stigsnor Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg har prøvd å installere både Mandrake og Red Hat 7.2 på pc'n, men problemet er min cd-rom ikke blir oppdaget. Jeg har en Maxtor plexwriter 24/10/40A. Har i første omgang tenkt å kjøre Linux sammen med XP på maskinen for å teste ut nettverk opp mot en annen maskin med Linux. Altså en server og en arbeidsstasjon. Regner med det går greit i Red Hat 7.2, eller??? mvh, Stig Snorre Gartland Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Maxtor Plexwriter? Du mener vel Plextor? Uansett, hvis det er plextor, så sjekk hjemmesiden for nye drivere til Linux. Det er nemlig problemet med Linux at drivere ikke følger med, og det er dårligere støtte for hardware. Får håpe dette bedrer seg etterhvert som flere og flere oppdager Linux, og etterhvert som det faktisk blir like enkelt som Windows (men da blir det vel like ustabilt også). Ser ingen grunn til at dette ikke skal gå. Lenke til kommentar
termos Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Er det en SCSI cdrom? Om det er tilfellet må du nok ha støtte for det i kernelen. Lenke til kommentar
stigsnor Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Takker for respons. Jepp, du har helt rett der. Plextor skal det være ja.... Problemet er at jeg ikke får installert Linux i det hele tatt ettersom jeg under installasjon ikke finner CD-romen. Noen som har et forslag til å løse dette? Er vel relativt unødvendig å si at jeg har ingen erfaring med Linux, men ØNSKER desperat å få undersøkt det nærmere. Lenke til kommentar
ThorHeyer Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Første sjekk er om du har skrudd på om maskinen skal kunne boote fra cdrom. dette skal velges i bios. din plextor er støttet av linux noe som alle nyere cdromer er. Ellers hender det at man må trykke en knapp for at den skal boote fra cdrom, Det vil komme opp et spørsmål på skjermen om det. Håper dette hjelper :smile: Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Den kjerna som blir bootet før innstallasjonsprogrammet, har nok funnet CD-rom'n din, men har kanskje "kasta" den igjen, av en eller annen årsak. Hmmm.. Dette blir mest gjettning, fra min side. Ikke sikkert det har noe med saken å gjøre, men kan kanskje fungere som "hint", for deg eller andre. * Kan det være noen problemer med IRQ'er her? * Kan det lønne seg å disable DMA i bios? * Kan det være noe med jumper-settings på CD-rom? * Hva med å disable "plug'n play OS" i bios? Ikke vet jeg.......Ikke vet jeg hva _du_ har prøvd heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå