Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøring Audi A6 3,0 TDI automatgir + tiptronic?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal faktisk stå i håndboka til bilen, men du skal ikke

kjøre den ut på girene eller kjøre hardt de første 500km

bremsene skal også skånes for hardt arbeid de første 200km

så kort sagt så skal motor og bremser få "gå seg til" før de blir

utsatt for full belastning

Lenke til kommentar
Hei!

Er det noen som vet hvordan en fabrikkny Audi A6 3,0 TDI med automatgir og Tiptronic skal kjøres inn (altså diesel)? :hmm:

På forhånd takk :thumbup:

Litt spent på hvordan du har automatgir og tiptronic ;) Automatgir=tiptronic... Du mener kanskje quattro? Vet ihvertfall at min gamle far fikk beskjed om å ta det rolig på girene og ikke belaste bremsene alt for hardt de første par hundre km... Det var på en Audi A6 3,2FSI quttro tiptronic... Vil gjette på at det er tilsvarende på diesel. Noen som vet om dette faktisk har noe for seg? Hva er konsekvensen av å ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
det er ikke sekvensiell giring på en tiptronic-kasse, det er manuell giring av automat-kassa. sekvensiell giring finner man feks på SMG til bmw og DSG til volkswagen...

Nå kan du vel nesten kalle den nye tiptronic-kassa for sekvensiell, det er i alle fall min oppfatning av kassa i vår A6 3,2FSI Quattro.

Den kan jo pent overstyres ved hjelp av spakene på rattet, og den kan NESTEN låses i hvert gir, men det er bare for en kort periode, før den selv hopper over i neste.. Så halvsekvensiell vil kanskje være en konklusjon? :p

Uansett er jeg strålende fornøyd med den, går som et olja lyn, for å si det pent. Og at den ruller rundt på 19" RS6 felger er heller ingen ulempe, med 255/40 ZR19 :D

Lenke til kommentar

Tiptronic er bare Audis navn på vanlig automatkasse... Tilsvarende er Multitronic Audis navn på CVT-kasse. At du kan sette den i manuell modus har ikke noe å si, mercedes og bmw kaller ikke sine automatkasser for tiptronic selv om du kan gire manuelt med dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...