socket 939?? Takker for alle gode kjøpsråd, helst med erfaring fra eget bruk..!!

Jeg kjører et DFI LANPART SLI-DR hk. Vet at hele LANPARTY serien er veldig godt likt blandt de fleste, jeg er superfornøyd jeg også.

Eneste jeg tenker er at dette kanskje er litt overkill dersom du ikke skal overklokke?

Men bra er det ihvertfall, med støtte for både USB2.0 og firewire i (nesten) uendlige antall porter... :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg har forresten et miditower... Jeg har ikke byttet strømforsyning før på et kabinett... Så jeg bare nevner det..

4 skruer, no stress.

Lønner seg i de fleste/alle tilfeller å montere strømforsyning for du setter in hovedkortet , og ta ut hovedkortet før du tar ut strømforsyning.

Jeg har prøvd alle veier, og ovenfornevnte er desidert enklest, og ikke minst, sikrest!

Lenke til kommentar

Beklager dobbelposting! Jeg likte oppsettet til Christian... Med DFI Lanparty... socket 939, blir det jo snakk om amd prosessor... Da må det bli enda et oppsett her med prosessor... osv... Skal sjekke ut siden syar2003. Takk for tipset!!

Lenke til kommentar

Likte oppsettet ditt phax!! Thanks! Har leste en del anmeldelser for disse komponentene. Har fått veldig mye skryt!! Ligger nok ann til å bli dette oppsettet ja. Var forresten noen som nevte noe

om problemer med drivere til andre komponenter i maskinen når man kjører 64bits prosessor... Kan dette stemme??

Lenke til kommentar

nei det er bare visst du kjører 64bits windows at man trenger og finne 64 bits drivere. nå begynner de aller fleste produsentene og få disse ferdige så er bare og laste ned på nett. selv har jeg ikke hatt noe problemer med 64bits windows.

men prosessoren er bakoverkompitabel så du kan fint kjøre vanlig 32 bits windows med den, men du vil jo selvsagt ikke få utnytta potensialet til prosessoren din fullt ut .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...