Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring Audi A6 3,0 TDI automatgir + tiptronic?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det er ikke sekvensiell giring på en tiptronic-kasse, det er manuell giring av automat-kassa. sekvensiell giring finner man feks på SMG til bmw og DSG til volkswagen...

Nå kan du vel nesten kalle den nye tiptronic-kassa for sekvensiell, det er i alle fall min oppfatning av kassa i vår A6 3,2FSI Quattro.

Den kan jo pent overstyres ved hjelp av spakene på rattet, og den kan NESTEN låses i hvert gir, men det er bare for en kort periode, før den selv hopper over i neste.. Så halvsekvensiell vil kanskje være en konklusjon? :p

Uansett er jeg strålende fornøyd med den, går som et olja lyn, for å si det pent. Og at den ruller rundt på 19" RS6 felger er heller ingen ulempe, med 255/40 ZR19 :D

Er vel ikke helt enig der... Den er ganske treg fra stillestående og bruker lang tid på å gire... Skikkelig sekvensiell er en helt annen verden :) Det som er gøy med 3.2FSI er å ligge bak en lastebil i ca. 100 for så å trykke gassen i bånn når det blir klar bane...Ikke slippe gassen før 250 :) (Anbefales kun på god autobahn)

Lenke til kommentar

En har jo alltids Audi TT 3,2 Quattro DSG, Den girer lynkjapt

(0,05 sek tror jeg) det er egentlig 2 girkasser der den ene har

inne neste gir til en hver tid, Jeremy på Topgear likte den veldig

godt, så da må den jo duge :p. tiptronic-kassa har aldri og blir

ikke noe annet en en autokasse med overstyring på

Lenke til kommentar
Og at den ruller rundt på 19" RS6 felger er heller ingen ulempe, med 255/40 ZR19 :D

hvordan er komforten med lavprofil og så brede dekk? det må da spore noe vanvittig på de dårlige norske veiene

 

har dere s-line eksteriør- og interiørpakke?

 

svart sedan med s-line eksteriørpakke, det er fet bil det :)

Lenke til kommentar

Komforten er ganske så god skjønner du. Men sporer det gjør det :p

Når det kommer til disse s-line pakkene syns jeg det ikke var noen vits å koste på bilen nærmere 20000 for at den skulle se en smule annerledes ut utvendig. Innvendig heller ikke S-line, men har alt utstyr foruten Navi, da vi ca aldri er lengre enn Sverige.

Og joda, den er fin i svart, men Østersgrå som vår er, er knallmye finere og sprekere enn den svarte :)

Syns nå jeg da.. Hehe.

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Jaudå. Takk for råd om innkøyring.

 

Det var nokre som lurte på korleis bilen er...

 

Vel, det veit eg ikkje enno, han er akkurat ferdigprodusert, men får han ikkje før i neste veke, reknar eg med.

 

Og korleis er bilen utstyrt?

Vel, har ikkje spara på noko så han er FULLT utstyrt! Har teke med ALT av ekstrautstyr (utanom S-line det synest eg hadde vore waist of money), så denne skal det verte skoy å køyre rundt i! Kunne i utgongspunktet spart kanskje 110 000 på å imprtere han sjølv, men har fått 100 000 i rabatt av levrandøren (Bj. Rødseth, Molde) - kjempeservice i denne butikken! :w00t:

I tillegg har eg fått låne ei A4 1,6 2004 stasjonsvogn i 3 mnd til ca 3500,- i mnd - det er suverent bra service :thumbup:

 

Skal alltids rapportere korleis bilen er i bruk etter at eg har fått henta han.

 

Mvh

Endret av hanstor
Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor alle synes at s-line utseende er waste (selv om vi heller ikke har det) Bilen ser ganske råtøff ut med det spør du meg! Til hanstor: Gled deg til de adaptive lysene! Er knallgøy på svingete veier om natten!

