Gå til innhold

Hvordan legge til noe i filen /etc/hosts?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har litt problemer med internett-tilgangen på linuxboxen min.

Ettersom jeg vil ha flere iper så har jeg montert i et ekstra nettverkskort til i maskinen. Maskinen er nå tilkoblet direkte til modemet med 2 cat5 kabler (jeg har forsåvidt 4 eth porter totalt på modemet). Dette har da funka veldig godt med windows-server før, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke dette skulle gå på linux.

Det rare er at dersom jeg KUN har nettverkskort nr1 tilkoblet på modemet, så står det at nettet er "tilkoblet".

Dersom jeg kobler til begge 2, så detter nettet ned, og modemet jobber "unødvendig" mye. :hmm:

Jeg har prøvd å innstallere distro'en på nytt, til ingen nytte.

I oppstarten fikk jeg i dag en feilmelding:

" Kunne ikke slå opp internett adressen for host-*-*-*-*.bluecom.no.

Dette vil hindre systemet i å funke ordentlig. Det er mulig å rette problemet

ved å legge til host-*-*-*-*.bluecom.no i filen /etc/hosts."

* Hvordan endrer jeg /etc/hosts filen?

* Er det noe jeg kan stille på i systemet ellers?

Jeg kjørte GNOME da jeg fikk opp feilmeldingen, og jeg bruker mandrake 10.1.

Håper på at noen skjønner hvor jeg vil hen her, da dette kanskje ble litt mye :)

mvh praut :)

Endret av praut86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Åpne en terminal og skriv su og tast root passordet ditt og så skriver du pico /etc/hosts og legger til det du skal.

Lenke til kommentar
Mandrake på ein server? Grafisk?

Vel , den skal kun benyttes til eggdrop / bnc bruk, så jeg kunne likså godt brukt debian eller lignende.

Men det var ikke det jeg spurte om. Jeg er forsåvidt så og si nybegynner med linux, en plass må man starte. :)

Problemet forekommer jo bare når flere nettverkskort er tilkoblet modemet.

Endret av praut86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

bruk vi da. (vi /etc/hosts).

Når du har lagt til det du vil, skriver du :wq! og enter så lagrer du og lukker.

Lenke til kommentar
Det er jo übersløsning å ha ein desktop-distro som Mandrake med GNOME på ein server som berre skal køyre psyBNC og Eggdrop. Du har jo ikkje bruk for det grafiske eingong.

Vel, jeg er klar over at en desktop-distro som mandrake er overkill til sånt bruk, men jeg ville bare teste litt. Jeg satser heller på noe annet etterhvert.

Uansett, jeg fikk fiksa problemet etter litt endring i /etc/hosts .

Nå er eth0 og eth1 "tilkoblet" i følge mandrake :) og jeg fikk ingen feilmelding.

takker for svara, hvis noen har forslag til distro jeg kan bruke til BNC / eggdrop bruk, fyr løs ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Vil anbefale deg Slackware om du vil lære Linux, og har tid til å lese litt manualer og sånt. Slack er ypperlig til server.

Lenke til kommentar
Det er jo übersløsning å ha ein desktop-distro som Mandrake med GNOME på ein server som berre skal køyre psyBNC og Eggdrop. Du har jo ikkje bruk for det grafiske eingong.

Og?

Nei akkurat, det har da ikke noe med saken å gjøre, så da kan vi holde oss til emnet.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...