Gå til innhold

9800 eller 6600-kort ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HVORFOR er det ingen som spør om resten av hardwaren her? Jeg ser han nevner HK, CPU og RAM. Det har like mye å si hva ellers som står i pc'en din.

 

Jeg var inne på PSU calculator og fikk disse resultatene:

 

Med en Barton 2500+, 512Mb ddr minne(one stick), 2xhd, en cd-rom, nettverkskort, lydkort, 2 USB devices og en kabinettvifte samt ett ekstra ekspansjons kort (pci kort) ville dette sammen med et Geforce 6600GT trekke max 272watt.

 

Det vil si at om ikke pc'en din har mye mer stash i tillegg til dette så kan du trygt kjøpe det 6600GT kortet, som er merkbart mye bedre. Jeg har hatt begge i denne maskinen. Dessuten overklokker 6600gt kortene generelt bedre enn Ati's 9800 kort om ikke dette er aktuelt for deg nå, så er det kanskje det når kortet begynner å bli gammelt.

 

PS: Kunne ikke finne geforce 6600 kort i kalkulatoren og derfor valgte jeg 6800GT som sikkert trekker mer enn et vanlig 6600GT kort. HNar du to minnebrikker på 256MB kan du plusse på 5 watt.

Lenke til kommentar
sammen med et Geforce 6600GT trekke max 272watt.

Betyr ikke stort hvis +12v klarer max 14A .

Dessuten bør load target på en psu ikke overstige 80% .

 

Man må bruke en kalkulator som skiller effekt på railene .

Ikke de benytter total watt ,da de ikke er verdt en dritt .

 

Slik som f.eks denne:

http://homepages.nildram.co.uk/~chsmith/PSUCalcv1.63.zip

Er riktignik for A64 cpu men kan brukes fordet.

 

Laget nettopp fordi disse som justcomjs sakene er for dårlige å bruke .

 

Forskjellen mellom 9800Pro og 6600GT er masse effekt uttak flytter seg

fra +5v til +12v med 6600GT .

 

Med 9800 Pro vil han greie seg med 14A på +12 og holde seg innunder 80% .

Med 6600GT økes behovet på +12v til 17A .

Samme totale effekt på maskinen på ~ 250w i begge tilfeller .

 

Poenget er at det ikke er meg bevisst eldre 300W psuer som har 17A max load på +12v.

Lenke til kommentar

Da sier du egentlig at min pc er ustabil da... (max 14A)

Han klarer seg helt fint med 14A på 12v!

 

Jeg har selv en pc som krever en del mer watt enn hva jeg beskrev i innlegget over. Ja den kalkulatoren er bare en pekepinn. MEN min 450w PSU gir heller ikke mer enn 14A på 12v'en og jeg sitter da her med GF6600GT samt 4xhd 2xcd 5xkabinett vifter, en cpu som tekker mer watt likevel har jeg ingen problemer. På min pc er også både skjermkort og cpu overklokket som gjør at disse komponentene krever ennå mer.

 

Jeg hadde kjøpt 6600GT kortet, skulle det vise seg mot formodning at pc'en blir ustabil så er ikke PSU den dyreste komponenten å oppgradere i pc'en du klarer deg fint med en til rundt 500kr.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar
Men med det 9200 kortet jeg har nå blir jo ALT bedre!! haha :!:

Det skal være sikkert og visst. Hadde AKKURAT samme dilemma for ca. en uke siden, men det løste seg, og jeg kjøpe et Gainward GeForce 6600 GT. Kjøpte demovare, da var det bare et igjen, men ser ut tilå være utsolgt nå. :( Er virkelig et knallkort, IHVERTFALL fra 9200 se!

Lenke til kommentar
Da sier du egentlig at min pc er ustabil da... (max 14A)

Han klarer seg helt fint med 14A på 12v!

 

Jeg har selv en pc som krever en del mer watt enn hva jeg beskrev i innlegget over. Ja den kalkulatoren er bare en pekepinn. MEN min 450w PSU gir heller ikke mer enn 14A på 12v'en og jeg sitter da her med GF6600GT samt 4xhd 2xcd 5xkabinett vifter, en cpu som tekker mer watt likevel har jeg ingen problemer. På min pc er også både skjermkort og cpu overklokket som gjør at disse komponentene krever ennå mer.

 

Jeg hadde kjøpt 6600GT kortet, skulle det vise seg mot formodning at pc'en blir ustabil så er ikke PSU den dyreste komponenten å oppgradere i pc'en du klarer deg fint med en til rundt 500kr.

Poenget er at uansett trekker 6600GT 3A mer på +12v enn R9800 ,

Og det kan gjøre at det tipper over .

Hva som er i systemet til trådstarter er føreløpig bare spekulasjoner fra oss begge .

 

 

Du motsier deg selv litt her da. ;)

Quote fra et av dine andre inlegg:

Min neste PSU blir en MIST 500w til den nye pc'en, men ikke fordi Q-tec'en har fungert dårlig, men fordi jeg trenger en som kan levere mer strøm og effekt på den neste pc'en også fordi den er mer stillegående. Min forrige PSU bare smalt og reiste til de evige datamarker helt uten grunn. Dit tok den med seg hovedkortet mitt også RIP! Dette var en chieftec, er disse liksom noe bedre? Så ikke glem å sammeligne med PSUæer på samme prisnivå!

Et ødelagt 6600GT som kan skyldes PSU også hvis jeg ikke husker feil .

Lenke til kommentar

OT

 

Du sier:

"Et ødelagt 6600GT som kan skyldes PSU også hvis jeg ikke husker feil ?!?"

 

Hvor du vil henne med dette vet jeg ikke, men jeg har ikke noe ødelagt 6600GT kort. Jeg hadde heller ikke GF6600GT når den PSU'en gikk i stykker.

