tommyb Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Hei. Jeg tenker på å bytte vifte i PSU'en. De som er interessert i å høre bakgrunnen kan lese alt her, de andre kan hoppe ned til spørsmålet. Bakgrunnsinfo Har: AOpen FSP300-60PN(PF) - 300W med 120mm vifte. Da jeg kjøpte den var den ganske populær, lav støy i forhold til pris. Det finnes mange PSU'er som bråker mer. Ingen hvining, men en brumming. Den er dypfrekvent, og dypfrekvent lyd forplanter seg lengre. I mitt tilfelle gjennom to dører inn til soverommet. Har: Ny Fortron/Source FSP300-60THN-P strømforsyning. Leste i en direkte sammenligning at THN-P skulle ha litt mindre irriterende lyd enn PN(FP). Det var imidlertid ikke AOpen-varianten som ble sammenlignet. Min er litt annerledes, med gjennomsiktig vifte og flerfarget neonlys. Støynivået hos meg var omtrent det samme, muligens litt mer plagsomt på THN-P. Fordeler i forhold til AOpen's PN(PF): færre kabler, kortere kabler, ikke neonlys, 1 SATA strømuttak. Bakdel: en av kablene til hovedkortet presser litt mot CPU kjøleren, mulig at det påvirker CPU vifta. Kan alternativt la kabelen ligge løst - da vil den krysse over vifta. Har: Celeron 2,4 med GlacialTech Igloo 4350 Light (20dB) vifte, vifta eller begge byttes sikkert ut i løpet av sommeren. Prossessorprisen kommer neppe til å være mer enn 2 ganger prisen på kjøleren. (Har ikke vært irritert over treg CPU siden jeg oppgraderte til PII... Minne er viktigere. Støynivå er viktigst.) Har: Seagate Barracuda 7200.7 160Gb IDE disk. Beste støydempingsprosjektet jeg har gjort var å bytte ut IBM disken med denne. Har ikke: Flere vifter i kabinettet. DVS, jeg har en kabinettvifte, men den bråker og er kobla fra. Høy temperatur i maskinen. Med kun 1 HD og 1 brenner, og 0 shootemup-spill, har ikke temperatur vært noe problem. Skal ikke ha: Vifte på skjermkort, vifte på hovedkort, mer enn 1 disk, mer enn 1 optisk drev. Overklokking. Vann inni maskina. Jeg er heller ikke interessert i å modifisere voltstyrker eller å kunne stille ned hastigheta på vifta selv. (Geitebukk->havresekk->presse temperaturer->brenne ned borettslaget->bli hengt opp i tre av forsikringsselskapets lynsjemobb == mer støy enn i dag ) Jeg kunne selvsagt kjøpe en mist 500W men det er litt overkill når jeg har regnet ut at jeg trenger godt under 300W i følge den kalkulatoren som sto her en plass. Mist'en får komme når jeg en gang trenger mer W. Jeg vurderer altså å bytte 120mm vifte i THN-P vifta. Mange snakker pent om Papst. Andre snakker pent om SilenX. Jeg er forsåvidt enig i et innlegg om at dette er ting som burde testes objektivt. Spørsmål Microplex har et lydklipp av Papst 4412FGL (26dB). Tror faktisk ikke det vil være en forbedring i forhold til originalvifta. De selger imidlertid også 4412F2GLL (18dB). Antar dette er samme som Komplett's 4412F/2GLL (16,5dB). SilenX 120mm 11dBA Fan (Er dette Ixtrema modellen?) På papiret er naturligvis SilenX vifta å foretrekke. ER silenX vifta mer stillegående enn Papst vifta på idle/surfing? Er silenX vifta mer stillegående enn Papst vifta på på load? Hvor store forskjeller snakker vi i såfall om? 11 til 18 dB er vel betydelig om det er riktig. Håper på noen konkrete svar, dersom noen brenner etter å for sjuende gang i dag linke til søk funksjonen her eller google, vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg vet hvor jeg finner begge. Nyttige linker er naturligvis velkomne. .tommyb Endret 29. mai 2005 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 jeg har den silenx vifta der, og alt jeg kan si er at den lager ikke noen som helst lyd overhodet! utrolig stillegående vifte! Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Vifta som står i PSU'en er en Yate Loon D12BM-12 som Yate Loon oppgir til 34 dB, så jeg går ut fra det skulle være betraktelig forskjell fra 11 dB, nær sagt uansett hvor feil målt det skulle være. Jeg går da fra 1700RPM til 1200RPM, ned med 30%, men tviler på at det er noe problem med mine komponenter. .tommyb Lenke til kommentar
am3k Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Har selv bare SilenX vifter og må si meg storfornøyd. Merk dog at viftene ikkje bør/kan kjøres under 7V om du har planer om og benytte deg av viftestyring i en eller annen form. En liten ekstra bonus er jo at SilenX viftene blir levert med vibrasjonsdempende "plugger" for montering Lenke til kommentar