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor alle synes at s-line utseende er waste (selv om vi heller ikke har det) Bilen ser ganske råtøff ut med det spør du meg! Til hanstor: Gled deg til de adaptive lysene! Er knallgøy på svingete veier om natten!

jeg syns ikke det er waste of money. tvert i mot. eksteriørpakken koster 10280 i norge mens i sverige koster den 17000sek. jeg syns den blir for rund i vanlig utgave, men med s-line frontfanger blir den mye mer aggressiv og tøffere. det syns hvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Tiptronic er bare Audis navn på vanlig automatkasse... Tilsvarende er Multitronic Audis navn på CVT-kasse. At du kan sette den i manuell modus har ikke noe å si, mercedes og bmw kaller ikke sine automatkasser for tiptronic selv om du kan gire manuelt med dem...

Vel, ikke akurat(t)

 

Triptronic kan styres på 3 måter.

1. Helt automat

2. Max gir (her setter du spaken i maxgiret, angitt 1-4.) Dette kan du gjøre på de fleste aut. kasser.

3. Manuel(...) her velger du det faktiske giret du vil kjøre i.

 

Forskjellen er at hvis du kjører ned en bratt bakke, vil bilen etterhvert som hastigheten øker bytte gir hvis du bruke 3. Kjører du i 2gir på 2.ovenfor vil ikke bilen girer oppover, men motorbremse.

Lenke til kommentar
Tiptronic er bare Audis navn på vanlig automatkasse... Tilsvarende er Multitronic Audis navn på CVT-kasse. At du kan sette den i manuell modus har ikke noe å si, mercedes og bmw kaller ikke sine automatkasser for tiptronic selv om du kan gire manuelt med dem...

Vel, ikke akurat(t)

 

Triptronic kan styres på 3 måter.

1. Helt automat

2. Max gir (her setter du spaken i maxgiret, angitt 1-4.) Dette kan du gjøre på de fleste aut. kasser.

3. Manuel(...) her velger du det faktiske giret du vil kjøre i.

 

Forskjellen er at hvis du kjører ned en bratt bakke, vil bilen etterhvert som hastigheten øker bytte gir hvis du bruke 3. Kjører du i 2gir på 2.ovenfor vil ikke bilen girer oppover, men motorbremse.

Er ikke helt med på hva du prøver å si, men jeg kan ihvertfall bekrefte at audi ikke lenger har noen form for 1-4gir du kan plassere den i når du feks skal kjøre nedover bratte bakker, da må du dytte den ut i manuell og legge den i gir der.

 

 

Hefla: Italiensk..?

 

Nei, Sveitsisk. Pappa bor og jobber der, så jeg er endel hos han...Egentlig mest for å kjøre telemark :) Sinnsykt hvor mye billigere biler er der nede, den han har kostet ca. 450000NOK der nede...En rask titt på norske prislister ga en pris på nesten 900000NOK. Bare det å gå inn hos audiforhandleren der nede var en syk opplevelse... Selvfølgelig hadde de alt fra A2-A8, men også S3, S4, S6, S8, RS4, RS6 og A8 W12 (den med den nye grillen). Nesten ALLE i utstillingen!! Syke, men deilige, tilstander...

Lenke til kommentar
Tiptronic er bare Audis navn på vanlig automatkasse... Tilsvarende er Multitronic Audis navn på CVT-kasse. At du kan sette den i manuell modus har ikke noe å si, mercedes og bmw kaller ikke sine automatkasser for tiptronic selv om du kan gire manuelt med dem...

Vel, ikke akurat(t)

 

Triptronic kan styres på 3 måter.

1. Helt automat

2. Max gir (her setter du spaken i maxgiret, angitt 1-4.) Dette kan du gjøre på de fleste aut. kasser.

3. Manuel(...) her velger du det faktiske giret du vil kjøre i.

 

Forskjellen er at hvis du kjører ned en bratt bakke, vil bilen etterhvert som hastigheten øker bytte gir hvis du bruke 3. Kjører du i 2gir på 2.ovenfor vil ikke bilen girer oppover, men motorbremse.

