Gå til innhold

Finner ikke den ene ide disken i bios

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg ny pc.

Har en IDE nec dvd recorder , en seagate 160gb IDE disk og en 250gb seagate s-ata.

Har koblet brenneren og ide disken på samme kabel, men finner bare brenneren i bios. Finner også s-ata disken.

har et DFI lanpart ut nf4 ultra-d hovedkort og en phoenix BIOS.

trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
'vegis' burde nok ikke være sikker nei, for det er bare tull.

Sjekk master / slave jumpere. Eller koble de på hver sin kabel, det er jo 2 IDE kontakter på HK.

var det jeg trodde ja :)

men da må jeg skaffe meg en ny IDE kabel først.

Lenke til kommentar
'vegis' burde nok ikke være sikker nei, for det er bare tull.

Sjekk master / slave jumpere. Eller koble de på hver sin kabel, det er jo 2 IDE kontakter på HK.

var det jeg trodde ja :)

men da må jeg skaffe meg en ny IDE kabel først.

Før du prøver med en ny kabel, bør du gjøre som Hårek sier og sjekke jumperene på disk og brenner. Som standard står de som master begge to når de er nye.

Jumpere er små plastbiter som står på noen korte ledere bak på disk og brenner. Hva som er slave og master innstillinger står som oftest på en etikett på toppen av enhetene.

Lenke til kommentar

på 160 gig hardisken er jumpern satt på single, på den andre hardisken (250) er det ikke noe jumper på i det hele tatt, de kom innpakka i en plast pakke, uten boks eller jumpere som jeg kunne sette på, er dette en feil fra avsender / produsent. eller er det sånn det skal være?

Lenke til kommentar
på 160 gig hardisken er jumpern satt på single, på den andre hardisken (250) er det ikke noe jumper på i det hele tatt, de kom innpakka i en plast pakke, uten boks eller jumpere som jeg kunne sette på, er dette en feil fra avsender / produsent. eller er det sånn det skal være?

Drit i SATA disken! :!:

På samme fysiske IDE-kabel, skal den ene enheten være master, og den andre slave. Med andre ord må to sjekke på 160gig disken og DVD-brennern din. :thumbup:

Du kan også gjøre som Ulkesh sier, nemlig å sette disse to enhentene til cable select. Da vil ytterste enhet på kabelen automatisk bli master, og den innenfor slave.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...