andreg Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg har to Papst 4412FGL 26dB som er koblet til en Zalman viftestyring, og når jeg kjører dem på rundt 1100rpm synes jeg de er tilstrekkelig støysvake. Om du har tenkt å kjøre dem på 12V (1600rpm), og er opptatt av å ha en støysvak maskin, vil jeg ikke anbefale dem. Isåfall er trolig 18dB varianten et mye bedre alternativ, men dette kan jeg ikke si for sikkert ettersom jeg ikke har prøvd den selv... Ut fra det som står i denne tråden på forumet til Silent PC Review er Nexus 120mm et veldig godt alternativ på 12V. Lenke til kommentar
bonebraker Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 (endret) har 2stk. 120mm silentx 14db og hører ikkje dei i det heile tatt(uten vibrasjonsoppheng) så 11db viftene med vibrasjonsoppheng kan eg ikkje tru du kan høre om du stakk øra kliss oppi vifta edit: etter logaritmisk skala(det db er) så er 18db 7 gangar høgre enn 11db og 34db skal vere 300gangar større enn 11db. Endret 3. juni 2005 av bonebraker Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Dette er min erfaring med SilenX som jeg skrev i en annen post: Bah, de SilenX viftene er meget tvilsomme i mine øyne. Primært fordi de i praksis så helt identiske ut med den ADDA viften som jeg hadde fra før. SilenX'en var mer stille(ved direkte sammenligning) men ADDA viften blåste til gjengjeld merbart mer luft.Ergo får man samme virkning ved å kjøpe en mer fornuftig priset (ADDA)vifte og så skru ned hastigheten på denne slik at den blir lik SilenX'en. Inntil SilenX får en mer normal pris kan jeg ikke se noen som helst grunn til å kjøpe denne fremfor feks. ADDA(Vet noen om en god forhandler av disse?). Har aldri testet Papst vifter, men tror også det vil være et bedre kjøp. Savner forresten en skikkelig test av disse SilenX viftene som kan backe opp deres påstander. Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Vil nok kjøpe silentX vifte, men 14db utgaven. den "bråker" dubbelt så mye, men flytter mere luft. 3dB(a) er en fordobling av lyden. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Det som lager støyen er lufta som beveger seg. Anbefaler en Papst kjørt på ca. 1000 rpm. SilenX er i mine øyne et salgstriks da mi vifte lager tilsvarende lyd som papst-vifta på lik rpm. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 Jge har selv både en 120mm 26dB PAPST-vifte samt en 14dB SilenX-vifte. Først og fremst, aldri sammenlign dB-målinger mellom forskjellige merker. De er alltid målt helt forskjellig, og dette kommer godt frem når man sammenligner disse to produktene. 26dB PAPST er nesten like stille som 14dB SilenX-vifte. Jeg kunne høre begge viftene betydelig (jeg testet dem altså langt unna enhver støykilde). Dessuten har jeg testet PAPST-vifta på 7v., ifølge Microplex* skal vifta da kun bråke med 14dB, altså like mye som SilenX vifta. Fortsatt testet jeg unna alle støykilder. Hvis jeg da hadde øret mitt ca 20-30cm unna vifta, kunne jeg ikke høre den i det hele tatt! (Såfremt jeg ikke satte øret mitt rett foran luftstrømmen fra vifta, da kunne jeg høre en typisk "svak bris" ). Altså betydelig stillere enn SilenX-vifta. Konklusjon: Jeg vet fortsatt ikke hva som flytter mest luft pr. dB, men kan helt klart si at SilenX-viftene er "undermålt" når det kommer til støy. Dette gjelder nok ikke bare SilenX, bare så det er sagt... *Quote fra denne siden hos Microplex: PAPST viften bråker heller ikke mye, kun 26 dB(A) hver ved 12VDC. Reduseres spenningen til 7VDC ved hjelp av medfølgende spenningsregulator så reduseres viftenes totale støynivå til 17 dB(A). Kjølingen vil selv ved det støynivået være i toppklasse. Her snakker dem altså om to vifter, så én vifte vil derfor ha et støynivå på 14dB (17dB - 3 dB). Det som lager støyen er lufta som beveger seg. Dette er ikke helt riktig. Mye av støyen kommer fra turbulens, som også vifta lager. En god konstruksjon kan være mer effekt med å redusere turbulens fra vifta. Støyen lufta lager når den beveger seg hører du bare når du legger øret midt i lufstrømmen til vifta. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg tror jeg kommer til å kjøre uten viftestyring (knapper er til for å vris på; færre knapper, mere fritid) og ut fra det som sies her er silenX kanskje hakket bedre enn Papst. SilenX på 1200 RMP med 11dB ser ut til å være et fint alternativ. I samme slengen vil jeg bytte CPU vifta (GlacialTech Igloo 4350 Light, 20dB) med noe som forhåpentligvis er fremlengskompatibelt med socket 775. Den har begynt å støye verre etter at jeg orga med strømforsyninga. Trenger sikkert litt støvrensing, host host. Jeg har ikke fått satt meg inn i alternativene ennå, men jeg har målt og kommet til at det neppe er plass til en 120mm vifte. Da forsvinner vel noen av de mest stillegående alternativene. .tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå