Gå til innhold

Stillegående Strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en Enermax EG465P-VE FC PSU. Opplevde den ikke som å være særdeles støysvak. Kanskje var det noe feil med min?

Fint om noen hadde gjort en skikkelig test av PSUer med tanke på støy der en fikk testet de ulike Enermax modellene, Zalman, Noisecontroll varianten, en hjemmesnikret +++

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare skifte vifta?

Gjør faktisk en PSU til 12db as we speak, men HK støttet ikke lav turtall på CPU vifta så jeg må oppdatere nå.

PSU = 12db Papst

CPU = 16db Papst

Blir vel ikke stort bedre uansett hvilke andre merker du kjøper?

Lenke til kommentar

Bare til opplysning dette er mitt system for øyeblikket.

Chiftec Dragon Dx-01-BD (med standard 300w psu)

Amd 1400 mhz med CNPS 3100GP (silentmode 16db)

4x papst 12 db vifter

Seagate Barracuda IV Quiet 80 GB

Asus a7v266 mobo med Zalman Northbrigde Heatsink

Gainward Gf4 Ti 4400

Lenke til kommentar

Om strømforsyninger:

Effektiviteten til ei strømforsyning angir hvor stor del av energien den blir tilført i form av strøm på 220v-linja som kommer ut i andre enden til data-maskina. Alle PSU jeg har sett har en effektivitet på omtrent 70 prosent. Det betyr at for hver watt datamaskina får, blir 0,4 watt avgitt i form av varme inne i psu-en.

Utifra dette gjelder samme betrakninger som med fx. cpu-er. De store enermax-psu-a tror jeg har store kjøleribber i kobber. Det kan hjelpe på.

Utover litt variasjon i kvaliteten på de interne kjøleribbene er det viftene i psu-et det dreier seg om.

Jeg tror man kommer like langt med en tilfeldig duste-psu som man gjør med en enermax-psu hva angår støy hvis man tør ta i skrujern og tang. Hvis man lar ei standard psu-vifte kjøre på 5 volt og smører den skal man ha ei veldig stille datamaskin forøvrig for at psu-vifta da ikke skal bli overdøvd.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Har en Aopen 250w som jeg byttet ut vifta i med en Papst 19db fra Microplex. Når jeg var ferdig med monteringen fant jeg ut at jeg hadde satt vifta feil vei, men jeg gadd ikke å skru opp igjen. Dette har funket fett siden. Har også en 12db vifte men denne har jeg ikke testet. Er ikke vits da hd'en er det som lager lyd i kassa.(Quantum Quiet disk)

Meget billig og bra løsning.

PS: Vet ikke om dette funker på en 300w+ PSU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...