Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg fått kyssesyken?

Christian_

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og har vondt i halsen, er slapp, slimete og blir fort sliten.

Her i Elverum har det vært mange som har fått kyssesyken i det siste, og jeg har en liten mistanke om at jeg også kan ha fått det.

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut av det? dette kan jo også være en liten periode med vondt i halsen som man har en gang i blant, men jeg har ikke lyst til å ha kyssesyken å være borte fra skole og trening en lang stund fremover :cry:

takker for alle svar, hilsen Christian

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Monuoukleose er en virussykdom som forårsakes av Epstein-Barr-virus.

Hvordan smitten overføres er ikke sikkert, men sannsynligvis finnes smittestoffet i spyttet og overføres bl.a. ved kyss (eller ved å drikke av samme flaske, kopp og lignende). Derfor kalles lidelsen iblant for kyssesyken.

Den forekommer oftest i tenårene og like etter. Ofte bryter den ut når du er utsatt for stress eller andre påkjenninger.

Symptomer:

>  Minner om influensa til å begynne med.

>  Feber, vondt i halsen og allmenn sykdomsfølelse.

>  Etter 1-2 dager hovner lymfekjertlene i halsen, armhulene og lyskene opp.

I alvorlige tilfeller kan det oppstå et utslett som minner om røde hunder eller gulsott.

Feberen og de andre symptomene holder seg som regel i 2-3 uker, og du kan føle deg matt og ute av form i minst to uker til, ofte flere måneder. Du kan også bli deprimert.

Edit: Pakka en quote rundt siden det ikke er jeg som har skrevet det :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg også lurte på om jeg hadde fått det etter russetiden, jeg ble syk like etter russetoget på 17. mai. Fikk kjempehovne mandler, DØDS slapp (sov 18 timer i strekk), vondt i hofta og stiv i nakken. Feber og hoste/slim. Men etter en 3-4 dager så gikk det over så det var bare et virus eller noe i den duren...

Var redd jeg hadde fått hjernehinnebetennelse den ene dagen fordi da var jeg totalt kake, og bare lå stille hele dagen, klarte ikke gjøre noe. Men dro til legen og fant ut at jeg ikke hadde det.

Lenke til kommentar

hadde noe lignede selv for et halvt år siden, jeg vet ikke om det var kyssesyka men mange sa at det var det jeg hadde,

jeg lå "dau" i senga i 2 uker, jeg bare sov å sov hele tiden å våkna mest hvert 20ende minutt for å gå på dass å pusse nesa :ermm:

hadde så mye slim å dritt i halsen at jeg kunne ikke prate heller.

læreren ringte fra skolen å lurte på hva som var galt, selv om jeg ikke klarte å si det jeg skulle tror jeg han fatta at jeg ikke var helt i form til å gå på skolen :p

du får håpe det ikke blir like ille som det jeg hadde da

god bedring ;)

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Folk opplever denne «kyssesyken» helt forskjellig. Jeg selv hadde bare feber og var en anelse slapp. Hadde ikke leverprøven sagt noe annet, hadde jeg fortsatt gått rundt og trodd at jeg var ganske frisk. Jeg anbefaler deg å oppsøke lege, siden det er godt mulig at du har sykdommen, til tross for at du ikke har disse voldsomme symptomene enkelte opplever. Når du først har kyssesyken er det lurt å ta det med ro, så derfor er det viktig å få diagnostisert seg dersom du har en mistanke om infeksjon.

Lenke til kommentar

En i klassen min hadde kyssesyken, og hun visste det ikke selv. Helt til den dagen da jeg kommenterte hvor gule øyne hun hadde. Det viste seg at leveren var passe "ødelagt", og hun kunne blant annet ikke drikke alkohol på ett år :p . Så det er lurt å kanskje sjekke det, siden hu hadde kun følt seg ganske slapp til tider, ikke mye mer...

Lenke til kommentar

Jeg har kyssesjuka nå... Har vært sjukemeldt i halvannen måned. Skal tilbake til legen i morra til nye prøver... Det er kjedelig rett og slett å være sjuk så lenge.

Btw du skal ikke drikke alkohol før det har gått 3 mnd etter at prøvene er negative. 1 år var litt overdrevet, men det føltes kanskje så lenge :p

edit: Hadde jeg klart å få med meg at levern allerede var "gåen" så hadde jeg vært enig i at 1 år hørtes logisk ut.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar

hehe.. en kammerat av meg kom hjem fra sjøen rett før jul i fjord.. kjøpte inn alkohol og fyrverkeri for flere tusen kroner til nyttårsafta.. gikk til legen dagen før nyttårsafta tror jeg det var, og fikk vite at han hadde fått kyssesyken! :p

Det endte visst opp med den beste nyttårsaften noensinne for han :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...