Gå til innhold

Spesielt behov

Onkel

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å oppgradere prosessoren nå. Men jeg har ulike typer dyre kort som jeg helst vil slippe å bytte ut.

Derfor trenger jeg et tips: jeg trenger et hovedkort, kanskje eldre, som både har minst 2x AGP, noen PCI og minst en ISA (tror jeg det heter, det som var før PCI). Dessuten skal det helst ta PC100 RAM, som jeg har fra før.

Videre vil jeg at det skal være et Socket-A hovedkort, og helst et som greier prosessorer omkring 2 GHz. Men jeg er ikke fremmed for å bytte til Intel hvis det hele kan gjøres billig.

Noen som vet om et eller flere slike kort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om noen nye hovedkort som har ISA-port. I tillegg støtter ikke Win2000 og WinXP ISA-arkitekturen like bra langre. De har utelatt en rekke drivere til ISA-kort.

Hvis du bare kunne byttet ut det ISA-kortet ville alt blitt så mye enklere. Er det _veldig_ dyrt? Hva slags kort er det forresten? Kanskje noen her vet om et PCI-kort som kan erstatte det.

Jeg vil også anbefele å gå over til DDR-ram. Det vil gi stort utslag i ytelsen, særlig om du er ute etter de raskeste Athlon XP-prosessorene. Hvis du har store mengder SD-ram så får du sikkert solgt det på qxl eller en annen plass.

Lenke til kommentar

ISA-porten er den klart viktigste, kan gjerne ofre RAM'en hvis jeg må velge.

Men jo, ISA-kortet kan jo teoretisk sett byttes ut. Men jeg betalte i sin tid 6000,- for det, og en sånn sum gir kortet en viss affeksjonsverdi hos meg. :smile:

Tull, egentlig. Det er et Terratec 64 XL. Jeg kunne sikkert fått noe tilsvarende en del billigere i dag, og da tilogmed WDM-drivere til det.

Det største problemet er at jeg har hauger med fine samplebanks til det, i sitt eget lille format (.tts og .tti) som jeg ikke tror jeg får konvertert. Og så vil jeg jo spare pengene. Riktig fattig er jeg.

Har faktisk funnet en del kort med både socket-A, ISA, PCI og AGP. Men hvordan er det med ulike typer AMD-prosessorer? Hva kreves f.eks for å kunne kjøre en Athlon XP 1800+? Holder det at socket'en stemmer?

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-07-20 14:18 ]

Lenke til kommentar

abit kt-7a så har du tweakemuligheter så du ihvertfall får tynt det som er mulig ut av den gamle rammen din (det trengs virkelig) den har isa, støtter athlon XP (hvis du kjøper brukt pass på å skaff versjon 1.3, hvis du kjøper nytt får du det anyway så da trenger du ikke stresse).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-20 14:12, Onkel skrev:

Har faktisk funnet en del kort med både socket-A, ISA, PCI og AGP. Men hvordan er det med ulike typer AMD-prosessorer? Hva kreves f.eks for å kunne kjøre en Athlon XP 1800+? Holder det at socket'en stemmer?

Du må ha kort med ViA KT133A eller AliMagic 1 (eller nyere) chipset for å kunne bruke AthlonXP med SDRAM.

Det du sparer på å ikke måtte kjøpe nytt lydkort / resample eller konvertere samplene dine mister du garantert i at eldre kort er dyrere i forhold til ytelse / ofte mindre stabile.

-KJ

http://www.fellowship.no/forum/

[ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-07-20 15:09 ]

Lenke til kommentar

Takker for tipsene. Får vel sjekke om det finnes noen konvertere, og kort med samme egenskapene.

Når det gjelder resampling (med påfølgende plassering på tangenter og redigering av filtere, envelopes, mm), tror jeg ikke jeg ville gjort den jobben for penger engang... :smile:

Lenke til kommentar

Dette var så konstruktivt at jeg tror jeg plager dere litt til. Fant et hovedkort som så veldig lovende ut:

CHAINTECH Bundkort Socket A, 7AJA2

200/266MHz,4xAGP,ATA100 Lyd

VIA KT133A/686B, 200/266MHz, 4xAGP, ATA100, AMR, m.lyd-CMI8738 6CH, Mem.:3 SDR DIMM, Porte.: 5xPCI 2xUSB 1xISA

Ved første øyekast ser dette ut som en våt drøm i forhold til det jeg ser etter. ISA, AGP, og litt billig! Tar min gamle SDRAM, og kjører Athlon XP opp til 1600+. Men noen spørsmål reiser seg.

1. Først, noen som har erfaringer med dette kortet? Eller synspunkter på det?

2. Jeg blir skeptisk når jeg ser at den har onboard lyd. Noen som vet om slikt tar opp en verdifull IRQ og I/O? Terratec'en krever 6 -seks!- slike for å funke bra.

[ Denne Melding var redigert av: Onkel på 2002-07-24 15:53 ]

Lenke til kommentar

Hei Onkel :smile:

Den onboard lyd'en kan dissables slik at den ikke skal ta noen IRQ. Ifølge Chaintech's web sider skal kortet støtte opp til 1.5GHz Athlon, XP1800+ er 1.53GHz, så hvorvidt kortet støtter den? Tipper det går greit men vet ikke...

Dine gamle PC100 brikker skal gå helt fint, ytelsen vil dog være noe lavere enn om du bruker PC133.

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...