Er ikke helt med på hva du prøver å si, men jeg kan ihvertfall bekrefte at audi ikke lenger har noen form for 1-4gir du kan plassere den i når du feks skal kjøre nedover bratte bakker, da må du dytte den ut i manuell og legge den i gir der.

Triptronic = Tre valg!

 

Bilene som ikke har mulighet for dette har en multitronic kasse, som er noe helt annet en triptronic og har floppen før fordi den ikke håndterer så mye Nm som triptronic... Ser den eksisterer enda, dog bare på 2WD biler...

 

Med valg 2. som jeg listet opp, så mener jeg at setter du kassa i 3 gir så går den ikke over dette giret osv.

 

Burde vite dette ettersom jeg eier en A6 2.5TDI Quattro Avant Trip.

Lenke til kommentar
Tiptronic er bare Audis navn på vanlig automatkasse... Tilsvarende er Multitronic Audis navn på CVT-kasse. At du kan sette den i manuell modus har ikke noe å si, mercedes og bmw kaller ikke sine automatkasser for tiptronic selv om du kan gire manuelt med dem...

Vel, ikke akurat(t)

 

Triptronic kan styres på 3 måter.

1. Helt automat

2. Max gir (her setter du spaken i maxgiret, angitt 1-4.) Dette kan du gjøre på de fleste aut. kasser.

3. Manuel(...) her velger du det faktiske giret du vil kjøre i.

 

Forskjellen er at hvis du kjører ned en bratt bakke, vil bilen etterhvert som hastigheten øker bytte gir hvis du bruke 3. Kjører du i 2gir på 2.ovenfor vil ikke bilen girer oppover, men motorbremse.

Er ikke helt med på hva du prøver å si, men jeg kan ihvertfall bekrefte at audi ikke lenger har noen form for 1-4gir du kan plassere den i når du feks skal kjøre nedover bratte bakker, da må du dytte den ut i manuell og legge den i gir der.

Triptronic = Tre valg!

 

Bilene som ikke har mulighet for dette har en multitronic kasse, som er noe helt annet en triptronic og har floppen før fordi den ikke håndterer så mye Nm som triptronic... Ser den eksisterer enda, dog bare på 2WD biler...

 

Med valg 2. som jeg listet opp, så mener jeg at setter du kassa i 3 gir så går den ikke over dette giret osv.

 

Burde vite dette ettersom jeg eier en A6 2.5TDI Quattro Avant Trip.

Ja, og jeg kjører en Audi A6 3,2FSI Quattro Tiptronic, og den har IKKE egene valg for gir! der er det kun Park, Revers, Nøytral, Drive og Sport... (Se bilde) Manuell giring på rattet eller ved å dra spaken ut til høyre i Drive... Er ikke det en tiptronic da? Så vidt jeg vet er det kun biler fra 2001 og tidligere som har denne muligheten.

 

Uansett er det ikke det som er forskjellen på multitronic og tiptronic... Du har jo forsåvidt rett med at du ikke har noe "valg 2." på den...Det har vel kanskje noe med at det er en trinnløs girkasse uten faste gir! Eneste er at du kan gire manuelt på den også ved å vippe spaken til høyre, men dette er kun "lekegir". (Bilde) Her kan du lese mer om CVT-kasse (multitronic)

 

Edit: Moderert meg litt

post-134-1118094093_thumb.jpg

Endret av Hefla
Lenke til kommentar
Hva i detalj inneholder egentlig S-line-pakken..? Regner med interiørdetaljer, sideskjørt, osv..?

ikke noe innteriør eller eksteriør detaljer...

Men man får med er senka sportsunderstell+ noen kjipe 17" felger..

waste of money.. mye bedre å kjøpe noen pene felger som ikke alle har+muligens noen senkefjerer hvis man vil råne litt :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...