Hvis det du vil frem til er at en for liten psu kan ødelegge skjermkortet, så er vel dette noe som først skjer etter man har fått masse indikasjoner på at noe er galt.

 

Grunnen til at jeg vil bytte psu når jeg kjøper ny pc til høsten er at jeg skal selge den jeg har nå (hele pc'en). Det er ikke noe galt med den. Den som gikk i stykker hadde fungert lenge med samme komponentene før den smalt så jeg tviler på at det var overbelastning som var grunnen.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Beklager , jeg blandet sammen deg med et annet tilfelle .

Så jeg får trekke tilbake det med ødelagt 6600GT .

 

Men for all del ,bare fortsett å overbelaste PSUene deres utover de 80%

som er det anbefalte fra eksperter på området .

Se på det over 80% som det røde feltet på turtelleren for en bil eller motorsykkel motor.

Det går greit over en kort periode , men som du opplevde , en eller

annen gang sier det poff hvis det vedvarer .

Noen PSUer klarer høy last og er laget for å tåle det , men da snakker vi om

de man stort sett betaler litt mer for enn fleste av disse 4-500 kroners variantene .

 

Denne er riktignok litt gammel men prinsippet er det samme idag

selv om det totale da og nå er ulikt .

http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/

Quote:
Manufacturers can bend the truth when it comes to power supply ratings and you never want to be so close to maximum capacity all the time. At FiringSquad we like for power consumption to be at 80% of advertised maximum 

Lenke til kommentar

Du spurte tidligere etter støynivå på et 9800 pro, jeg har et fra Sapphire, og støymessig så kan du høre det når du vil, men ikke noe du legger merke til i et stille rom. Boxed kjøleren til Athlon64 overdøver det. Yter egentlig veldig bra til prisen. Jeg trekker WOW i 1280x1024 med bra med detaljer uten lagg. Men på den annen side så skal jeg ikke skru mye opp før du merker det i nye titler.

 

Var jeg deg hadde jeg revet i ny strømforsyning og et 6600GT, eller bedre. Du vil få et mer stabilt system også.

Lenke til kommentar

Uansett bør du huske på at HVIS du kjøper et 9800Pro, er sjansen stor(ihvertfall hvis du velger POV9800Pro) for at du må bytte ut vifta etter ei tid. Mi vifte tok kvelden etter ca. 3 måneder...Blir minst 200,- ekstra isåfall.

 

Lykke til!

 

Wollis :)

Lenke til kommentar

Jeg synes at trådstarteren bør høre på syar2003, for å slippe å bytte ut PSU i tillegg til skjermkortet. 1100,- kr istedenfor 1500,- + 400,- kr = 1900,- kr (minst!).

 

Dessuten: dersom du er vant til Radeon skjermkort, så vil ikke et 9800 Pro føles uvant. Det er akkurat som 9200 SE, bare 10 ganger bedre i spill. Det holder til alle dagens spill, SPESIELT dersom du har spilt med et 9200 SE, og er fornøyd med at du faktisk KAN spille :thumbup:

 

Antialiasing er 75% oppskrytt, og 25% nødvendig - hvis det på noen måte er forståelig (for noen... :roll: )

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Siden det ikke ser ut som om trådstarter har kjøpt noe kort ennå, vil jeg linke til et annet innlegg på forumet som omhandler akkurat det samme, nemlig her. (les litt nedover...)

 

Det viser to stk som kjører GF6600GT og GF6800 på PSU som er svakere enn ditt.

Jeg mener ikke at det er å anbefale å kjøre GF6800 med 200w PSU men.. tar du aldri noen sjanser lever du et kjedelig liv! :roll: Sjansen her er veldig stor for at du får deg en positiv overraskelse.

 

GF6600GT er mer enn bare AA og AF, vil gå så langt som å si et det er en generasjon i mellom disse kortene. Ettersom 6 serien til nvidia er deres nyeste, mens Radeon 9800 er forrige generasjons ATI kort. Selv om 6600GT er en del tregere enn de dyrere 6800GT og Ultra kortene så støtter de etter det jeg vet de samme grafiske goodisene. Dette stemmer ikke for 9800 kortet.

 

Jeg har hatt begge kortene og vet at forskjellen i spill er større enn flere her vil ha det til. F.eks. HL2dm, spillet fungerer med begge kortene, men vil du kjøre default oppløsning som er 1024x768 så må du slå av en del på detaljene på ATI kortet. På 6600GT kan du kjøre spillet med mye penere grafikk. Dette burde bety noe. Å kjøre lavere enn default oppløsning med et nytt skjemkort er flaut! :thumbdown:

 

Min definisjon av bra gaming fps i dette spillet bør ligge rundt 100fps i snitt og det får du med 6600GT om ikke du setter på max AA og AF.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Av hva jeg kan se her, når det gjelder psu har ikke syar2003 kommet med annet enn litt faktaopplysninger om strømforsyninger. Så kan man alltid slå ihjel teoretisk fakta med eksempler fra virkeligheten som "motbeviser" det han sier, fordi det har virket for noen med så og så liten psu.

 

Jeg personlig hadde gått for 6600GT heller en 9800, men jeg liker og gamble, og prøve og feile med disse tingene. Og det er jo greit og la trådstarter få vite at det faktisk er en viss gambel og risiko med den gamle psu.

 

emacoolit Skrevet 30/05/2005 : 17:07

Antialiasing er 75% oppskrytt, og 25% nødvendig - hvis det på noen måte er forståelig (for noen...  )

He he, det er jo tildels en smaksak, i en del spill syns jeg det er 75% nødvendig egentlig. Men uansett er vel ingen av disse to kortet noen råtasser på og kjøre noe særlig av denslags. Men igjen, det er jo bare min mening :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...