neph Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Dersom man bare har ansvarsforsikring på bilen (ikke kasko) og du da skulle bli påkjørt av en annen bil, så har man selvasagt ikke forsikring som dekker de skadene, MEN er det da den som kjørte på deg som må betale for skadene da?? Endret 29. mai 2005 av neph Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Dersom man bare har ansvarsforsikring på bilen (ikke kasko) og du da skulle bli påkjørt av en annen bil, så har man selvasagt ikke forsikring som dekker de skadene, MEN er det da den som kjørte på deg som må betale for skadene da?? Hvis motparten har skylda får du dekket alt på hans forsikring ja. Blir det skyldeling sliter du. Lenke til kommentar
neph Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 ok, la oss da si at en som ikke har noe annet enn ansvarsforsikring skulle være så uheldig (rent hypotetisk) å total kræsje en ny dyr bil ved et uhell, må man da betale skadene (eller ny bil) da?...altså da er man økonomisk ruinert med andre ord?.. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 etter det jeg har hørt så lønner det seg å kjøpe ett vrak til man får litt bonus. Dette fordi full forsikring er så dyrt at det ikke lønner seg før du får en fin bil og det har du vel kanskje ikke råd til med en gang. Da er det bedre å kjøpe en ny bil hvis den andre blir vrak =) Men det er bare noe jeg har hørt Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Og hvis du skal ha lån på en bil, krever banken gjerne at du skal ha full kasko, og det kan bli dyrt uten bonus. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Har du ikke kasko (del/hel), så har du ingen økonomisk sikkerhet på din egen bil. Dvs at om du kjører en Ferrari til 2,3 mill rett ut inn i Ladaen til naboen, så får du ingen erstatning på Ferrarien din. Avsvarsforsikring er man pålagt å ha, og denne vil dekke skadene på naboens Lada. Om man bli økonomisk ruinert, kommer an på hvor mye penger man har på bok. Det lønner seg vel ikke å ha full kasko om bilen koster under ~100k (ca), med mindre man har planer om å herpe den første uka. Når det gjelder spørsmålet ditt i første post, så kan jeg dra frem personlig erfaring, der min Golf II ble påkjørt av en bil som ikke holdt vikeplikten sin. Jeg har bare ansvarsforsikring på min bil, men fikk utbetalt 12.000 fra forsikringsselskapet til han som kjørte i bilen, nettopp fordi det var hans feil. Mitt forsikringsselskap led ingen økonomiske tap pga den hendelsen. Endret 29. mai 2005 av Marvil Lenke til kommentar
neph Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Har du ikke kasko (del/hel), så har du ingen økonomisk sikkerhet på din egen bil. Dvs at om du kjører en Ferrari til 2,3 mill rett ut inn i Ladaen til naboen, så får du ingen erstatning på Ferrarien din. Avsvarsforsikring er man pålagt å ha, og denne vil dekke skadene på naboens Lada. Om man bli økonomisk ruinert, kommer an på hvor mye penger man har på bok. Det lønner seg vel ikke å ha full kasko om bilen koster under ~100k (ca), med mindre man har planer om å herpe den første uka. Når det gjelder spørsmålet ditt i første post, så kan jeg dra frem personlig erfaring, der min Golf II ble påkjørt av en bil som ikke holdt vikeplikten sin. Jeg har bare ansvarsforsikring på min bil, men fikk utbetalt 12.000 fra forsikringsselskapet til han som kjørte i bilen, nettopp fordi det var hans feil. Mitt forsikringsselskap led ingen økonomiske tap pga den hendelsen. Ok, takk for svar, ble litt klokere nå, bilen jeg har tenkt å kjøpe koster 40.000kr, så da vil sikkert ansvarsforsikring være nok. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Ha det gøy når du får den da, og kjør forsiktig=) Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Ok, takk for svar, ble litt klokere nå, bilen jeg har tenkt å kjøpe koster 40.000kr, så da vil sikkert ansvarsforsikring være nok. Jepp, tror jeg hadde droppa kasko vertfall. Det du kan gjøre (og jeg ville ha gjort), er å ringe forsikringsselskapet, og høre hvor mye ekstra det blir for kasko på den bilen du skal kjøpe, så vurdere om det kan være verdt det for din egen del. Skader ikke å vite prisen vertfall. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har heller ikke særlig mye peiling på bilforsikring. Har del-kasko på min bil, og lurer på hva denne dekker? Dekker denne tyveri eller slik? Ansvarsforsikring får du vel ingen ting på hvis bilen blir stjelt, eller? Lenke til kommentar
duste_lie Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Jeg har også delkasko på min , og har kommet frem til at det egentlig er bare tull. Enten kan man ha ansvar, eller full kasko. Del-kasko er slettes ikke kasko, det er mer ansvar med ekstra tull. Hos if dekker delkasko innbrudd til verdi opptil 10 000 kr, ellers er det glass-skader og brann jeg husker det dekker. if er vanskelig å komme inn på nå, får ikke sjekka. Neste bil skal ha ansvar-forsikring uansett. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Har heller ikke særlig mye peiling på bilforsikring. Har del-kasko på min bil, og lurer på hva denne dekker? Dekker denne tyveri eller slik? Ansvarsforsikring får du vel ingen ting på hvis bilen blir stjelt, eller? Ansvar har ingen sikring på egen bil. Forbrukerportalen.no definerer; Delkasko omfatter brann, tyveri, hærverk i forbindelse med tyveri og bruddskade på glass. Kasko er en forsikring, som i tillegg til delkasko, omfatter skade på egen bil ved kollisjon, utforkjøring, velting etc. Vær oppmerksom på at det kan være begrensninger i forsikringsdekningen for tilleggsutstyr (f.eks. skiboks, kostbart stereoanlegg m.m.) Lenke til kommentar
Oter Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Har du ikke kasko (del/hel), så har du ingen økonomisk sikkerhet på din egen bil. Dvs at om du kjører en Ferrari til 2,3 mill rett ut inn i Ladaen til naboen, så får du ingen erstatning på Ferrarien din. Avsvarsforsikring er man pålagt å ha, og denne vil dekke skadene på naboens Lada. Om man bli økonomisk ruinert, kommer an på hvor mye penger man har på bok. Det lønner seg vel ikke å ha full kasko om bilen koster under ~100k (ca), med mindre man har planer om å herpe den første uka. Når det gjelder spørsmålet ditt i første post, så kan jeg dra frem personlig erfaring, der min Golf II ble påkjørt av en bil som ikke holdt vikeplikten sin. Jeg har bare ansvarsforsikring på min bil, men fikk utbetalt 12.000 fra forsikringsselskapet til han som kjørte i bilen, nettopp fordi det var hans feil. Mitt forsikringsselskap led ingen økonomiske tap pga den hendelsen. Ok, takk for svar, ble litt klokere nå, bilen jeg har tenkt å kjøpe koster 40.000kr, så da vil sikkert ansvarsforsikring være nok. spørsmålet er om du har råd til å tape 40000 kr. jeg vurderte også bare ansvar på min 85 model volvo 245 tic. dro dit hvor jeg har forsikring,og spurte litt. da spurte han meg om jeg hadde råd til å tape 40000kr,som jeg ga for bilen,det hadde jeg egentlig ikke,så da ble det full kasko på den i stedet. det er jo fort gjort å dra av veien på vinterstid spørsmålet er om du har råd til å tape 40000 kr. jeg vurderte også bare ansvar på min 85 model volvo 245 tic. dro dit hvor jeg har forsikring,og spurte litt. da spurte han meg om jeg hadde råd til å tape 40000kr,som jeg ga for bilen,det hadde jeg egentlig ikke,så da ble det full kasko på den i stedet. det er jo fort gjort å dra av veien på vinterstid men har du råd til å tape pengene,eller stoler på kjøreferdighetene,så er det bare å ta ansvar,men det kan jo fort bli dyrere når man prøver å spare noen kroner. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Koster jo endel med kasko forsikring da når man ikke har noen bonus. Må betale det dobbelte jeg hvis jeg går fra del-kasko til full kasko. Betaler 5000 i året nå, blir 10000 hvis jeg vil ha kasko, derfor valgte jeg bare del-kasko. Bilen kostet 50000, og det er penger jeg ikke vil miste heller, men jeg klarer meg hvis jeg skulle miste dem også da. Ble jo betalt kontant, så har jo ikke noe lån på bilen som jeg måtte betalt på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå